کد خبر: 967586
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۰
معاون وزیر صمت خطاب به وزیر جهاد:
تنش در رابطه با قیمت سبوس بین وزارتخانه‌های صمت و جهاد چنان بالا گرفته است که گویا در این بین به دستور رئیس‌جمهور به وزیر صمت مبنی بر کان‌لم‌یکن کردن افزایش قیمت سبوس نیز بی‌توجهی نیز شده است که رئیس‌جمهور در این باره به وزیر صمت نوشت که چرا بی‌دقتی می‌کنید، با این وجود در صورتی که وزارت جهاد خواستار افزایش نیافتن قیمت سبوس بود، معاون وزیر صمت خطاب به وزیر جهاد نوشت «قیمت شیر را کاهش دهید تا قیمت سبوس را کاهش دهیم.»
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: به گزارش جوان، از آنجایی که اقتصاد ایران دولتی است قیمتگذاری کالا و خدمات در بخش دولت بازار داغی دارد که گویا این روز‌ها قیمتگذاری‌ها محل بین وزارتخانه‌های صمت و جهاد شده است که در این بین نامه نگاری‌هایی نیز بین وزرا و رئیس‌جمهور و رئیس جمهور به وزرا و معاون وزیر صمت به وزیر جهاد انجام گرفته است که در نهایت اینگونه برداشت می‌شود که گاهی دستور رئیس‌جمهور نیز در حوزه قیمتگذاری‌ها با کم توجهی همراه می‌شود و، چون در پس هر ریال از تعدیل قیمت‌ها سود و زیان اصناف و شرکت‌ها قرار گرفته‌است تعدیل نرخ سبوس در گرو کاهش قیمت شیر قرار می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: به رغم درخواست این وزارت مبنی بر کان‌لم‌یکن کردن افزایش قیمت سبوس و دستور حضرت‌عالی به وزارت صنعت، کارگروه تنظیم بازار مجدداً قیمت سبوس را همان مبلغ ۱۲۵۰‌تومان تصویب کرده و در مرحله ابلاغ قرار دارد که رئیس‌جمهور در واکنش به نامه وزارت جهاد کشاورزی با موضوع «کان‌لم‌یکن کردن قیمت ابلاغ شده سبوس گندم» خطاب به وزیر صمت نوشته است چرا بی‌دقتی می‌شود؟

قیمت سبوس اوایل امسال از ۵۲۰ تومان در هر کیلو به ۸۴۰ تومان افزایش یافت و پس از آن طی یکماه گذشته قانون انتزاع دو سال معلق شد و اختیارات بازرگانی کشاورزی به وزارت صمت واگذار شد، این وزارتخانه به یکباره قیمت سبوس را به کیلویی ۱۲۵۰‌تومان افزایش داد. افزایش قیمت سبوس باعث بالارفتن قیمت تمام شده تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت مرغ و فرآورده‌های لبنی می‌شود.

نرخ سبوس افزایش جدیدی نداشته است
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه قیمت سبوس مورد استفاده از ماکارونی، شیرخام و آرد به هیچ عنوان افزایش قیمت نخواهد یافت، گفت: اگر وزارت جهاد بر کاهش نرخ اصرار دارد، باید قیمت شیر هم کاهش یابد.

عباس تابش با بیان اینکه آخرین تصمیم در مورد قیمت سبوس به تغییر قیمت شیرخام و ماکارونی برمی‌گردد که بر این اساس، در تاریخ ۲۲‌خرداد سال جاری، قیمت سبوس در نرخ تمام شده شیرخام و ماکارونی ۱۲۵۰‌تومان لحاظ شده است و پس از آن هیچ افزایش نرخ دیگری در نظر گرفته نشده‌است، این در شرایطی است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که نمی‌شود در یک بخش به عنوان حمایت از دامداران در تعیین قیمت شیر خام، نرخ سبوس را یک قیمت اعلام کرد و در بخش دیگری نرخ دیگری را برای این کار در نظر گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از سوی دیگر، به‌رغم اینکه رصد قیمت سبوس در بازار بسیار سخت است، اما سازمان حمایت این آمادگی را دارد که اگر وزارت جهاد کشاورزی اصرار به کاهش قیمت سبوس به ۸۴۰ تومان داشته باشد، قیمت آرد و شیرخام را هم کاهش دهد تا بتوان نرخ تمام شده سبوس که ۱۲۵۰‌تومان در محاسبات نرخ آن در نظر گرفته شده است، اصلاح کند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی این است که قیمت سبوس از ۱۲۵۰‌تومان فعلی به ۸۴۰‌تومان کاهش یابد، اما آنالیز قیمتی برای تعیین نرخ ماکارونی و شیرخام بر اساس نرخ ۱۲۵۰ تومان سبوس است که بر این اساس، اگر قرار است نرخ سبوس کاهش یابد، باید نرخ شیر خام و ماکارونی را هم کاهش داد. پس این وزارتخانه باید جمع‌بندی نهایی خود را در این خصوص اعلام کند؛ چراکه نمی‌توان برای سبوس دو نرخی عمل کرد، چون منجر به فساد و رانت می‌شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در تأمین سبوس مورد نیاز صنایع آردسازی، شیر و ماکارونی وجود ندارد و وزارت جهاد کشاورزی به دلیل مصارف این کالا در بخش دام سبک، اصرار به کاهش نرخ دارد. بنابراین حاضر هستیم اسناد قیمتی دام سبک را از وزارت جهاد دریافت کرده و بررسی‌های لازم را روی قیمت انجام دهیم. به این معنا که هر عددی برای سبوس در بخش دام سبک، تعیین شود، همان را در ماکارونی و شیرخام هم لحاظ کنیم و قیمت‌ها را کاهش دهیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار