کد خبر: 970360
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
امروز اگر بخواهیم یک تعریف مشخص از سیاست خارجی ایران و راهبرد درونی و بیرونی آن ارائه دهیم، به یک عنوان مشخص می‌رسیم: مقاومت.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از افکارنیوز، در چهار دهه گذشته شناخته شده‌ترین راهبردی که در ایران پیگیری شده است، «مقاومت» بوده است. شاید بتوان به ادبیات امروز سیاسی، نام آن را حتی «مقاومت حداکثری» گذاشت. راهبردی که در همه ابعاد موضوع مقاومت را در دستورکار خود قرار داده است.

اخبار سیاسی- موضوع مقاومت، نهفته در همه شعار‌های انقلابی بود. وقتی مردم در دوره انقلاب در خیابان‌ها شعار «استقلال» می‌دادند، مراد از استقلال، مقاومت در برابر نفوذ خارجی بود. وقتی که از «آزادی» می‌گفتند، منظورشان بازهم همان «مقاومت در برابر ظلم و ستم» بود. وقتی حرف از تشکیل «جمهوری اسلامی» زده می‌شد هم مقصود انقلابیون، شکل گیری نظامی بود که همین مقاومت را به خوبی در دستورکار خود قرار دهد.

حالا چهل سال پس از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی نمونه‌ای تمام عیار از مقاومت است. نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور، نشان می‌دهد که موضوع خودکفایی و اقتصاد مقاومتی سالهاست در دستورکار مسئولان بوده است. در عرصه دفاعی، سالهاست که خودکفایی در صنایع نظامی پیگیری شده و به نتایجی ارزشمند رسیده است و اینک سامانه دفاعی باور ۳۷۳ که همزمان شناسایی ۳۰۰ هدف هوایی، رهگیری ۶۵ هدف و درگیری با ۶ هدف به‌طور همزمان را در دستور کار قرار می‌دهد، دلیلی بر این مدعاست. در حوزه سیاسی نیز «مقاومت در برابر فشارها» پیش گرفته شده و شاید برای همین است که جریان استکباری می‌خواهد با «فشار حداکثری» این مقاومت را بشکند.

از اولین روز پیروزی انقلاب، امام خمینی بر ضرورت مقاومت در برابر فشار‌های خارجی و نیز نفوذ داخلی تاکید داشته و رهبری هوشمندانه‌ای را برای حفظ این راهبرد مورد توجه، قرار دادند. بنیانگذار انقلاب اسلامی بار‌ها در بیانات شان تاکید کردند که باید در برابر طاغوت مقاومت کرد و تن به ذلت نداد. پس از ایشان رهبر معظم انقلاب نیز در نامگذاری‌های سالانه، بر موضوع حفظ مقاومت تاکید کرده و همواره به مسئولان نظام گوشزد کردند که باید خط مقاومت را پی گرفت.

این مقاومت البته متناسب با جهانی بودن ابعاد انقلاب اسلامی متوقف به داخل مرز‌های ایران نمانده و دیگر ملت‌ها را نیز همراه خود کرده است. اگر امروز حزب الله در لبنان، حشدالشعبی در عراق، حوثی‌ها در یمن و بسیاری دیگر از گروه‌های مردمی در دیگر کشورها، الگوی مقاومت جمهوری اسلامی را پیگیری می‌کنند، ناشی از فراگیرشدن پیام جهانی مقاومت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار