کد خبر: 973154
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱
نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد حزب جمهوریخواه
نشنال اینترست در گزارشی موضوع اقبال به استیضاح ترامپ در عرصه‌های مختلف افکار عمومی، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را بررسی و نتیجه گیری می‌کند که شانس رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از استیضاح کاهش یافته است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نتایج نظرسنجی‌های جدید در مورد استیضاح «دونالد ترامپ» از ورود این موضوع به مرحله‌ای خطرناک و نگران کننده برای رئیس جمهور آمریکا حکایت دارند.

نشنال اینترست در گزارشی موضوع اقبال به استیضاح ترامپ در عرصه‌های مختلف افکار عمومی، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان را بررسی و نتیجه گیری می‌کند که شانس رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از استیضاح کاهش یافته است.

گزارش با اشاره به گذشت ۲ هفته از اعلام آغاز رسمی تحقیقات استیضاح توسط «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در پی رسوایی «اوکراین گیت»، می‎گوید "در این مدت کوتاه نظرسنجی‌های جدید از حمایت اکثریت قابل توجهی از مردم آمریکا از چنین اقدامی حکایت دارد. "

نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و دانشگاه Schar که در بازه زمانی یکم تا ششم اکتبر (۹ تا ۱۴ مهر) انجام شد نشان می‌دهد ۴۳ درصد مردم آمریکا با تحقیقات استیضاح "کاملا موافق" هستند. این در حالی است که ۲۹ درصد "کاملا مخالف" این استیضاح هستند.

ترامپ که پیشتر در میانه تحقیقات «رابرت مولر» در مورد مداخله کشور خارجی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ جایگاه خود را تثبیت شده دیده بود، اکنون با چالشی جدی مواجه شده است. در حالی که تاکنون حمایت مردمی از استیضاح ترامپ هیچگاه از مرز ۵۰ درصد مورد نیاز برای پیشبرد این روند عبور نکرده بود و رکورد ۴۹ درصدی در آگوست ۲۰۱۸ را در کارنامه داشت، اکنون با اقبال ۵۸ درصدی مردم مواجه شده است. ضمن اینکه ۸۶ درصد این افراد بر این باورند که مجلس آمریکا باید گام‌های رو به جلو بیشتری برداشته و رئیس جمهور این کشور را از کاخ سفید بیرون کند.

گزارش در ادامه به بررسی دلایل این اقبال عمومی پرداخته و می‌نویسد، در درجه نخست یکپارچگی دموکرات‌ها دلیل چرخش چشمگیر در عرض ۲ ماه است. در ماه جولای تنها ۳۷ درصد مردم با استیضاح ترامپ موافق بودند، اما در ۲ ماه گذشته یکپارچگی دموکرات‌ها سبب شده این میزان افزایش یابد. موافقت احزاب مستقل با استیضاح ترامپ نیز در این امر موثر بوده است.

نیویورک تایمز گزارش داده که ۲۲۵ نماینده از ۲۳۵ نماینده دموکرات مجلس نمایندگان و همچنین یکی از نمایندگان مستقل با اعلام حمایت خود از آغاز تحقیقات استیضاح ترامپ به این روند اعتبار بیشتری بخشیدند. این تعداد برای رسیدن به اکثریت ساده در مجلس نمایندگان ۴۳۵ عضوی برای تصویب استیضاح در این مجلس و ارسال آن به مجلس سنا کافی است.

در وهله دو، باید به ماهیت اتهام‌های وارده به ترامپ توجه داشت. موج شدید رسانه‌ای در پی افشاگری در مورد تماس تلفنی دونالد ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین سبب شد تا ماهیت اتهام روشن‌تر شود.

نظرسنجی «کوئینیپیاک» از ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) نشان می‌دهد ۵۵ درصد مردم آمریکا با "توجه زیاد" پیگیر اخبار مربوط به اوکراین گیت هستند و ۲۸ درصد نیز به این اخبار "توجه می‌کنند".

با توجه به برداشت‌های عمومی در مورد چگونگی برخورد کنگره با این موضوع، نظرسنجی واشنگتن پست از نارضایتی مردم آمریکا از عملکرد حزب جمهوریخواه حکایت دارد. در حال حاضر ۵۶ درصد مردم آمریکا مخالف نحوه پاسخگویی جمهوریخواهان به استیضاح هستند و تنها ۳۳ درصد عملکرد این حزب را مثبت ارزیابی می‌کنند.

این آمار به نوبه خود از شکاف در حال شکل گیری در میان رای دهندگان به جمهوریخواهان حکایت دارد. دست‌کم یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکنون ۲۸ درصد جمهوریخواهان حامی استیضاح هستند، در حالی که ۱۸ درصد دیگر با یک گام جلوتر خواهان برکناری ترامپ هستند. این نتایج از رشد ۲۱ درصدی نسبت به نظرسنجی ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) حکایت دارد.

نکته مهم نتایج نظرسنجی در مورد عملکرد دموکرات‌ها در موضوع استیضاح است. ۶۱ درصد بر این باورند که مجلس نمایندگان موضع درستی در برابر استیضاح ترامپ اتخاذ کرده، اما سرعت اقدامات باید افزایش یابد.
منبع: میزان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار