کد خبر: 972470
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
در حالی که ثبت‌نام جمعیت مشتاق حضور در پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح از مرز ۲ میلیون گذشته و پیش‌بینی‌ها از حضور نزدیک به ۳ میلیون زائر ایرانی در حماسه اربعین ۹۸ حکایت دارد، اما برخی دستگاه‌ها و سازمان‌ها به جای تسهیل این سفر معنوی و سیاسی برای مشتاقان حماسه اربعین حسینی به فکر کسب درآمد از زوار اربعین هستند.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: انتشار جدول تعرفه‌های اپراتور‌های تلفن همراه برای اربعین نمونه‌ای از همین دستگاه‌هایی است که به زوار اربعین به عنوان ظرفیتی بالقوه برای کسب درآمد نگاه می‌کنند. در این میان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به جای نقش‌آفرینی نظارتی و تلاش برای کاهش تعرفه‌ها به زوار اربعین حسینی توصیه کرد: «برای اتصال به اینترنت در خاک عراق از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند!»

با افزایش جمعیت عاشقان حسینی برای حضور در راهپیمایی میلیونی اربعین حساسیت‌ها روی این حرکت سیاسی – اعتقادی افزایش یافته و تحرکاتی برای ایجاد حواشی و تفرقه‌افکنی میان عرب و عجم از سوی رسانه‌های مغرض کلید خورده است. با وجود این شور حسینی همچون مغناطیسی قوی عاشقان امام خوبی‌ها را از هر جغرافیایی به کربلا می‌کشد. در برابر این شور زائدالوصف بسیاری از دستگاه‌ها خدمات ویژه‌ای را به زائران اربعین حسینی ارائه می‌کنند تا در شکل‌گیری این حماسه عظیم شریک باشند و در عوض اپراتور‌های تلفن همراه قیمت‌هایی برای خدماتشان در نظر گرفته‌اند که از توان زوار اربعین که اغلب از اقشار ضعیف و طبقات پایین درآمدی هستند، خارج است.

ارتباطات نجومی تدبیر اپراتور‌ها برای زوار اربعین!
برخی گزارش‌ها حاکی است اپراتور‌های تلفن همراه داخلی در آستانه اربعین، در اقدامی بی‌سابقه قیمت بسته‌های اینترنت رومینگ خود را به بیش از چهار برابر افزایش داده‌اند!

طبق جدول منتشرشده از تعرفه‌های خدمات سه اپراتور تلفن همراه رقابت میان این سه اپراتور بر سر ارائه خدمات گران‌تر است! بر این اساس نرخ هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت همراه اول ۳ هزار و ۲۰۰ تومان، ایرانسل ۳ هزار و ۲۰۰ تومان و رایتل ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و تعرفه ارسال پیامک نیز ۹۰۰ تومان است. هزینه‌های مربوط به اینترنت هم وضعیت چندان مناسبی ندارد و بسته اینترنت یک گیگابایتی ویژه اربعین برای دو اپراتور همراه اول و ایرانسل ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد. هزینه اینترنت آزاد هم بابت هر مگابایت ۹۰۰ تومان است. این قیمت‌ها در حالی اعلام شده که محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات همین چند روز پیش در پستی اینستاگرامی از کاهش تعرفه‌ها خبر داده و گفته بود: «برای رفاه حال مردم در راهپیمایی اربعین، مذاکراتی را از قبل با طرف عراقی برای کاهش هزینه مکالمات شروع کردیم و توانستیم به توافق برسیم که حدود ۶۰۰تومان تعرفه مکالمات را در هر دقیقه کاهش دهیم. امیدوارم در ادامه موفق شویم تعرفه را بیشتر هم کاهش دهیم.»

توصیه وزیر به زوار:سیم‌کارت عراقی استفاده کنید
روز گذشته آقای وزیر به زائران کربلای معلی در ایام اربعین امسال توصیه کرد که برای استفاده از اینترنت و خدمات دیتا از سیم‌کارت‌های اپراتور‌های کشور عراق استفاده کنند. وی در عین حال از انتشار جدول تعرفه‌های جدید ظرف یکی دو روز آینده خبر داد؛ جدولی که بناست تا تعرفه‌ها را کاهش دهد، اما انگار خود وی هم به این کاهش تعرفه‌ها چندان دل نبسته است چراکه با توصیه به استفاده از سیم‌کارت‌های عراقی این گونه توضیح می‌دهد: «اپراتور‌های عراقی زحمات زیادی برای برقراری ارتباطات مناسب در این ایام کشیده‌اند و برای ارتباطات داخل مرز ایران هم تمهیدات کافی دیده شده است. در سمت عراق نیز، اپراتور‌های عراقی در موکب‌های بزرگ، اینترنت وای فای رایگان فراهم کرده‌اند و ظرفیت ارتباطات به صورت مناسبی بالا برده شده است.»

به گفته آقای وزیر رومینگ سرویس گرانی است و به دلیل بالابودن نرخ خدمات رومینگ در عراق توصیه می‌شود مردم از سیم‌کارت عراقی استفاده کنند.

بنا به تأکید آذری جهرمی طبق برآورد‌ها کیفیت ارتباطات در ایام اربعین امسال نسبت به سال گذشته، افزایش یافته و ظرفیت‌ها دو برابر توسعه داده شده است. وی خاطر نشان می‌کند: «البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که جمعیت زوار نیز بیشتر شده است، اما امیدواریم ظرفیت‌ها برای این جمعیت کفایت کند، اپراتور‌های عراقی هم همکاری مناسبی با ما دارند.»

توصیه‌هایی برای خرید سیم‌کارت عراقی
حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم ضمن توصیه به استفاده زائران ایرانی از سیم‌کارت‌های کشور عراق برای داشتن تماس‌های مقرون به صرفه‌تر درباره خرید این سیم‌کارت‌ها توصیه‌هایی دارد و می‌گوید: «زائران ایرانی سیم‌کارت اپراتور‌های عراقی را از خود کشور عراق خرید کنند و خرید خود را به کشور عراق موکول کنند.»‌بنا به توصیه وی بهتر است زائران ایرانی برای خرید سیم‌کارت به نمایندگی‌های شناخته شده که دارای کارت شناسایی معتبر هستند، مراجعه کنند و از خرید سیم‌کارت به صورت فله و در طول مسیر از فروشندگان غیررسمی خودداری کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به خدمات‌رسانی اپراتور‌های داخلی در عراق می‌گوید: در مسیر سفر اپراتور‌های ایرانی امکان فروش سیم‌کارت ایرانی را ندارند و تنها شرکت‌های عراقی می‌توانند سیم‌کارت بفروشند. با این وجود بسیاری از تیم‌های خدماتی اپراتور‌ها ایرانی در بین مسیر با هماهنگی برای خدمات به مشترکانی که از سیم‌کارت‌های ایرانی استفاده می‌کنند، در طول مسیر مستقر هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
0
0
برخی اپراتورها هرسال به زائران وعده هایی می دهند اما دریغ از عمل
براتعلی آب برین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
0
0
درودبرتمام دلدادگان به اهل البیت علیه السلام کاری که اپراتورهای ایرانی درایام اربعین انجام دادندازهمان نوع کارارزبگیرهاوخودروسازها وسوء استفاده کنندگان برای ناراضی تراشی بود که بایدمدعی العموم واردونگذارداین پولهای... ازحلقومشان برود
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
0
متاسفم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار