کد خبر: 971428
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۰
طرح ویژه انضباط ترافیکی با هدف انضباط بخشی به ترافیک و ارتقای فرهنگ ترافیک قرار است از دی‌امسال در ۹‌کلانشهر کشور برگزار شود.
جلال ستوده
سرویس حوادث جوان آنلاین: فراوانی آمار قربانیان سوانح رانندگی به یکی از نگرانی‌های عمومی تبدیل شده و در حد نگرانی باقی‌مانده است. آنگونه که سازمان پزشکی قانونی کشور گزارش داده سال گذشته ۱۷ هزارو ۱۸۳ نفر در جریان این سوانح کشته و ۳۶۷ هزارو ۴۵۱ نفر هم مجروح شدند. این آمار در سال‌های قبل از آن هم با اندکی تغییر مدام در حال جابه‌جا شدن بود و در سال‌های پیش‌رو هم با همین شیب ملایم استمرار پیدا خواهد کرد. در مقام عمل هم تغییری محسوس در فراوانی این آمار صورت نگرفته‌است که مهم‌ترین دلیل آن هم خبر‌های ناگواری است که مدام از سوانح رانندگی به گوش می‌رسد و پیش روی چشم همگان قرار دارد.

عاملان اصلی در سایه
مهم‌ترین عامل بازدارنده در این چرخه ساختار‌های فرهنگی کشور هستند که عملکرد آن‌ها پیش چشم همگان قرار ندارد از همین رو مورد بازخواست هم قرار نخواهند گرفت. یکی از ارکان این ساختار رسانه ملی است که به عنوان فراگیرترین رسانه عملاً هیچ نقشی در آگاهی‌سازی عمومی ندارد و ترجیح می‌دهد به جای پرداخت به این موضوع جیب سازمان را از راه تبلیغ کالا‌های مصرفی پر کند. بقیه ساختار‌های فرهنگی هم وضعیتی مشابه این دارند. در این بین بیشترین انتقاد متوجه پلیس است که عملاً مقابل چشم همگان قرار دارد و باید پاسخگوی ترافیک و پیامد‌های پس از آن باشد. در این بین شهرداری‌ها، وزارت‌راه و کارخانه‌های تولید خودرو و شرکت‌های فروش خودرو مورد پرسش قرار نخواهند گرفت و در صورت طرح پرسش پاسخی نخواهند داد.

درباره طرح انضباط ترافیکی
با همه توضیح‌های مطرح شده سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا روز گذشته در حاشیه حضور در دبستان دخترانه جوادالائمه پاسگاه نعمت‌آباد اعلام کرده‌است که طرح انضباط ترافیکی پلیس راهنمایی و رانندگی که قرار است از دی‌ماه در ۹‌کلان‌شهر کشور از جمله تهران اجرا شود، تأثیری در فرهنگ پذیری رانندگان و شهروندان داشته باشد.

وی درباره هدف از اجرای طرح گفت: انضباط ترافیکی بحث گسترده‌ای است و ما در اجرای این طرح چند اولویت را مد نظر قرار دادیم. نخست عابران پیاده و مسائلی همچون عبور از گذرگاه‌ها و زیر گذر‌ها و پل‌های عابر مد نظر است. مورد بعدی موتور سیکلت‌ها است که مواردی همچون استفاده از کلاه ایمنی و عدم انجام رفتار‌های پرخطر در حین رانندگی، حرکت در مسیر‌های ممنوعه و خلاف جهت... از جمله آنهاست. اولویت بعدی مربوط به خودرو‌های سواری است. مواردی همچون عدم حرکت خلاف جهت، حرکت بین خطوط و سرعت و سبقت غیر مجاز جزء مواردی است که به آن پرداخته خواهد شد. وی با بیان اینکه در اجرای این طرح تنها بخش برخورد با تخلفات پیش‌بینی نشده‌است، ادامه داد: گرچه برخورد با یک سری از تخلفات تشدید خواهد شد، اما هدف ما صرفاً برخورد با تخلفات نیست بلکه فرهنگ‌سازی و ایمنی ترافیکی اولویت مهمتری است؛ چراکه برخورد‌های ما نشان می‌دهد که عمده‌ترین علل مرگ و میر در حوادث ترافیکی یا مربوط به عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران است یا مربوط به چند تخلف انگشت شمار از سوی رانندگان خودرو‌های سواری است از این رو با فرهنگ‌سازی در این خصوص می‌توان از وقوع بسیاری از این حوادث جلوگیری کرد.

از حرف تا عمل
هر کدام از موضوعاتی که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی به آن اشاره کرد، مقوله‌ای است که در جای خود قابل بحث است. به عنوان مثال قانون‌گریزی موتورسواران به یکی از مصایب این روز‌های هر جامعه شهری و روستایی تبدیل شده است که تلاش برای ملزم کردن افراد به قانون‌مداری در این حوزه پیوست‌های بسیاری دارد که امید است رئیس پلیس با مورد توجه قرار دادن تمامی پیوست‌ها قدم‌های عملی برای طرح مورد اشاره بردارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار