کد خبر: 973230
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
حاشیه‌ای بر تأخیر ۶ ماهه فدراسیون فوتبال درپرداخت حقوق سرمربی بلژیکی و سکوت او
فدراسیون فوتبال با توجه به عدم درآمـدزایی و بلوکه شدن پول‌های ایران در فیفا، با گذشت شش ماه از حضور ویلموتس در تیم ملی، یک ریال هم حقوق به او پرداخت نکرده است، اما سرمربی بلژیکی برخلاف کی‌روش صبورانه با این مسئله برخورد کرده است.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: نه آسمان ریسمان می‌بافد و نه فرمان اعتصاب می‌دهد، وقتی هم پای حقوقش به میان می‌آید تنها می‌گوید حل می‌شود و بحث را به مسائل دیگر می‌کشاند تا به زبان بی‌زبانی بگوید این مسئله را بزرگ نکنید و به بحث‌های مهم‌تر بچسبید. این حکایت مارک ویلموتس است، سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال کشورمان که شش ماه از حضورش در ایران می‌گذرد، اما یک ریال هم حقوق نگرفته و بلوکه شدن پول‌های ایران در فیفا و ترس اینفانتینو از اولتیماتوم ترامپ، سبب شده تا حساب فدراسیون برای حقوق سرمربی تیم ملی فوتبال خالی‌تر از هر زمان دیگری باشد. با تمام این مکافات، اما ویلموتس دندان روی جگر گذاشته و سعی می‌کند تمام تمرکزش را روی تیم ملی و تاکتیک‌های هجومی‌اش بگذارد و خلف وعده فدراسیون فوتبال را به دل نگیرد. برخلاف کی‌روش نه اهل داد و بی‌داد و کشاندن دلخورهایش به فیس‌بوک و صفحه روزنامه‌هاست و نه اینکه بخواهد مانند سرمربی پرتغالی، جای کارگر و کارفرما را عوض کند و از بالا تا پایین مدیران فدراسیون و منتقدان را بشوید و با بازی با کلمات در صفحاتش در شبکه‌های اجتماعی باغ‌وحش درست کند!

یک ریال هم ویلموتس نداده‌ایم
با تمام نجابت ویلموتس، اما بحث پرداخت حقوق سرمربی بلژیکی خواب را این روز‌ها از مهدی تاج و مدیران بخش مالی فدراسیون در ساختمان پررفت‌و‌آمد کوچه سوم خیابان سئول جنوبی تهران گرفته است. البته تاج خوش‌شانس است که ویلموتس نقطه مقابل کی‌روش است و مانند سرمربی پرتغالی نیست که مشکلات مالی را به نشست‌های خبری بکشاند و برای رسانه‌ها تیتر‌های داغی جور کند. با این حال با گذشت شش ماه از آمدن ویلموتس به ایران، دست فدراسیون فوتبال برای پرداخت حقوقش بسته بوده و پرداخت قسط‌های این سرمربی عقب افتاده است.

در این شرایط ویلموتس سعی کرده وقتی با سؤالی در این رابطه روبه‌رو می‌شود سریع از آن عبور کند، مانند نشست خبری پیش از بازی با کامبوج که به سؤالی درباره عدم دریافت بخش اول قرارداد خود و تأثیر آن روی عملکرد فنی تیم ملی اینگونه پاسخ داد: «من یک مربی‌ام و بازیکنان و تیم ملی کشور ایران را دوست دارم. هدفمان این است که در حال حاضر با تیم ملی موفق شویم و مسائل دیگر حل می‌شود.»

چنین رفتاری از سوی سرمربی بلژیکی سبب شده تا فدراسیون فوتبالی‌ها بیشتر از هر زمانی شرمنده این مربی باشند و هادی شکوری، سرپرست پست دبیرکلی فدراسیون فوتبال که خیلی‌ها او را مجری دستورات محمدرضا ساکت به عنوان دبیرکل در سایه می‌دانند، جمعه شب در برنامه ورزش از نگاه ۲ شبکه دوم سیما، از بزرگی ویلموتس تمجید کند: «تاکنون ریالی به ویلموتس و کادر فنی پرداخت نکرده‌ایم، اما آن‌ها بزرگی کرده‌اند و بدون اعتراض کار می‌کنند. برای پرداخت حقوق سرمربی باید از سوی دولت حمایت شویم. نمی‌دانیم ویلموتس با این شرایط تا چه زمانی دوام می‌آورد. دغدغه اصلی ما پرداخت حقوق ویلموتس است. دنیای حرفه‌ای فوتبال می‌طلبد ما به قرارداد پایبند باشیم. بعد از بازی با کامبوج به ویلموتس خسته نباشید گفتم. سرمربی تیم ملی فقط درباره بازی صحبت کرد و از این کارش درس گرفتم. ویلموتس ما را مجاب کرد بیشتر تلاش کنیم تا بتوانیم پولش را بپردازیم.»

فیفا پول ایران را بدهد
تلاش‌های فدراسیون فوتبال، اما تا امروز به در بسته خورده است. البته مهدی تاج پس از بازی پنج‌شنبه شب تیم ملی با کامبوج دست به قلم شد و به اینفانتینو درباره پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال نامه نوشت. فراهم شدن حضور بانوان در ورزشگاه‌ها که با پیگیری‌های جیانی اینفانتینو و فشار فیفا محقق شده بود، سبب شد تاج با برگ برنده حضور بانوان و برآورده شدن خواسته فیفا از رئیس فدراسیون جهانی فوتبال پول‌های بلوکه شده در حساب فیفا را مطالبه کند تا فدراسیون فوتبال بیشتر از این پیش ویلموتس شرمنده نشود.

 در بخشی از نامه تاج که خواستار حل این مشکل شده، آمده است: «به‌رغم پیگیری‌های مستمر فدراسیون فوتبال و دستورات مثبت جنابعالی هنوز هیچ‌گونه وجهی از سوی فیفا توسط فدراسیون فوتبال وصول نشده است. این مشکل که تاکنون به دلیل تحریم‌های بی‌اساس امریکا به فوتبال ما تحمیل شده، مشکلات جدی را برای فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است که حتی فدراسیون حقوق سرمربی تیم ملی و کادر فنی و پاداش بازیکنان را در دور جدید پرداخت نکرده است. ادامه این روند مشکلات جدی را در مسیر رو به پیشرفت و گسترش فدراسیون فوتبال به وجود خواهد آورد.»

دنبال اسپانسر و درآمدزایی باشید
با وجود نامه تاج به فیفا به نظر نمی‌رسد که مشکل پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال به این زودی‌ها حل شود و مهدی تاج باید برای حل مشکل مالی فدراسیون و قرارداد ویلموتس فکر دیگری بکند. البته در این بین مسئولان فدراسیون فوتبال که تا سال پیش این فدراسیون را غیردولتی می‌دانستند و از زیر بار اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان فراری بودند، دست‌شان را جلوی دولت دراز کرده‌اند. کنایه سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال در برنامه جمعه شب که از عنوان «تحریم داخلی» فدراسیون استفاده کرد، کنایه‌ای به وزارت ورزش و دولت بود که از کمک نکردن دولت به فوتبال گلایه کرد.

با این حال در روز‌هایی که دولت مشکلات زیادی در حوزه اقتصاد دارد، دست‌درازی دوباره فوتبال به منابع دولتی برای حل مشکل مالی نمی‌تواند قابل قبول باشد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال باید با استفاده از ظرفیت‌های درآمدزایی و جذب اسپانسر، مشکلات مالی مانند پرداخت حقوق ویلموتس را حل کند و چشمش به خزانه دولت نباشد، به خصوص که در کشور با کاهش درآمدها، اولویت‌های دیگری نسبت به فوتبال وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار