کد خبر: 973539
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۴
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پارلمان انگلیس روز دوشنبه با نطق ملکه الیزابت دوم گشایش پیدا کرد و او در سخنرانی خود با حمایت تلویحی از موضع بوریس جانسون گفت که اولویت دولتش خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) است. دولت انگلیس، «دولت ملکه» خوانده می‌شود.

در شرایطی که میشل بارنیه، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات برگزیت، امروز قرار است با وزیران اتحادیه اروپا درباره برگزیت به گفتگو بنشیند تا دستور کار نشست سران اتحادیه اروپا درباره برگزیت را تهیه کند، ملکه بریتانیا دیروز صبح با نطق خود سال جدید پارلمان انگلیس را کلید زد. قرار است شنبه آینده پس از نشست دولت با اتحادیه اروپا مجلس عوام انگلیس بر سر برگزیت نشست اضطراری برگزار کند که در این صورت نخستین نشست پس از جنگ معروف میان انگلیس و آرژانتین بر سر جزیره مالویناس یا فالکلند در سال ۱۹۸۲ است و البته این نشست پنجمین نشست اضطراری مجلس عوام روز تعطیل پس از جنگ دوم جهانی است. در چنین شرایطی ملکه انگلیس دیروز طی تشریفاتی با ارابه سلطنتی وارد پارلمان شد و در حضور اعضای خانواده سلطنتی، نمایندگان مجلس، نخست‌وزیر و اعضای کابینه جدید، برنامه‌های دولت را تشریح کرد. الیزابت دوم در پارلمان گفت: «اولویت دولت من خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سی و یکم اکتبر است. دولت من قصد دارد برای رابطه‌ای جدید با اتحادیه اروپا بر اساس تجارت آزاد و همکاری دوستانه تلاش کند.» او از اجرای قوانین جدید تجاری خبر داد که بر اساس آن دولت از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی پس از خروج از اتحادیه اروپا بهره‌برداری کند. وی همچنین لایحه مهاجرتی پایان تردد آزاد نیروی کار اروپایی به انگلیس را مطرح کرد. به گفته او مبنای نظام مهاجرتی عادلانه و مدرن خواهد بود. ملکه الیزابت دوم در عین حال عنوان کرد وضعیت اتباع اروپایی که پیش‌تر به انگلیس مهاجرت کرده و زندگی تشکیل داده‌اند، تغییری نخواهد کرد.

همزمان با گشایش پارلمان، نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند در مصاحبه با برنامه «اندرو مار»، مجری بی. بی. سی گفت قصد دارد برای دریافت تأییدیه از جانب پارلمان انگلیس برای برگزاری یک همه‌پرسی استقلال دوم اسکاتلند در چند هفته آینده درخواست رسمی بدهد. این اتفاق در ضمن وجود بی اطمینانی درباره برگزیت و افزایش حمایت اسکاتلندی‌ها از استقلال‌شان رخ می‌دهد. نیکولا استورجن در ادامه صحبت‌هایش تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بسیار ناپایدار است و ما هنوز نمی‌دانیم که در آینده احتمالاً چه کسی رهبر دولت انگلیس خواهد بود. به همین دلیل است که من تصمیم گرفتم این کار را همین الان انجام دهم و تدارکات لازم در حیطه کنترل خودمان را هم اکنون اتخاذ کرده و ما به این روند ادامه می‌دهیم. وزیر اول اسکاتلند در عین حال تأکید کرد که جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس چنانچه به دنبال حمایت از طرح برگزاری همه‌پرسی استقلال دوم اسکاتلند نباشد نباید حتی فکر درخواست از حزب ملی اسکاتلند برای حمایت از برنامه‌اش به هدف روی کار آوردن دولت حزب کارگر را به ذهنش راه دهد. وی افزود: من به جرمی کوربین و هر یک از دیگر رهبران احزاب پارلمان که چشم به حمایت حزب ملی اسکاتلند دارند متذکر می‌شوم اگر شما حق اسکاتلند برای انتخاب آینده خودش را در زمانی که خودش انتخاب می‌کند نمی‌پذیرید پس حتی برای برداشتن تلفن به هدف زنگ زدن به من هم زحمت نکشید. اخیراً یک نظرسنجی جدید برای نشریه ساندی‌تایمز نشان داد که میزان حمایت اسکاتلندی‌ها از استقلال این منطقه به ۵۰ درصد افزایش یافته و رکورد جدیدی را به جا گذاشته است. این میزان ۵ درصد بیشتر از نتیجه یک نظرسنجی مشابه اجرا شده در سال گذشته میلادی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار