کد خبر: 971884
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان:
دکترشهرام موحدی گفت: در سال جاری64 میلیون و800 هزلر قطعه طیورسالم تولیدووارد چرخه توزیع قرار گرفت واستان اصفهان توانست رتبه اول تولید پرورش بوقلمون را درکشوراهراز نمود .

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ، مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان روز پنج شنبه در نشست خبری به مناسبت 14 مهرهفته ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران، اظهار نمود: ما در حوزه دامپزشکی سربازان گمنام عرصه ی بهداشت هستیم وهمه خدمات ما درحوزهای بهداشتی ، انسانی ودامی که وظیفه ذاتی این اداره است معمولاً دیده نمی‌شود وهدف نهایی ما کنترل بهداشت فراورده‌های خامی و تضمین کیفیت فراورده‌های دامی که مورد مصرف جامعه است رابرای تأمین سلامت و بهداشت سالم، مردم دنبال می کنیم.

هیچ بودجه ای به این اداره کل اختصاص داده نشده است وما از دستگاههای ذی ربط گلایه مند هستیم

دکترشهرام موحدی با بیان اینکه تاسیس سازمان دامپزشکی از سال1304 شروع وحدود یک قرن از فعالیت آن در ایران می گذرد، گفت: متاسفانه در طرح تحول سلامت هیچ نگاهی به دامپزشکی نشده و هیچ بودجه ای به این اداره کل اختصاص داده نشده است وما از دستگاههای ذی ربط گلایه مند هستیم.

وی اذعان داشت : اداره کل دامپزشکی از نظر کمیت و فعالیت قابل مقایسه با وزارت بهداشت و درمان نیست و وزارت بهداشت از نظر تبلیغات قوی تر است و از سویی شاید بتوان گفت اداره کل در زمینه ورود به طرح تحول سلامت کوتاهی داشته است ولی طرح تحول سلامت توسط نمایندگان مجلس به تصوب رسیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: بیماری‌های مشترک دسته‌ای مهم در حوزه سلامت انسانی است، معمولاً خطرناک‌ترین،عفونی‌ترین و مرگبارترین بیماری‌های حوزه انسانی جزو بیماری‌های مشترک بیان انسان و دام یا بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است و ساس مرس وکروتزفلدیاکوب یا ) جنون گاوی( از این جمله هستند و خط مقدم مبارزه با این بیماری‌ها حوزه دامپزشکی است.

50 درصد مبلغ بیمه دام و طیور از سوی دولت پرداخت می شود

دکترموحدی با اشاره به بیمه نمودن دام وطیور،گفت: تمام تولید کنندگان دام وطیور باید در مقابل بیماری ها احشام خود رابیمه نمایند و صندوق بیمه محصولات کشاورزی موظف به بیمه کردن تمام دام و طیور است.

وی ابراز کرد : 50 درصد مبلغ بیمه از سوی دولت پرداخت می شود و به موجب آن تمام خسارت ناشی از بیماری های مشترک از بیمه پرداخت                 می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پرسنل اداره کل دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان وحیوان قرار دارند، اظهار کرد: نقش دامپزشکی در پیشگیری از بروزبیماریها بسیار حائز اهمیت است.

وی در مورد اسب های میدان امام (نقش جهان ) و پیشگیری ازسرایت بیماری بین انسان وحیوان ابراز نمود : جهانگردان وتوریستها از سراسر جهان به ایران و بخصوص به اصفهان می آیند واداره دامپزشکی موظف به بررسی بیماری مشمشه که بین اسب ها وانسان شیوع دارد، است، اما وظیفه پیگیری آن با شهرداری است تا حادثه ایی رخ ندهد.

با کمبود نیرو مواجه هستیم

سکانداراداره دامپزشکی استان اصفهان با ابراز نگرانی ازعدم نظارت صددرصدی دراین حوزه  بیان نمود :50 درصد پست های سازمان دامپزشکی خالی است و تاحدی با کمبود نیرو مواجه هستیم وعلی رغم فعالیتهای شبانه روزی پرسنل خدوم ومتعهد، سازمان نمی توان انتظار صددرصدی داشته باشیم.

دکتر موحدی خاطر نشان کرد:در سال جاری64 میلیون و800 هزلر قطعه طیورسالم تولیدووارد چرخه توزیع قرار گرفت ،همچنین درهمین راستا 240 هزار قطعه مرغ کوشتی بر اثربیماری نیوکاسل معدوم گردید .

وی سپس با اعلام رتبه بندی تولیدات محصولات کوشتی ولبنی استان اشاره نمود  : دراستان اصفهان رتبه اول تولید پرورش بوقلمون را درکشوراحراز نمودیم ودرتولید و پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار، جزو سه رتبه برترودر تولید گوشت شترمرغ رتبه دوم ودر تولید عسل رتبه سوم و درتولید گوشت قرمز رتبه چهارم رادر کشور به خود اختصاص داده ایم واستان اصفهان با این حجم از تولید بافعالیت مضاعف توانسته است بیماریها را کنترل کند.

تولید شیر خام  دراستان اصفهان به اندازه 14 استان کشور است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اضافه کرد: تعداد کشتارگاه‌های دام اصفهان به اندازه هشت استان دیگر و میزان تولید شیر خام استان اصفهان به اندازه 14 استان کشور است و این وظیفه خطیر ما را در حوزه کنترل بیماری‌ها نشان می‌دهد، ایمنی غذا از "مزرعه تا سفره " فوق‌العاده عبارت سنگینی است و گستردگی بالایی دارد با این حال ما فراتر از این اصطلاح هم عمل کرده ایم و کنترل را از کارخانه خوراک دام و طیور شروع می‌کنیم.

وی در خصوص عسل های صادراتی از اصفهان، اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره استاندارد متولی این حوزه هستند و در حال حاضر تقسیم بندی انجام شده و سطح عرضه عسل در بازار بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است.

دکترموحدی در پایان ضمن قدر دانی از کارشناسان سازمان درخصوص نظارت دقیق روی محصولات صادر شده در حوزه دام و طیور از اصفهان ، گفت: تمام محصولات صادراتی ما دارای بالاترین کیفیت هستند واین دقت مرهون مسئولیت پذیری نیروهای خدوم است که تاکنون هیچ محصولی از سوی کشور دریافت کننده به لحاظ سلامتی و یا بهداشتی رد نشده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار