کد خبر: 971696
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
اساتید و معلم‌های خوب که در زمینه تدریس خصوصی و یا گروهی فعالیت دارند به کار خودشان علاقه‌مند هستند. این اساتید، چون خودشان از ارائه درس لذت می‌برند و به آن علاقه دارند این علاقه را به شاگرد‌های خودشان هم منتقل می‌کنند و در نتیجه شاگرد‌های چنین اساتید بهتر هم نتیجه خواهند گرفت.
در این مقاله در رابطه با ویژگی‌های یک معلم خوب و خصوصیات بهترین اساتیدی که در کلاس‌های خصوصی و گروهی فعالیت دارند توضیحاتی ارائه می‌گردد. یک معلم خوب به کار خودش علاقه دارد و حامی و پشتیبان شاگرد‌های خودش است. در ادامه توضیحات کاملتری ارائه می‌شود.

۱- علاقه به تدریس و شغل معلمی

اساتید و معلم‌های خوب که در زمینه تدریس خصوصی و یا گروهی فعالیت دارند به کار خودشان علاقه‌مند هستند. این اساتید، چون خودشان از ارائه درس لذت می‌برند و به آن علاقه دارند این علاقه را به شاگرد‌های خودشان هم منتقل می‌کنند و در نتیجه شاگرد‌های چنین اساتید بهتر هم نتیجه خواهند گرفت. این مقاله در رابطه با اینکه چگونه می‌توان یک معلم خوب بود توضیحات بسیار خوبی ارائه شده است. در کل، افرادی که به کار و حرفه خودشان علاقه دارند همیشه موفق هستند و در عین حال از زندگی خودشان هم لذت می‌برند.

۲- تسلط کامل بر دروس تدریسی

برای قرار گرفتن در زمره معلم‌ها و اساتید خوب و موفق باید به صورت کامل بر دروس تدریسی مسلط بود. بهترین اساتید و معلم های تدریس خصوصی تهران و کل ایران و یا اساتیدی که در مدرسه و دانشگاه و یا آموزشگاه‌ها در کلاس‌های گروهی کار تدریس را انجام می‌دهند به صورت کامل بر دروسی که تدریس می‌کنند مسلط هستند. وقتی یک معلم خیلی خوب درس را بلد است خوب هم حرف می‌زند و در نتیجه می‌تواند بهتر مطالب را انتقال دهد. این اساتید معمولا از دروسی که تدریس می‌کنند می‌توانند به هر سوالی پاسخ دهند.

۳- سر وقت حاضر شدن در کلاس درس

یکی دیگر از ویژگی‌های مدرسین و معلم‌های موفق این است که سر وقت در کلاس‌های خودشان حاضر می‌شوند. این اساتید برای وقت شاگرد‌های خودشان ارزش و احترام قائل هستند و سعی می‌کنند در کلاس سر وقت حاضر باشند. در چنین شرایطی خود شاگرد یا شاگرد‌ها هم کلاس را جدی‌تر خواهند گرفت و پیشرفت و موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد. در ضمن، سر وقت حاضر شدن در کلاس باعث می‌شود سرفصل‌ها به صورت کامل پوشش داده شده و درس به موقع تمام شود.

۴- برگزاری کلاس‌های دو طرفه و مشارکت دادن شاگرد‌ها

یک کلاس درس وقتی جذاب است که خود شاگرد‌ها هم در برگزاری آن سهمی داشته باشند. وقتی بعضی از افراد حاضر در کلاس با درس درگیر هستند و به سوالات پاسخ می‌دهند بقیه افرادی هم که حرف نمی‌زنند حواس خودشان را جمع‌تر خواهند کرد. کلاس‌هایی که دو طرفه برگزار می‌شود جذاب‌تر هم می‌باشد و یادگیری بهتر اتفاق می‌افتد؛ بنابراین یک استاد خوب باید تلاش کند شاگرد‌های خودش را به بحث دعوت کند و از ایشان سوالاتی را هم بپرسد.
 
ویژگی‌های معلم خوب و خصوصیات بهترین اساتید در کلاس‌های خصوصی و گروهی
۵- حمایت و پشتیبانی از شاگرد

اساتید خوب و معلم‌های موفق هر درسی را که ارائه می‌دهند و در هر مدرسه و دانشگاهی که تدریس می‌کنند سعی می‌کنند به صورت کامل از شاگرد‌های خودشان حمایت و پشتیبانی نمایند. وقتی شاگرد‌ها با استاد احساس راحتی کنند و متوجه باشند که حمایت استاد خودشان را دارند با تعهد و دلگرمی بیشتری درس می‌خوانند و در نتیجه بهتر هم نتیجه می‌گیرند. بسیاری از دانش آموزان حتی نحوه مطالعه دروس را نمی‌دانند و باید مورد حمایت قرار بگیرند.

۶- ارزیابی مداوم و بررسی نتایج

در کلاس‌های خصوصی و یا گروهی موردی که بسیار لازم و ضروری است ارزیابی مداوم می‌باشد. یک معلم خوب وقتی در کلاس حضور دارد با پرسیدن سوال شاگرد‌های خودش و بازدهی کار خودش را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در کنار این با دادن تمرین و با گرفتن امتحان و کوئیز هم می‌توان از نتیجه کار مطمئن شد و بررسی کرد که آیا پیشرفت شاگرد‌ها خوب است یا باید تغییراتی را در نحوه تدریس ایجاد کرد. اساتید خوب همواره به فکر بهبود شرایط هستند و اگر نتیجه ارزیابی‌ها خوب نباشد سعی می‌کنند در نحوه ارائه درس تغییراتی ایجاد کنند به گونه‌ای که نتایج بهتری بدست آید.

۷- جدیت در کلاس و کوتاه نیامدن در انجام تکالیف

در کلاس‌های گروهی مدارس و دانشگاه‌ها و یا در کلاس‌هایی که توسط اساتید و معلم های خصوصی ریاضی ابتدایی تا دانشگاه، مدرسین فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زبان انگلیسی، دروس دانشگاهی و. برگزار می‌شود، بهترین اساتید سعی می‌کنند همواره با جدیت کلاس را اداره کنند و شاگرد‌های خودشان را به سمت موفقیت هدایت نمایند. در رابطه با نحوه ارائه درس و چگونگی توضیح دادن و روش تدریس باید انعطاف داشت، اما در عین حال یک معلم خوب جدی است و سعی می‌کند با جدیت انجام تمرینات را بخواهد تا از پیشرفت شاگرد‌های خودش مطمئن شود.

۸- خوشرویی و احترام به دانش آموزان و دانشجویان

در هر کار و حرفه‌ای و حتی در کار تدریس خصوصی و گروهی هم خوشرویی و احترام متقابل باعث ایجاد ارتباطات بهتر و پیشرفت در کار می‌شود. اساتیدی که برای دانش آموزان و دانشجویان احترام قائل هستند پیش شاگرد‌های خودشان جایگاه ویژه‌ای دارند و کلاس‌های آن‌ها همیشه مفیدتر و پربازده‌تر هم هست. یک معلم موفق به خوبی می‌داند با احترام گذاشتن برای شاگرد‌های خودش همیشه می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد و این احترام را هم همواره از شاگرد‌های خودش دریافت خواهد کرد.
 
ویژگی‌های معلم خوب و خصوصیات بهترین اساتید در کلاس‌های خصوصی و گروهی
۹- ایجاد تنوع در کلاس درس

برای افزایش بازدهی کلاس باید برای تمامی زمان‌هایی که استاد در کلاس حاضر است یک برنامه ریزی خوب داشت. استاد باید از امکانات مختلف مانند پاورپوینت، عکس، ویدیو و. استفاده نماید و سعی کند مطالب را به خوبی و به صورت جذابی ارائه نماید. در بخشی از کلاس باید درس ارائه شود و در بخشی دیگر تمرین حل گردد. اساتید باید به شاگرد‌های خودشان هم فرصت بدهند تا حرف بزنند و به این ترتیب جو بهتر و دوستانه تری بر کلاس حکمفرما خواهد بود.

۱۰- تلاش برای به موفقیت رساندن شاگرد‌ها

در کنار تمام مطالبی که گفته شد و شاید مهمتر از همه‌ی آن‌ها یک استاد خوب همواره برای موفق شدن شاگرد‌های خودش تلاش می‌کند و سعی می‌کند برای هر کدام از شاگرد‌هایی که دارد توصیه‌هایی را ارائه کند که به موفقیت ایشان کمک نماید. در کلاس‌های گروهی یک استاد و معلم خوب سعی می‌کند با پرسیدن سوال سطح علمی کل کلاس را متوجه شود و متناسب با آن مطالب را ارائه نماید تا مفید واقع شود. فرصت دادن به شاگرد‌ها برای پرسیدن سوال هم بسیار مفید است و باعث می‌شود مطالب بهتر جا بیفتد. اساتید خوب به کار خودشان متعهد هستند و تمام تلاش خودشان را برای نتیجه گرفتن شاگردهایشان به کار می‌بندند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار