کد خبر: 973268
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی اساتن اصفهان :
مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان گفت: واگذاری بناهای تاریخی این استان به بخش خصوصی با هدف رونق صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد محلی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،شهرام امیری اظهارداشت: برخی از بناهای تاریخی استان که متعلق به میراث فرهنگی است به بخش خصوصی به صورت اجاره های بلندمدت واگذار می‌شود تا کاربری‌های جدیدی برای آن با اولویت حفظ ارزش تاریخی و میراثی بنا و با نظارت این اداره کل تعریف شود.

وی با بیان اینکه واگذاری این بناها، باعث مرمت و حفاظت هرچه بهتر و بیشتر از این بناها می شود، اظهارداشت: این کار همچنین باعث نجات از تخریب، حفظ فرهنگ معنوی و هویتی، افزایش مشارکت عمومی و توسعه فضای رقابتی در جهت حفاظت و بهره برداری بهینه از آثار تاریخی می شود.

امیری با اشاره به اینکه کار واگذاری بناهای تاریخی میراث فرهنگی به بخش خصوصی از حدود ۱۰ سال گذشته آغاز شد، خاطرنشان کرد: این روند در سال های اخیر شتاب گرفت و در استان اصفهان تاکنون تعدادی از بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد از جمله کاروانسرای مادرشاه و چند خانه تاریخی در کاشان.

وی با بیان اینکه صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث فرهنگی به تازگی ۵۴ بنای تاریخی در کشور را برای واگذاری به بخش خصوصی انتخاب کرد، گفت: از بین آنها چهار بنا متعلق به استان اصفهان و شامل حمام تاریخی شیخ بهائی و خانه های تاریخی بهشتیان، یداللهی و مغنی است که مطابق با قانون در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.

امیری با اشاره به اینکه حمام تاریخی شیخ بهایی در جوار مسجد جامع اصفهان با عمر ۴۰۰ سال تا چند سال گذشته مورد استفاده قرار می گرفت که موجب وارد شدن آسیب های زیادی به آن شد، اضافه کرد: این بنا در زمان حاضر توسط اداره کل میراث فرهنگی در حال مرمت است.

وی ادامه داد: خانه تاریخی بهشتیان نیز در نزدیکی حمام تاریخی شیخ بهایی و خانه های یداللهی و مغنی در چهارباغ پایین اصفهان هستند.

وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که به زودی آگهی مزایده به همراه جزئیات واگذاری این بناها از طریق درج آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار منتشر می شود.

استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی این استان شناسایی شده و یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و چهار اثر آن به نام‌های میدان امام (نقش جهان)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار