کد خبر: 972291
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶
پیمانکار شهربازی پارک بسیج و راننده جرثقیل ۱۶۰‌تنی که در جریان حادثه‌ای مرگبار بازداشت شد، روز گذشته در دادسرای امور جنایی پایتخت بازجویی شدند.
سرویس حوادث جوان آنلاین: به گزارش جوان، ساعت‌۱۲:۱۹ روز شنبه ۱۳‌مهرماه بود که مأموران پلیس از حادثه مرگبار سقوط جرثقیل سنگینی در بزرگراه شهید محلاتی با خبر و راهی محل شدند. بررسی‌ها نشان داد جرثقیل ۱۶۰‌تنی که داخل شهربازی مشغول کار بوده دچار حادثه شده و دکل ۷۲‌متری آن روی خودروی تاکسی و چند رهگذر در بزرگراه محلاتی سقوط می‌کند و مرگ دو رهگذر و جراحت شدید دو مرد و یک زن را رقم می‌زند.

پس از این حادثه بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران همراه تیمی از کارآگاهان اداره‌دهم پلیس‌آگاهی در محل به تحقیق پرداختند. همان ابتدا مشخص شد در این حادثه راننده تاکسی به همراه پیک‌موتوری که زمان حادثه داخل خیابان در حال حرف زدن بودند بر اثر سقوط دکل جرثقیل جانشان را از دست داده‌اند و همچنین یک زن و دو مرد دیگر هم به شدت زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند. همچنین مشخص شد جرثقیل سنگین از چند ماه قبل در حال راه‌اندازی دستگاه‌های بازی شهربازی بسیج بوده است. در حالی که بررسی‌های اولیه حکایت از این داشت این حادثه به خاطر نصب غیر‌استاندارد دوپایه از چهار پایه جرثقیل رخ داده است، راننده جرثقیل و یکی از شرکای پیمانکار نصب و راه‌اندازی وسایل شهر بازی به دستور بازپرس جنایی بازداشت شدند. صبح دیروز دو متهم برای بازجویی به دادسرای امور جنایی منتقل شدند و پس از تحقیق دوباره برای انجام تحقیقات فنی در اختیار کارآگاهان پلیس‌آگاهی قرار گرفتند.

همزمان با ادامه تحقیقات پرونده به دستور بازپرس جنایی برای مشخص شدن علت اصلی حادثه در اختیار سه‌کارشناس ایمنی و حوادث، کارشناس برق و تأسیسات و کارشناس آتش‌نشانی قرار گرفت.

تقصیر من نبود
راننده جرثقیل که مرد میانسالی بود درباره حادثه به خبرنگار ما گفت: من متأهل هستم و دو فرزند دارم. ۲۰‌سال است سابقه کار و رانندگی با جرثقیل سنگین دارم و علاوه بر گواهینامه پایه‌یک، گواهینامه کار با جرثقیل هم دارم. یک و نیم سال است که در این پروژه برای نصب وسایل شهر بازی به عنوان راننده جرثقیل کار می‌کنم. شش‌ماه قبل هم کار نصب چرخ و فلک پارک که بزرگترین چرخ و فلک ایران با ظرفیت ۲۴۰ نفر است، آغاز کردیم که روز حادثه به پایان رسید و به صورت کامل نصب شد. لحظه حادثه وقت ناهار و کار تعطیل بود و من هم داخل کابین جرثقیل بودم که باد شروع به وزیدن گرفت و وزنه تعادل تکان خورد و ثانیه‌هایی بعد وزنه تعادل روی زمین سقوط کرد و پس از آن دکل ۸۰ تنی جرثقیل که ۷۲‌متر طول دارد به داخل بزرگراه سقوط کرد. در حالی که مصدوم شده‌بودم وحشت تمام بدنم را فراگرفته بود به طوریکه قادر به حرف زدن و هیچ حرکتی نبودم تا اینکه پس از ۱۵‌دقیقه حبس داخل کابین مأموران امدادی و همکارانم به کمکم آمدند و مرا نجات دادند. تازه متوجه شدم که چه حادثه هولناکی رخ داده‌است. وی در پایان گفت: من راننده جرثقیل هستم و در این حادثه تقصیری ندارم.

قرارداد ۲۰۰‌میلیاردی با شهرداری
یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری تولید و نصب وسایل بازی در پارک بسیج هم که به خاطر این حادثه بازداشت شده‌است در توضیح حادثه گفت: من دکتری مدیریت صنعتی دارم و مهندس هستم. شرکت ما ۱۲‌سال است که در کار تولید و نصب و راه‌اندازی وسایل بازی فعالیت دارد و در همه موارد از سازمان استاندارد اجازه می‌گیریم و با شهرداری‌ها قرار داد تولید و نصب وسایل بازی را منعقد می‌کنیم. در این مدت در کشور‌های عراق، سوریه، افغانستان و شهر‌های تبریز، میانه، ورامین و پیست اسکی آبعلی وسایل زیادی را نصب و راه‌اندازی کرده‌ایم و این اولین حادثه‌ای بود که برای ما اتفاق افتاد. وی ادامه داد: سه‌سال قبل برای تولید و نصب ۴۰‌دستگاه وسایل‌بازی با شهرداری قرارداد ۲۰۰‌میلیاردی بستیم که فقط هزینه تولید و نصب چرخ فلک ۲۵‌میلیارد تومان بود. ما برای نصب وسایل شهربازی جرثقیل ۱۶۰‌تنی را روزی ۸‌میلیون تومان اجاره کردیم.

تقصیر من هم نبود
وی ادامه داد: کارگر‌های کارگاه هم بیمه شده بودند و بیمه موظف بود دیه ۱۰‌کشته را در صورتی که حادثه رخ دهد، پرداخت کند. ما همچنین برای ایمنی کار همیشه دو مهندس ناظر پروژه، دو ناظر شهرداری، مشاور کریت یک، افسر ایمنی بر کار نصب و راه اندازی دستگاه‌ها نظارت می‌کردند و همچنین علاوه بر آن یک نماینده از شهرداری هر روز در کارگاه حاضر بود. قرار بود پس از نصب و راه‌اندازی تمام دستگاه‌ها، این شهربازی برای ۱۲‌سال با پرداخت سالی ۷۲۰‌میلیون تومان به شهرداری در اختیار ما باشد و هر ساله به این مبلغ ۱۰‌درصد افزوده می‌شد تا اینکه پس از اتمام قرار داد ۱۲‌ساله تمامی شهربازی را تحویل شهرداری می‌دادیم. وی در پایان گفت: به نظر من تمام مسئولیت آن بر عهده پیمانکار جرثقیل است و او الان باید جوابگو باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار