کد خبر: 973390
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۵
در گفت‌وگوی «جوان» با غلامرضا نیکخواه بازیگر آثار طنز مطرح شد
غلامرضا نیکخواه بازیگری که با ایفای نقش‌های طنز شناخته می‌شود درباره ضرورت تولید طنز‌های سالم گفت: طبیعتاً هر محصول هنری چه در سینما و چه در تلویزیون باید نزدیک به سلیقه مردم و براساس علایق آن‌ها تولید شود ولی اصل مهم تولید هنر، حفظ اخلاق است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: یک ایراد اساسی به بخش عمده آثار طنز چه در سینما و چه در تلویزیون، درگیری آن‌ها با لودگی‌ها و شوخی‌هایی است که چندان مناسب حال خانواده‌ها نیستند. بازیگر «ویلای من» و «مرد هزار چهره» در این باره در گفتگو با «جوان» گفت: مخاطب روزگار ما در دل انفجار رسانه‌ای قرار گرفته است. از یک طرف کانال‌های ماهواره‌ای هستند که می‌خواهند با جذابیت بصری، جذبش کنند و از طرف دیگر فضای مجازی که همچون کشکول همه چیز در آن ریخته شده، مخاطب را دربرگرفته است. متنوع بودن ابزار‌های جلب مخاطب حتی به تلویزیون خودمان هم کشیده شده و کلی کانال و شبکه داریم ولی آنچه اهمیت دارد اینکه مخاطب ایرانی همچنان کمدی‌های ایرانی را اگر درست ساخته شده باشند به کمدی‌های خارجی ترجیح می‌دهد.

نیکخواه ادامه داد: یک دلیل این تمایل آن است که شوخی‌های هر فرهنگ مختص خودش است و یک شوخی فرنگی شاید برای یک ایرانی ملموس نباشد و بالعکس. این یک پتانسیل برای طنزسازان ایجاد می‌کند که سراغ ساخت طنز‌های مبتنی بر فرهنگ خودمان بروند ولی متأسفانه گاهی دیده می‌شود به جای طنز‌های انتقادی، درگیر لودگی و جلف‌بازی می‌شوند. نیکخواه در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین اقدام برای اصلاح وضع موجود چیست، متذکر شد: جاذبه‌های تصویری نیاز هر محصول تصویری است و باید از لحاظ رنگ و نور و مسائل فنی قاب‌بندی، تلاش شود برای بالا بردن کیفیت تصویر و اساساً اگر محصولی تصویری، پیش‌نیاز‌های بصری لازم را نداشته باشد هرچقدر هم که متن قوی باشد پس زده می‌شود. بر این اساس ابتدا باید استاندارد‌های تصویرسازی را در آثار حاکم کنیم و به موازات آن به سمت پالایش متن‌ها و گزینش داستان‌هایی اخلاقی و سالم برویم که با انتقاد‌های اجتماعی، خنده ایجاد می‌کنند.

بازیگر «زیر آسمان شهر» و «شوخی کردم» خاطرنشان ساخت: ما برخورد علمی با مشکلات را فراموش کرده‌ایم و صرفاً با سلیقه‌گرایی به‌دنبال حل مشکلیم که جواب هم نمی‌دهد. تولید در سینما و تلویزیون نیاز به دانش و آشنایی با متد‌های مختلف جذب مخاطب دارد، از جمله تولید کمدی نیز باید مبتنی با همین دانش صورت گیرد. نیکخواه تأکید کرد: ما به کمدی‌های پاک نیاز داریم نه کمدی‌های سطحی. هم در سینما و هم در تلویزیون، کمدی‌های‌تر و تمیزی داشته‌ایم که تماشای ده باره آن‌ها نیز مخاطب دارد. این کمدی‌ها مبتنی با اصول ساخته شدند و در تولیدشان کم‌فروشی صورت نگرفت و ابداً هم به دامن ابتذال نیفتادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار