کد خبر: 970898
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰
در گفت‌وگوی «جوان» با مهدی فیوضی کارگردان سینما مطرح شد
سینمای ایران سابقه‌ای بیش از ۱۰۰ سال دارد و تقریباً در همه این سال‌ها هم ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی سعی داشته‌اند به طور مستقیم یا غیرمستقیم در تولید حضور داشته باشند، ولی هیچ گاه حمایت دولت از سینماگران قواعد مشخص و قابل پیش‌بینی نداشته است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مهدی فیوضی کارگردان سینما با بیان اینکه تولید سینمایی بدون حمایت کار دشواری شده به «جوان» گفت: سینما فی نفسه صنعت خیلی گرانی است و متاسفانه در این دو سه سال اخیر هم قیمت تولید به خصوص قیمت بازیگر‌ها به شدت بالا رفته است و برای همین تقریبا هیچ کس مستقل نمی‌تواند به تولید بپردازد مگر آنکه همزمان سینمادار و پخش کننده هم باشد و خاطرش از بازگشت سرمایه جمع باشد. کارگردان فیلم «نفوذی» در چرایی ایجاد رکود سینما بیان داشت: به هر حال مدیران همه نظارت را صرف ممیزی فیلم و فیلمنامه کردند و هیچ نظارتی بر تأمین سرمایه و اکران نگذاشتند و نتیجه‌اش همین شده که می‌بینیم. سینماگر با زحمت پروانه ساخت می‌گیرد و با دردسر فیلم می‌سازد، ولی به اکران که می‌رسد در رقابت با مافیای اکران ذبح می‌شود.

مهدی فیوضی ادامه داد: ساخت فیلم خود به خود هزینه بالایی دارد و حالا تصور کنید که ساخت یک فیلم خوب که مخاطب‌پسند هم باشد هزینه بالاتری دارد، چون باید بازیگران مطرح جذب کرد و باید تیم تولید حرفه‌ای داشت. در این شرایط باید فیلمتان خوب بفروشد که سرمایه برگردد، ولی وقتی اکران خوب فقط به بعضی‌ها می‌رسد و مابقی باید به زمان‌های مرده اکران بسنده کنند، معلوم است که نمی‌توان به برگشت سرمایه امید داشت.

مهدی فیوضی با اشاره به وظیفه دولت برای حل مشکلات بخش خصوصی گفت: متأسفانه دولت برای کمک به بخش خصوصی کاری نکرده و بودجه‌های تولید را هم در اختیار کسی قرار نداده است، مگر برای افرادی خاص که در زمره خودی‌ها قرار دارند در صورتی که این روش بی‌اعتنایی به بخش خصوصی کاملاً غلط و نادرست است.

این کارگردان با اشاره به آسیب‌های حذف نگاه مستقل از سینما گفت: ما نیاز داریم که حتی در گونه‌هایی مانند سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم از نگرش‌های مختلف حمایت کنیم. نگاه‌های سفارشی و بیش از حد وابسته آفت هر نوع سینمایی است، چون با مخاطب گسترده ارتباط برقرار نمی‌کند و همین عاملی می‌شود بر ابتر ماندن کار.

فیوضی تأکید کرد: جهت بالا بردن سطح کیفی و فرهنگی یک جامعه و به خصوص صنعت سینما، ما نیاز به حمایت‌های اصولی دولت داریم. دولت یا باید کلاً قید حمایت را بزند و هیچ دخالتی در تولید نکند یا آنکه اگر بناست در تولید محصولات سینمایی فعالیت کند، حمایت‌های خود را به طور منصفانه و کاملاً عادلانه میان تمامی سینماگران بااستعداد تقسیم کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار