کد خبر: 966755
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۴
لرستانی‌ها بیمارستان و درمانگاه دارند، اما همواره با کمبود پزشک مختصص دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع باعث شده تا اغلب مردم برای بهره‌مندی از ساده‌ترین خدمات درمانی نیز کیلومتر‌ها راه طی کنند تا به استان‌های همجوار برسند.
سرويس ايران جوان آنلاين: لرستانی‌ها بیمارستان و درمانگاه دارند، اما همواره با کمبود پزشک مختصص دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع باعث شده تا اغلب مردم برای بهره‌مندی از ساده‌ترین خدمات درمانی نیز کیلومتر‌ها راه طی کنند تا به استان‌های همجوار برسند. معضلی که با سرد شدن هوا، امکان جابه‌جایی روزانه مردم برای دریافت خدمات درمانی را با مشکل مواجه می‌کند. گفتنی است در حال حاضر تعداد کل پزشکان لرستان به ۴۲۴ نفر در مقابل جمعیت یک میلیون و ۷۵۴ هزار نفری می‌رسد. موضوعی که از کمبود نیروی درمانی برای استان لرستان حکایت دارد و نیازمند توجه ویژه متولیان است.

کمبود پزشک متخصص و به دنبال آن افزایش غیر معمول ساعات کاری پزشکان لرستان به معضلی بزرگ برای این استان تبدیل شده است. از این رو اغلب مردم برای دریافت ساده‌ترین خدمات درمانی یا باید در صف‌های طویل نوبت‌دهی برای مراجعه به پزشک بمانند یا برای دریافت حتی یک خدمت ساده نیز کیلومتر‌ها مسیر را طی کنند تا در استان‌های دیگر مشکلشان را حل کنند. البته با توجه به اینکه فصل تابستان رو به اتمام است و کم‌کم فصول سرد سال شروع می‌شود، دور از انتظار نیست که مسیر مهاجرت روزانه بیماران برای دریافت خدمات پزشکی مسدود و حجم مراجعه به بیمارستان‌های لرستان نیز چند برابر شود. اتفاقی که به طور حتم به کاهش کیفیت خدمات پزشکی ارائه شده به مردم لرستانی می‌انجامد و نیازمند توجه ویژه متولیان است. در راستای نبود خدمات پزشکی مناسب به لرستانی‌ها، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان می‌گوید: «در حال حاضر ۴۲۴ پزشک متخصص و فوق‌تخصص در استان به مردم ارائه خدمات می‌دهند.» این تعداد نیز به نسبت جمعیت یک میلیون و ۷۵۴ نفری استان بر اساس شاخص سرانه تعداد پزشک در کشور‌های پیشرفته که ۴۰ پزشک به‌ازای هر ۱۰ هزار نفر است نشان دهنده ناکافی بودن تعداد پزشکان استانی است. از همین رو عباس پزشکی با اشاره به مجموع ۴۲۴ پزشک در استان که از این تعداد ۳۷۴ نفر متخصص و ۵۰ نفر نیز فوق‌تخصص هستند، می‌افزاید: «اکنون با کمبود شدید پزشک در رشته‌های بیهوشی، زنان و زایمان، ارتوپد و گوش وحلق و بینی مواجه‌ایم.»

فقدان پزشکان متخصص در لرستان

در حالی که تعداد پزشکان استان به طور کامل گویای محرومیت‌های حوزه بهداشت و درمان استان است، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز تأکید می‌کند: «نیازمندی‌های اصلی و اورژانسی لرستان در جذب پزشکان فوق تخصصی جراحی قلب، فوق تخصصی بیهوشی قلب، فوق جراحی قفسه سینه، فوق جراحی اطفال، فوق جراحی غدد اطفال و فوق جراحی غدد بزرگسالان است.» همچنین پزشکی اضافه می‌کند: «برای شهرستان بروجرد به فوق تخصص نوزادان و گوارش نیز نیاز داریم.» وی یادآور می‌شود: «اکنون پیگیر این هستیم که تا با رایزنی‌های خود بتوانیم پزشک متخصص و فوق تخصص برای استان بگیریم.» هر چند معلوم نیست مسئولان استانی چقدر در جذب نیروی متخصص موفق عمل کنند، اما این وظیفه مسئولان کشوری است که رفع چنین محرومیت‌هایی را در ردیف برنامه‌هایشان قرار دهند. به طور حتم با کاهش معضلات حوزه خدمات پزشکی استان، حجم قابل توجهی از رفت و آمد‌های بین استانی نیز کاهش می‌یابد که این اتفاق به کاهش تصادفات جاده‌ای نیز منتهی خواهد شد. بنابر این با همین توضیحات توجه مسئولان به استان و رفع نیاز‌های درمانی آن امری ضروری است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار