کد خبر: 965266
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
بیماری زغالی و سوسکهای چوبخواردركمين درختان جنگلي
اينروزها خبرهاي خوبي از جنگلهاي استان هاي محنلف كشور به گوش نمي رسد. جنگل زدايي براي ويلا سازي ،ايجاد كارخانه ها وجاده سازي،تبديل آنها به ذغال وچراي بي ريه ، آتش سوزي هاي عمد وغيرعمدي وهجوم انواع آفتها موجب شده تا خوش بينانه ترين افرادنيز آينده خوبي را براي جنگل هاي ارزشمند كشور نتوانند پيش بيني كنند...

 

محمدرضا سوري

 

اينروزها خبرهاي خوبي از جنگلهاي استان هاي محنلف كشور به گوش نمي رسد. جنگل زدايي براي ويلا سازي ،ايجاد كارخانه ها وجاده سازي،تبديل آنها به ذغال وچراي بي ريه ، آتش سوزي هاي عمد وغيرعمدي  وهجوم انواع آفتها موجب شده تا خوش بينانه ترين افرادنيز آينده خوبي را براي جنگل هاي ارزشمند كشور نتوانند پيش بيني كنند.

دراين ميان آمارها نشان مي دهد كه جنگلهاي استان فارس نيز اينروزها حال خوشي ندارند. علاوه بر قطع درختان ، آتش سوزي حالا خبرها حكايت از آن دارد كه هجوم آفتهايي ازجمله ، بیماری زغالی و سوسکهای چوبخواردركمين بد جوري به جان درختان فارس خصوصا جنگلهاي بلوط آن افتاده است موضوعي كه موجب شد تا مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، خطر بروز آفات و ابتلا به امراض در جنگل‌های این استان را بسیار جدی دانسته و نسبت به لزوم پیشگیری از این موضوع هشدار دهد.

 

****

 

فارس با بیش از 10 میلیون هکتار عرصه جنگلی سهم عمده‌ای از ازجنگلها را به خود اختصاص داده است.

اين درحالي است كه کل مساحت استان سطحی معادل ۲.۲ میلیون هکتار(۱۸درصد سطح استان) را جنگل تشکیل می‌دهد.

جنگلهاي  اين منطقه دارای سه ناحیه رویشی زاگرسی، ایران- تورانی و خلیجی – عمانی از پنج ناحیه رویشی کشور است که از میان ۸۳۶ هزار هکتار از جنگل‌های آن واقع درناحیه رویشی زاگرس، ۱.۲۵۵میلیون هکتار در ناحیه رویشی ایران- تورانی و ۱۵۷ هزار هکتار از جنگل‌های استان در ناحیه رویشی خلیجی - عمانی واقع شده است.

گونه‌های بلوط، بادام، ارس، شن، ارژن، جغجغک و شیر خشت از جمله گونه‌های شاخص در منطقه زاگرس، بنه، بادام، زالزالک، تنگرس، ارژن، و زبان گنجشک از گونه‌های بارز در منطقه ایران-تورانی و کنار، کهور ایرانی و استبرق از مهمترین گونه‌های جنگلی موجود در ناحیه رویشی خلیجی – عمانی اين استان هستند.

خطر جدي در كمين جنگلهاي فارس

قطع درختان براي ويلا سازي ،ايجاد كارخانه ها وجاده سازي،تبديل آنها به ذغال وچراي بي ريه ، آتش سوزي هاي عمد وغيرعمدي  وهجوم انواع آفتهاازجمله ، بیماری زغالی و سوسکهای چوبخوارازجمله تهديدهاي جدي براي حيات درختان در استان فارس به شمار مي رود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس،با بيان اينكه  خطر بروز آفات و ابتلا به امراض در جنگل‌های این استان بسیار جدی است دراين خصوص مي گويد:«لذا اين مخاطرات مي طلبد تا  نسبت به لزوم پیشگیری از این موضوع هشدارجدي داد.»

شهرام منتصری با اشاره به سیر صعودی بیماری‌ها، امراض و آفات درختان جنگلی استان فارس، مي افزايد: «براساس بررسی کارشناسان نزدیک به ٤٠٠ هزار هکتار از جنگل‌های استان در معرض خطر خشکیدگی بلوط قرار دارد.»

وی با اشاره به طغیان برخی آفات و امراض گیاهی بویژه بیماری ویرانگر زغالی در این عرصه‌ها تصريح مي كند:« براساس پایش‌های انجام شده توسط متخصصان فنی و گیاهپزشگی منابع طبیعی فارس تاکنون پدیده خشکیدگی بلوط در سطح ١٣ شهرستان فارس شیوع یافته و بیشترین سطح درگیری این پدیده نیز در شهرستانهای رستم، ممسنی و سپیدان گزارش شده است .»

اين اظهارات درحالي است كه عوامل متعددی اعم از عوامل بیولوژیکی و فیزیولوژیکی در بروز این پدیده موثر بوده و موجب سرعت بخشیدن به انتشار این بیماری در بین درختان جنگلی شده است .

در حال حاضر بیماری خطرناک و ویرانگر زغالي بلوط و آفت سوسکهای چوبخوار بصورت پراکنده مناطقی از شهرستانهای سپیدان، فیروزآباد، ممسنی، رستم، مرودشت و کازرون را آلوده کرده است.

اين معضلات موجب شد تا از چند سال قبل براي جل.گيري از پيشرفت تخريبها اقدامات جدي انجام بگيرد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای مبارزه با آفت بیماری زغالی و سوسکهای چوبخوار در  عرصهها‌ی جنگلی استان مي گويد:« با اقدامات انجام گرفته تاکنون  ٥ هزار ٥٠٠ هکتار از عرصه‌های جنگلی منطقه دشت برم کازرون  و نیز ٥٠ هکتار از عرصه های کوه تودج شهرستان استهبان تحت اجراي برنامه هاي اصلاحی و احيايي قرار گرفته و درختان به حالت اولیه بازگشتند.»

شهرام منتصري با اشاره به حمله آفت جوانه خوار بلوط در سطح ٧ هزار هکتار از جنگلهای بلوط دشمن زیاری مي افزايد:« یکهزار هکتار از این جنگلها نیز با روش محلول پاشی با آفت كش‌هاي بيولوژيك مهار و تحت کنترل قرار گرفته است . »

بررسي ها نشان مي دهد ،با وجود جدي بودن خطرات يا بودجهاي براي اين كار تصويب نشده ويا اگر هم شده است كافي نبوده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس با بیان اینکه علی‌رغم اقدامات انجام شده در راستای مقابله با آفات و امراض درختان جنگلی مبلغي از محل اعتبارات ملی برای این موضوع پیش‌بینی نشده است، بيان مي كند:« هرچند امسال با پیگیریهای صورت گرفته  اعتبارات قابل توجهی در بخش گیاهپزشکی استان اختصاص یافته است اما این اعتبار بدلیل حجم و وسعت آلودگی مناطق درگیر کافی نبوده و نیازمند تأمین اعتبار ویژه در اين خصوص هستيم . »

شدت بحراني شدن نابودي جنگلهاي فارس از جمله دلايلي بود كه سبب شد تا براي مهار آن پاي پدافند غير عامل نيز به اين موضوع بازشود.

مدیرکل منابع طبیعی فارس با اشاره به طرح موضوع مقابله با خشکیدگی درختان بلوط در کمیته پدافند غیر عامل استانداری فارس و تعیین اعتبار خاص برای مبارزه جدی با این پدیده افزود: لازم است استانداری محترم به این بحث ورود پیدا کرده و برای حل مشکل مالی و معضلات اجتماعی در مسیر کنترل این آفات با منابع طبيعي همكاری کنند.

وی از عوامل طبیعی چون ملخ،خشکیدگی،آتش سوزی به عنوان مخاطره‌های ملی یاد کرد و ضمن قدردانی از تلاش دستگاههای اجرایی استان در راستای مقابله با هجوم ملخ‌ها در اراضی جنگلی فارس اظهار امیدواری مي كند:« با همکاری و تعامل مسئولان در بحث مهار و کنترل پدیده خشکیدگی بلوط نیز شاهد موفقیت و افتخار آفریني ديگري باشیم. »

با توجه به وضعيت بحران چنگلهاي فارس خصوصا درختان بلوط وظيفه حفظ و  حل مشكل آن به پدافندغير عامل فارس سپرده شده است .  

 

معاون پدافند غیر عامل استانداری فارس و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی جهاد کشاورزی دراين خصوص مي گويد: «نیاز است تا از سوی دستگاهها اقدام فوری و ضربتی در جهت کنترل کانون‌های بحرانی خشکیدگی و عرصه‌هایی که دچار آفت و بیماری شده‌اند، انجام شود. »

کاووس کیانی، بر لزوم تخصیص اعتبارات لازم برای پایش مناطق بحرانی و اقدامات مقابله ای برای مهار این پدیده تاکید کرد ه ومي افزايد:« این موضوع بصورت جدی تری در دستور کار کارگروه پدافند غیر عامل استانداری قرارخواهد گرفت تا درآينده شاهد حل مشكل جدي اين معضل باشيم. »

 

اهميت جنگل هاي فارس

۳۷ درصد از سطح جنگل‌های فارس را جنگل‌های زاگرسی به خود اختصاص داده است كه این جنگلها حائز کارکردها و ویژگی‌های قابل توجهی نظیر، کنترل آبهای سطحی و تغذیه آبهای زیرزمینی به گونه ای که میزان آب نفوذی بر حسب نوع جنگل ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مترمکعب در سال در هر هکتار برآورد می‌شود که این مقدار به مراتب بیشتر از اراضی غیر جنگلی است.

کاهش آلودگی هوا را از دیگر کاردکردهای جنگل است چرا كه این جنگلها در جلوگیری و کاهش آلودگی هوا نقش اساسی دارند و سالانه می‌توانند مقادیر قابل توجهی گرد و غبار را در خود رسوب دهند.

 کاهش فرسایش، حفظ و تولید خاک از دیگر مزایای جنگل هاست به گونه ای که پوشش جنگلی مزبور به کمک شاخ و برگ درختان، از سرعت باد می‌کاهد و با ریشه گیاهان، خاک را حفظ می‌کند و مانع ایجاد فرسایش می‌شود و به علت آرام بودن هوای داخل جنگل تبخیر ناچیز بوده و خطر خشک شدن خاک که از شرایط مهم آغاز فرسایش است از بین می‌رود.

همچنين جنگل‌های زاگرس  نقش مهمي در تلطیف هوای استان فارس دارد، بررسي ها نشان مي دهد، جنگل‌ها در نتیجه عمل کربن‌گیری به طور مرتب گاز کربنیک هوا را که در اثر تنفس حیوانات و انسان و فعل و انفعالات شیمیایی و آلودگی‌های محیط زیست وارد هوا می‌شوند جذب کرده و اکسیژن پس می‌دهد.

هنگام کربن‌گیری درختان از ۲۶۴ گرم انیدرید کربنیک هوا مقدار ۱۹۲ گرم اکسیژن آزاد می‌شود از این نظر بر اساس بررسی های صورت گرفته هر هکتار از این جنگل ها قادر است سالانه ۵.۲ تن اکسیژن (اکسیژن لازم برای ۱۰ نفر در سال) را آزاد کند

دراین راستا ضروری است مسئولان امر برای حفظ و نگهداری از این جنگل ها در استان چاره اندیشی کنند زیرا در صورت ادامه این روند از جنگل‌های فارس چیزی باقی نمی ماند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار