کد خبر: 972670
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
عبدالله متولیان
دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران، یک حماسه بی بدیل و بی نظیر انسانی در عصر جاهلیت مدرن و قرن بیستمی (نه فقط در حوزه دفاع از سرزمین ایران)، بلکه در حوزه دفاع از انقلاب اسلامی ارزش‌های بنیادین نظام جمهوری نوپای اسلامی است. دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران امتداد خط سرخ شهدای کربلا و متأثر از ویژگی‌ها و مختصات قیام حضرت سیدالشهدا است. دفاع ما مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی و استکبارورزی نظام سلطه و در یک کلمه دفاع از اسلام بود.

بزرگ‌ترین اشتباه دشمن، انتخاب عراق برای انهدام نظام اسلامی بود و همین اشتباه راهبردی برای عاشورایی شدن دفاع مردم ایران کافی بود. شعارها، نوحه‌ها، دل‌نوشته‌ها و... همگی رنگ و بوی حسینی و کربلایی به خود گرفت. خاطرات شهدا و وصیت نامه‌های این زجاجه‌های نورانی تابلوی روشنی از عشق به کربلا و شهادت در راه اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام است. جنگ ما کربلایی و عاشورایی بود و شعله نهضت عاشورا از گودال قتلگاه اینک به قلب و جان رزمندگان ما افتاده و همه وجود آنان را تسخیر کرده بود. شکل‌گیری حزب‌الله لبنان پیروزی مردم این سرزمین بر رژیم صهیونیستی از جنگ مقدس هشت ساله ماست. انتفاضه مظلومین فلسطینی و پیدایش جبهه جهاد اسلامی فلسطین و مقاومت حماس از آثار جنگ هشت ساله ماست. پیروزی انصارالله یمن بر ائتلاف تا بن و دندان مسلح وهابیون و صهیونیست‌ها از آثار نبرد مقدس مردم ایران است. اضمحلال نظام سلطه و پیوند شیطانی غرب با صهیونیست‌ها و وهابیت از آثار جنگ هشت ساله ماست و اینک حماسه بزرگ‌ترین راه‌پیمایی بشریت و معرفی حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام نیز از دفاع مقدس مردم ایران است.

جنگ هشت ساله مقدس مردم ایران تصویر روشن و تفسیر آیه ۷۳ سوره نسا بود. جنگ ما تحقق استغاثه ۱۳۸۰ ساله عاشقان شهادت در رکاب امام حسین علیه‌السلام: «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً» بود. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ما شعاعی از خورشید ایثارگری‌های خاندان پیامبر اکرم در کربلا و اصحاب با وفای امام حسین است و همانگونه که نهضت خونین کربلا را هیچ پایانی نیست، جنگ هشت ساله ما که دنباله همان قیام است را پایانی متصور نیست. قیام عاشورائیان کهنه شدنی نیست چه در سال ۶۱ هجری قمری و چه در ۱۴۰۰ هجری قمری. قیام عاشوراییان کربلا و دفاع مقدس هشت ساله ما باید از دستبرد خائنان و خباثت منافقان و تحریف دشمنان در امان بماند.

دفاع مقدس، یکی از خالص‌ترین و ماناترین تجلی‌گاه‌های پیوند عاشورا با انقلاب اسلامی ایران است و حراست از انقلاب اسلامی و فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس و بهره‌برداری از ذخایر ارزشمند دفاع مقدس مستلزم آسیب‌شناسی دقیق دفاع مقدس و بررسی و کشف راه‌کار‌هایی برای بهره برداری، ماندگاری و اثربخشی بیشتر و بیشتر دفاع مقدس است. این گنجینه عظیم باید از دستبرد محفوظ بماند. همان‌گونه که دشمنان در طول تاریخ برای تحریف عاشورا دائماً و بی‌وقفه تلاش کرده‌اند اینک برای «خارج کردن دفاع مقدس از ریل اثربخشی»، «تحریف»، «فراموشی»، «بایگانی»، «ملوث کردن»، «بیهوده معرفی کردن»، «دروغ بستن»، «آلوده سازی» و... تلاش می‌کنند.
امروز باید با عزمی جهادی و انقلابی برای ثبت گنجینه دفاع مقدس به گونه‌ای عمل شود که هیچ نکته و نقطه‌ای از آن مغفول واقع نشود و پس از انجام این رسالت سنگین در حوزه تکمیل موزه دفاع مقدس تازه نوبت به آسیب شناسی دقیق خواهد رسید و پس از آسیب شناسی استفاده حداکثری از گنج بی پایان فرا می‌رسد. باید فرهنگ، اقتصاد، عرصه‌های مدیریت، حوزه‌های علمی و پژوهشی، امنیت، تولید، اصلاح و تنقیح قوانین، تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها، نظام‌های اجرایی، الگو‌های کسب و کار، عزل و نصب‌ها، تجارت و به‌طور کلی همه عرصه‌های کشور از متأثر از فرهنگ دفاع مقدس باشد.

آنچه که در این برهه از زمان بر اهمیت آسیب شناسی دفاع مقدس و بهره‌برداری حداکثری از فرهنگ دفاع مقدس افزوده، ضرورت عملی ساختن گام دوم انقلاب است. مطالعه دقیق گام دوم انقلاب تردیدی باقی نمی‌گذارد که گام دوم مبتنی بر فرهنگ دفاع مقدس تدوین شده و اجرایی ساختن آن نیز مستلزم الگوگیری تام و تمام از فرهنگ دفاع مقدس که همان فرهنگ عاشوراست خواهد بود. به عبارت روشن‌تر انجام وظیفه آسیب شناسی از دفاع مقدس و تدوین الگو‌های عملی آن در عرصه‌های مختلف فقط وظیفه مسئولان ذی‌ربط در حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نبوده و همه آحاد ملت و مسئولان در قوای کشوری و لشکری باید در این خصوص احساس تکلیف نموده و با حضور مؤمنانه و باانگیزه خود به تحقق گام دوم انقلاب کمک کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار