کد خبر: 972824
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
دولت ترامپ اعلام کرد در روند تحقیقات استیضاح همکاری نمی‌کند
در پی نامه کاخ سفید به مجلس نمایندگان امریکا مبنی بر همکاری نکردن در تحقیقات بر سر استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، تنش‌ها بین کنگره و دولت وارد مرحله جدیدی شده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کاخ‌سفید بی‌اساس بودن مبنای آغاز تحقیقات استیضاح را دلیل تصمیم خود برشمرده است. با این اقدام که به معنای اعلان جنگ دولت به کنگره به شمار می‌رود، راه برای پیگیری مطالبات دموکرات‌ها از مسیر دادگاه هموار می‌شود. رهبر دموکرات‌های مجلس نمایندگان، اقدام کاخ سفید را خیانت و پنهانکاری علیه دموکراسی خوانده است.

به گزارش «جوان»، در شرایطی که نمایندگان دموکرات کنگره برای روشن شدن پرونده استیضاح رئیس‌جمهور امریکا طی نامه‌هایی مقامات واشنگتن را برای پاسخگویی به سؤالات فراخوانده بودند، اما کاخ سفید از این دستور سر باز زده است. پس از آنکه اعلام شد مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا برای شهادت درباره پرونده اوکراین‌گیت، از حضور در کنگره سرپیچی کرده است، این بار همه مقامات کاخ سفید به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از همکاری با کنگره منع شده‌اند. کاخ سفید سه شنبه شب در نامه‌ای به دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد که تحقیقات آن‌ها برای آغاز استیضاح رئیس‌جمهور فاقد پایه‌های قانونی و مشروع است. در میان استدلال‌های کاخ سفید در این نامه هشت صفحه‌ای آمده است که مجلس نمایندگان قادر نیست به فراخوان شاهدان در بخشی از تحقیقات آغاز استیضاح بپردازد. به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، کاخ سفید در این نامه به صراحت اعلام کرده که با تحقیقات نامشروع آغاز استیضاح رئیس‌جمهور که از سوی دموکرات‌ها به پیش می‌رود، همکاری نخواهد کرد. سی‌ان‌ان نوشت: «کاخ سفید در نامه خود به مجلس نمایندگان تأکید کرده است که به خاطر اینکه پروسه درست استیضاح بدون رأی‌گیری طی شده است، ترامپ هیچ گزینه دیگری به غیر از عدم همکاری ندارد. در این نامه همچنین تأکید شده است تا زمانی که روند استیضاح به شیوه کنونی ادامه پیدا کند، دولت درخواست‌های همکاری را رد خواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این نامه تصریح شده است: «تلاش نمایندگان دموکرات از به راه انداختن چنین کارزاری آسیب رساندن به حیثیت رئیس‌جمهور امریکا در انتخابات سال ۲۰۲۰ بوده است». همچنین در این نامه وکیل کاخ‌سفید با حمله به تحقیقات استیضاح از سوی کنگره، به لحاظ قانون اساسی این مسئله را نامعتبر خوانده و دموکرات‌ها را متهم کرده که به این بهانه قصد تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ را دارند؛ اتهامی که ترامپ هم شخصاً بار‌ها بر آن تأکید کرده و گفته دموکرات‌ها که در انتخابات سال ۲۰۱۶ شکست خورده‌اند، همواره به دنبال راهی برای برکنار کردن او بوده‌اند. رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ که یکی از گزینه‌های اصلی در تحقیقات استیضاح به شمار می‌رود، اعلام کرده است قصد دارد شکواییه‌هایی را علیه اعضای کلیدی حزب دموکرات تنظیم کند. وی این اقدام را در تلاش برای متوقف کردن روند استیضاح علیه دونالد ترامپ انجام می‌دهد. پس از افشای تماس تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین برای تحقیقات درباره پرونده کسب و کار پسر جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۰، نمایندگان دموکرات از یک ماه پیش روند استیضاح ترامپ را کلید زدند.

نامه کاخ سفید تنها اندکی پس از آن ارسال شده که وزارت خارجه امریکا به گوردون ساندلند، سفیر این کشور در اتحادیه اروپا دستور داد در مجلس نمایندگان برای ادای شهادت حاضر نشود. امتناع دولت از همکاری با کنگره، واکنش تند دموکرات‌ها را در پی داشته است. به گزارش شبکه ان‌بی‌سی، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان، غیبت گوردون ساندلند را نمونه‌ای دیگر از اقدامات مشخصی دانسته که با هدف ممانعت از تحقیقات کنگره انجام گرفته است. نانسی پلوسی هم در واکنش تند به این موضع اعلام کرد: «امتناع ترامپ از همکاری با کنگره آخرین تلاش کاخ سفید برای پنهان کردن خیانت علیه دموکراسی است و اصرار دارد که رئیس‌جمهور بالاتر از قانون است.»

پلوسی اقدامات شرم‌آور دولت را محکوم کرد و گفت: «دونالد ترامپ به دولت‌های خارجی فشار آورده تا در انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٢٠ مداخله کنند.»

مسیر جایگزین دموکرات‌ها
طبق قوانین داخلی امریکا، با مخالفت مقامات کاخ سفید برای مشارکت در روند تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ، دموکرات‌ها می‌توانند این مسئله را از مسیر‌های قانونی پیگیری کنند. شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»، روز چهار شنبه در گزارشی نوشت: «دموکرات‌ها ادعا می‌کنند که امتناع ترامپ از همکاری با کنگره، به صورت دوفاکتو به معنی پذیرش گناهکار بودن در پرونده اتهامات مطرح شده علیه رئیس‌جمهور است». تام مالینوفسکی، نماینده دموکرات کنگره در سخنانی در این باره گفته است: «مقامات کاخ سفید اصلاً متن قانون اساسی را نخوانده‌اند و اگر در کنگره حاضر نشوند، طبق شواهدی که دموکرات‌ها در اختیار دارند کاخ سفید خلع سلاح خواهد شد. این بدین معنی نیست که ما تحقیقات را بدون هیچ چیز شروع می‌کنیم بلکه ما تحقیقات را با همه چیز شروع می‌کنیم.»

روزنامه واشنگتن‌پست هم دیروز در گزارشی نوشت: «اگر مجلس نمایندگان یا سنا تأیید کنند که عدم همکاری کاخ سفید در روند استیضاح غیرقانونی است، کنگره می‌تواند به جریمه نقدی و حبس یک‌ساله شخص متهم رأی دهد یا اینکه از دادگاه درخواست کند که فرد را به همکاری با کنگره مجبور کند. اگر فرد متهم، رأی دادگاه را نپذیرد این اقدام جرم تمکین نکردن به دادگاه تلقی خواهد شد.» بر اساس این گزارش، «دموکرات‌ها همچنین این بحث را مطرح کرده‌اند که در صورت عدم همکاری دولت، از مجلس سنا درخواست کنند تا در این باره رأی‌گیری و مستقیماً ترامپ را برکنار کند؛ به اتهام اینکه ترامپ مانع تحقیقات استیضاح شده است.» بر اساس قوانین امریکا، فرآیند استیضاح رئیس‌جمهور از طرف مجلس نمایندگان امریکا آغاز می‌شود و در صورتی که اکثریت نمایندگان در این مجلس (نصف به علاوه یک) موافق استیضاح باشند، روند کار به جریان خواهد افتاد. در صورت رأی اکثریت مجلس نمایندگان به استیضاح، پرونده به مجلس سنا می‌رود و محکومیت قطعی رئیس‌جمهور که در نهایت عزل او از مقامش را در پی خواهد داشت، مستلزم آن است که دو سوم سناتورها، (۶۷سناتور از ۱۰۰ سناتور) به این موضوع رأی مثبت دهند. اکنون اکثریت مجلس سنا در دست جمهوریخواهان است و به همین منظور دموکرات‌ها راه سختی برای استیضاح ترامپ در پیش دارند، اما این درحالی است که برخی جمهوریخواهان از فرآیند استیضاح حمایت کرده‌اند و رهبر جمهوریخواهان سنا هم اخیراً گفته است که در صورت رأی مجلس نمایندگان، سنا چاره‌ای جز تأیید آن نخواهد داشت. با توجه به شخصیت جنجالی دونالد ترامپ، تحلیلگران امریکایی بر این باورند که حتی در صورت رأی کنگره به عزل رئیس‌جمهور، او حاضر به ترک کاخ سفید نخواهد شد و این مسئله تنش‌ها در این کشور را افزایش خواهد داد. ترامپ اخیراً در سخنانی گفته بود که در صورت استیضاح شدنش، جنگ داخلی در امریکا به راه می‌افتد. تازه‌ترین نظرسنجی حاکی از آن است که دموکرات‌ها سرسختانه خواستار استیضاح ترامپ هستند، حتی اگر این موضوع باعث تضعیف احتمال پیروز شدن دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شود. بر اساس نظرسنجی رویترز، حامیان استیضاح ترامپ همچنان بدون تغییر باقی مانده و همانند هفته پیش ۴۵ درصد امریکایی‌ها از استیضاح حمایت می‌کنند. البته حمایت دموکرات‌ها از استیضاح افزایش یافته است. مخالفان استیضاح نیز کاهش ۲ درصدی داشته‌اند و به ۳۹ درصد رسیده‌اند. در میان کسانی که خود را دموکرات می‌دانند ۷۹ درصد اعلام کرده‌اند که ترامپ باید استیضاح شود که ۵ درصد بیشتر از نظرسنجی انجام شده در بازه زمانی ۲۶ تا ۳۰ سپتامبر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار