کد خبر: 973158
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
به مناسبت روز بزرگداشت حافظ برگزار شد:
شب گذشته و بمناسبت بزرگداشت روز حافظ آیینی با عنوان "خورشیدسواران"، در خانه-موزه سیمین و جلال و به همت شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی شهرداری تهران، در آیین بزرگداشت حافظ و مولانا، که شب گذشته در خانه موزه سیمین و جلال برگزار شد، علاوه بر تعدادی از مدیران شهری از جمله مهندس علیرضا آقایی، مدیرعامل شرکت توسعه فضا‌های فرهنگی، دکتر کاظم محمدی، دکتر غلامرضا خاکی، دکتر محمدجواد اعتمادی (سه عرفان‌پژوه و مولانا شناس)، دکتر شروین وکیلی، حافظ‌پژوه و جمع زیادی از ادبا، فرهیختگان و دانشگاهیان رشته ادبیات حضور داشتند.
در ابتدای مراسم علیرضا آقایی ضمن خیر مقدم و بزرگداشت مقام ادبی شخصیت‌های برجسته‌ای همچون حافظ و مولانا، گفت: صحبت در مورد چنین افراد بی‌نظیر و تکرار نشدنی در تاریخ ادبیات کشورمان را به متخصصان در این حوزه می‌سپاریم و این شرکت تنها به عنوان بخشی از مجموعه عظیم شهرداری تهران با برگزاری چنین آیین‌هایی در جهت حفظ و اعتلای فرهنگ و ادبیات سرزمین مادری خود گام برمیدارد.
آقایی در راستای رعایت اصل شفافیت در ارتباط با شهروندان و ضمن بیان اینکه ارزیابی عملکرد شهرداری تهران در حوزه شهروندی مثبت است، اظهار کرد: در دو سال اخیر تلاش ما در جهت تمرکز بر بهره‌برداری از فضا‌های فرهنگی به صورت حرفه‌ای به جای توسعه صرف این فضاها، بوده است.
مدیرعامل شرکت توسعه فضضا‌های فرهنگی افزود: یکی از مسئولیت‌های این شرکت، بهره‌برداری از فضا‌های فرهنگی است بنابراین رویکرد جدید شرکت بعد از سال‌ها تمرکز بر ایجاد و توسعه فضا‌های فرهنگی، بهره‌برداری از این فضا‌ها بصورت حرفه‌ای ست.
وی با اشاره به اقدامات شایسته‌ای از قبیل سامانه‌های مختلف خدمات‌رسان در فضای مجازی که در دوره اخیر مدیریت شهری انجام گرفته است، افزود: ما نیز در این شرکت سعی داریم تا بر توسعه فضا‌های مجازی فرهنگی و ارائه خدمات به شهروندان متمرکز شویم.
در ادامه این آیین، سخنرانان دیگری به صورت تخصصی و در دو بخش مولانا و حافظ به ایراد سخنرانی پرداختند.
دکتر کاظم محمدی عرفان‌پژوه و مولاناشناس به موضوع شناخت حقیقت وجودی مولانا اشاره کرد و گفت: با بحث راجع به اینکه مولانا متعلق به کدام سرزمین و ملت است ره به جائی نمی‌بریم و باید به پیامی که مولانا برای نسل آینده خود به جا گذاشته است یعنی «تلاش برای آزادی انسان» توجه کنیم.
دکتر محمدجواد اعتمادی نیز ضمن تحسین از حسن انتخاب عنوان این آیین یعنی «خورشیدسواران» گفت: اگر مولانا را به یکی از پدیده‌های عالم تشبیه کنیم بدون شک آن پدیده، «آفتاب» است و البته حافظ و ماه تولد این دو که در ماه مهر و ارتباط مهر و آفتاب همگی با ظرافت تمام دراین عنوان گنجیده است.
اعتمادی نیز بر حجم زیاد عبارات سرخوشانه و طربناکی که در آثار مولاناست اشاره کرد و گفت: مولوی ما را با یک عالم شاد آشنا میکند تا یک زاهد عبوس و این یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین پیام‌های شاعر در عصر خود و همه ادوار است.
دکتر غلامرضا خاکی نیز یکی دیگر از مولاناپژوهان با سخنرانی در این آیین بر توجه به شناخت دقیق از مولانا تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ما با ۴ رویکرد و دریچه شناختی از مولانا مواجه هستیم، باید نسبت به شناخت دقیق از وی بر اساس تجربه زیستی خود و عاری از آن مولانائی که منفعت طلبان معرفی می‌کنند دست یابیم.
دکتر شروین وکیلی نیز در بخش حافظشناسی به دلایل اهمیت شخصیت حافظ در میان ایرانیان اشاره کرد و گفت: هر تمدنی دغدغه خاص خود را داشته است و دغدغه تمدنی مردمان ایران زمین از ابتدا بر محور «انسان» بوده است و حافظ دقیقا همین نکته را مطرح میکند.
وی افزود: با توجه به اینکه در اشعار حافظ تنها ۳ بار کلمه دروغ آورده شده است و این نشانگر مذمت دروغ و دوری از «من»‌های بشر است اشعار حافظ در دنیای امروز یک الگوی مهم اخلاقی محسوب می‌شود.
دکتر محیط طباطبایی نیز با اشاره به بستر تاریخی و فرهنگی‌ای که این دو عالم فرهیخته ادبی در آن ظهور کردند اشاره کرد و گفت: جایگاه این حافظ و مولانا فراتر از منزلت ادبی و شعری ست و ما باید در شناخت این دو شخصیت به بستر‌ها و ساختار اجتماعی و فرهنگی آن دوران نیز توجه داشته باشیم.
گفتنی ست در پایان این آیین چند غزل از حضرت حافظ توسط باقر خلیلی و رضا توسلی دو تن از فرهیختگان حوزه شعر و ادبیات فارسی در بخش حافظخوانی قرائت شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار