کد خبر: 973052
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۹
به‌رغم حملات گسترده ترکیه و اشغال چند روستا در شمال سوریه، یگان‌های کرد ضرباتی را به نیرو‌های متجاوز وارد کرده‌اند و فرماندهان نیرو‌های دموکراتیک سوریه، می‌گویند ۲۶۲ نفر از نیرو‌های ترکیه کشته شده‌اند. واکنش‌های جهانی هم علیه این عملیات شدت گرفته و کنگره امریکا و اروپایی‌ها در پی اعمال تحریم‌هایی علیه مقامات آنکارا هستند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سه روز از تجاوز ارتش ترکیه و هم پیمانانش به شمال سوریه می‌گذرد و درگیری‌های شدیدی بین نیرو‌های دموکراتیک سوریه که متشکل از کرد‌های این کشور هستند، با نیرو‌های ترکیه در جریان است. در پی حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه، ده‌ها غیرنظامی در شمال سوریه کشته شده‌اند. به گزارش شبکه الجزیره، ارتش ترکیه با محاصره شهر‌های «تل‌ابیض» و «رأس‌العین» در شمال سوریه، ۱۱ روستا در اطراف این دو شهر را تصرف کرده است. گفته می‌شود یکی از این روستا‌ها را نیرو‌های کرد باز پس گرفته‌اند. عملیات نظامی در شمال سوریه، بیش از ۶۰ هزار نفر را ناگزیر به ترک خانه‌های‌شان کرده و بنا بر اعلام مرکز موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه، شهر‌های رأس‌العین و الدرباسیه تقریباً از سکنه خالی شده است. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنج شنبه گفت که نیرو‌های کشورش قصد دارند تا عمق ۳۰کیلومتری در سوریه نفوذ کنند. چاووش اوغلو همچنین گفت: «عملیات ترکیه تا زمان خنثی شدن همه تروریست‌ها ادامه خواهد داشت.»

آنکارا: فقط یک نفر کشته شده است
هرچند ارتش ترکیه و گروه‌های مسلح تحت امرش به پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی مجهز هستند، اما یگان‌های کرد در مقابل نیرو‌های ترکیه مقاومت بیشتری از خود نشان داده‌اند. به گزارش خبرگزاری هاوار، نیرو‌های دموکراتیک روز جمعه اعلام کردند از ابتدای تجاوز ترکیه به خاک سوریه تاکنون بیش از ۲۶۲ نظامی ترک و تروریست‌های هم‌پیمان آن‌ها را در شمال و شمال شرق کشور به‌ویژه در محور‌های تل‌ابیض و رأس‌العین از پای درآورده و ۹ نفر را اسیر کرده‌اند. این درحالی است که وزارت دفاع ترکیه دیروز تنها کشته شدن یک نظامی این کشور را تأیید کرد. کرد‌های سوریه همچنین از کشته شدن ۲۲ نیروی نظامی خود و شماری از غیرنظامیان که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بودند خبر دادند. یک منبع میدانی در شهر کوبانی در گفتگو با خبرگزاری کردپرس، با اشاره به آخرین وضعیت جنگ در این کانتون گفت: «حملات ارتش ترکیه به کوبانی ادامه دارد و آن‌ها قصد دارند همه منطقه را تصرف کنند، اما مقاومت مردم در مقابل دومین ارتش ناتو مثال‌زدنی است». وی افزود: «جنگ شدیدی میان نیرو‌های کرد و ترکیه در روستای آشمه در ۱۵ کیلومتری غرب کانتون کوبانی در حال انجام است، اما آنچه قابل ستایش است اراده غیرنظامیان است که همراه با سربازان خود در مقابل هجوم ارتش ترکیه و تروریست‌ها مقاومت می‌کنند و خانه‌های خود را ترک نمی‌کنند». نیرو‌های کرد سوری از سه سال پیش تحت حمایت گسترده امریکا بودند و تسلیحات زیادی را از این کشور دریافت کرده‌اند و به گفته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، توان دفاع از خود را دارند.

ترامپ: این به «نرماندی» در!
ارتش ترکیه به همراه گروه‌های تروریستی هم‌پیمان خود از روز چهار شنبه عملیاتی را با نام «چشمه صلح» به بهانه مبارزه با کرد‌های سوریه در شمال و شمال شرق این کشور آغاز کرد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مدعی ا‌ست که این عملیات در جهت ایجاد کمربندی امن برای دفع تهدید شبه‌نظامیان کرد و اسکان پناهجویان سوری است، اما آنچه در حال وقوع است، توسعه‌طلبی ارضی است که از سوی آنکارا انجام می‌شود. ترکیه با این اقدام تلاش می‌کند علاوه بر اینکه تهدیدات امنیتی از مرز‌های خود را دور کند، در عملیات ارتش سوریه در استان ادلب، به عنوان آخرین مقر گروه‌های تروریستی وقفه ایجاد کند. گروه‌های تروریستی در ادلب تحت حمایت ترکیه قرار دارند و این کشور در ماه‌های اخیر تسلیحات زیادی را به تکفیری‌ها ارسال کرده است. با وجود حمله گسترده ترکیه به کردها، دولت امریکا مدعی است که آنکارا تاکنون از خطوط قرمز واشنگتن عبور نکرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام وزارت خارجه امریکا روز جمعه در سخنانی تأکید کرد: «اگر ترکیه از خطوط قرمز عبور کند، هزینه سیاسی و اقتصادی سنگینی را خواهد پرداخت». گفته می‌شود دونالد ترامپ دو دیپلمات را مأمور میانجیگری بین ترکیه و کرد‌ها کرده است. ترامپ که متحدان کرد امریکا را در برابر ارتش ترکیه به حال خود ر‌ها کرده است، پنج شنبه شب در توجیه این اقدام خود در پیام توئیتری نوشت: «کرد‌ها به ما در جنگ جهانی دوم کمک نکردند، به عنوان نمونه آن‌ها در جنگ نرماندی به ما کمک نکردند.» او افزود: «کرد‌ها در کنار نیرو‌های امریکایی برای سرزمین‌های خودشان جنگیده‌اند و ما پول خیلی زیادی را برای کمک به آن‌ها خرج کرده‌ایم». تغییر موضع ترامپ در مقابل کرد‌ها و چراغ سبز به ترکیه برای عملیات در شمال سوریه، موجی از واکنش‌ها را در بین مقامات امریکایی به همراه داشت.

واکنش‌های جهانی
عملیات ترکیه علیه کردها، خشم جامعه جهانی را برانگیخته است. جمهوریخواهان مجلس نمایندگان امریکا اعلام کردند که به دنبال ارائه طرحی برای تحریم ترکیه به دلیل حمله به شمال شرق سوریه هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ده‌ها تن از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان امریکا اعلام کردند که در واکنش به حمله ترکیه به کرد‌های شمال شرق سوریه قصد دارند طرحی را برای تحریم آنکارا معرفی کنند. علاوه بر امریکا، کشور‌های اروپایی هم به عملیات ترکیه واکنش نشان داده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه فرانسه دیروز اعلام کرد که سفیر ترکیه را احضار کرد تا درباره تهاجم به سوریه توضیح دهد. آمِلیه دومونشالین، وزیر امور اروپایی دولت فرانسه هم گفت: «قرار است در جلسه‌ای که سران اتحادیه اروپا هفته آینده خواهند داشت، موضوع اعمال تحریم‌هایی بر ترکیه در پی اجرای عملیات مورد بحث قرار بگیرد».

وزیر خارجه انگلیس هم با مقامات ترکیه تماس گرفته و ابراز ناخرسندی خود از این عملیات را به اطلاع مقامات ترک رسانده است. کشور نروژ هم در واکنش به عملیات ترکیه، فروش تسلیحات به این کشور را متوقف کرده است. وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به عملیات ترکیه در شمال سوریه، تمامی طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: «درگیری‌های مسلحانه در مناطق مرزی و تشدید تنش و خشونت در کرانه شرقی رود فرات می‌تواند موجب نگرانی باشد. ما جلوگیری از بی‌ثبات کردن بیشتر اوضاع در شمال شرق سوریه و جلوگیری از درد و رنج غیرنظامیان را مهم می‌دانیم». همچنین بسیاری از کشور‌های عربی حملات آنکارا در شمال سوریه و نقض حاکمیت این کشور را محکوم کردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
0
0
الان اُردها و فیگورهای حقوق بشری مد می شود که یعنی ما خیلی می فهمیم ولی نمی دانم وقتی خاشقچی را اره کردن و ذوبش کردن آن ندید بدیدها کجا بودندکجا بودند وقتی دانش آموزان یمنی و زنان یمین کشته شدن آن بیچاره ها کجا بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار