کد خبر: 965395
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
بعد از «خشم و هیاهو»، «یادم تو را فراموش» هم قصه محمدخانی را روایت می‌کند
ناصر محمدخانی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال و تیم پرسپولیس به دنبال طرح شکایت از سازندگان یک فیلم سینمایی است تا جلوی اکران فیلمی را که تشابه زیادی به زندگی شخصی وی دارد، بگیرد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «این‌جانب ناصر محمدخانی از فیلم «یادم تو را فراموش» کار علی عطشانی شکایت دارم» این جمله ابتدایی نامه‌ای است که بازیکن سابق پرسپولیس برای رئیس سازمان سینمایی و رئیس شورای صنفی نمایش نوشته است. محمدخانی درباره علت شکایت علیه فیلم «یادم تو را فراموش» نوشته است: «از آنجا که این فیلم اشارات مستقیمی به شخصیت و حوادث تراژیک زندگی من دارد و اجحاف بسیاری در شخصیت من روا داشته و در شرف اکران است، خواهشمندم با دستورات لازمه جلوی اکران این فیلم را بگیرید.» فیلم «یادم تو را فراموش» به کارگردانی علی عطشانی محصول سال ۹۴ است و قرار است در آینده نزدیک اکران شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «دامون مربی برکنار شده یکی از باشگاه‌های پرطرفدار با دختری که سال‌ها پیش با او ارتباط داشته روبه‌رو می‌شود.»
تشابه خط داستانی فیلم «یادم تو را فراموش» با زندگی شخصی ناصر محمدخانی و مربی سرشناس فوتبال، بار دیگر بازسازی‌های سینمایی از حادثه تلخ زندگی این فوتبالیست را در اذهان زنده می‌کند. این برای نخستین بار نیست که یک فیلمساز تلاش کرده است با دستمایه قرار دادن زندگی محمدخانی فیلم سینمایی بسازد.
پیش از این هومن سیدی با فیلم «خشم و هیاهو»، نگاهی به ماجرای قتل همسر ناصر محمدخانی داشت. اگرچه سیدی در ابتدای فیلمش عنوان کرده بود «تمامی حوادث و اتفاقات فیلم ساختگی است و هرگونه شباهت با شخصیت‌های واقعی اتفاقی و غیرعمدی است»، اما کارگردان در طول فیلم آنقدر ارجاعات به پرونده «شهلا جاهد» داشت که ادعای اولیه را محو کند. در یک نقد منتشر شده روی فیلم «خشم و هیاهو» آمده است: «سیدی با «خشم و هیاهو» یک‌راست می‌رود سر قضیه ناصر و شهلا، اما قضاوت نمی‌کند بلکه یادآوری می‌کند که چرا این همه هنرمند و فعال حقوق بشری بر سر این پرونده کلنجار رفتند تا رضایت بگیرند.» «خشم و هیاهو» در جشنواره فیلم فجر با استقبال روبه‌رو شد و سیمرغ جایزه ویژه هیئت داوران را به خود اختصاص داد. بعضی از افرادی که فیلم عطشانی را تماشا کرده‌اند اذعان می‌کنند که «یادم تو را فراموش» یک کپی سطحی از «خشم و هیاهو» است. با این حال، بعد از طرح شکایت ناصر محمدخانی علیه فیلم «یادم تو را فراموش» علی عطشانی در مصاحبه‌ای با زیر سؤال بردن اصل نامه محمدخانی به شورای صنفی گفت: «فیلم یادم تو را فراموش و داستان آن هیچ ارتباطی به زندگی و ماجرا‌هایی که برای ناصر محمدخانی رخ داده ندارد و تمام شخصیت‌های فیلم کاملاً متفاوت هستند، مثلاً شخصیت اصلی فیلم ما فرزند ندارد در حالی که ناصر محمدخانی در زندگی واقعی فرزند دارد و کاراکتر اصلی فیلم کاملاً متفاوت است و هیچ ارتباطی به زندگی ناصر محمدخانی ندارد.» عطشانی افزود: «اینکه هر کدام از مخاطبان بعد از دیدن هر فیلمی بگویند که مثلاً بخشی از داستان فیلم شبیه زندگی آنهاست، امری طبیعی است، اما اینکه بخواهیم به دلیل بعضی شباهت‌های کوچک خواستار عدم نمایش یک فیلم شویم، درست نبوده و در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست.» این پاسخ شباهت زیادی به ادعای هومن سیدی درباره شباهت نداشتن «خشم و هیاهو» به زندگی ناصر محمدخانی دارد.
از آن سو، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز به نامه محمدخانی که خواستار توقیف اکران «یادم تو را فراموش» شده بود، واکنش نشان داد و گفت: «ضمن احترام به حق شکایت آقای محمدخانی پیرامون فیلم سینمایی «یادم تو را فراموش» باید تأکید شود که شورای صنفی نمایش حسب نظام‌نامه اکران نمی‌تواند از ثبت قرارداد فیلمی که دارای پروانه نمایش است جلوگیری کند، هر چند تا الان قراردادی برای ثبت نرسیده است.» این برای نخستین بار در سینماست که یک شخص حقیقی با ارسال نامه به شورای صنفی خواستار جلوگیری از اکران یک فیلم سینمایی شده است. شهلا جاهد، همسر موقت ناصرمحمدخانی در دهه ۷۰ به جرم قتل همسر دائمی فوتبالیست سابق تیم ملی پرسپولیس بازداشت و بعد از چند سال برگزاری دادگاه، به جرم قتل عمد به دار آویخته شد. درباره این حادثه مستندی به نام «کارت قرمز» نیز ساخته شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار