کد خبر: 963894
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۲
چشم و هم‌چشمی و توقعات بیجا جوانان را از ازدواج گریزان کرده است
تحقیقات و مطالعات محققان نشان می‌دهد که به تدریج با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات بسیاری که در زمینه‌های مختلف ایجاد شده و با توجه به اینکه این پیشرفت‌ها مزایا و تسهیلات فراوانی را در زندگی انسان به وجود آورده است اما ...
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: بی‌شک نهاد مقدس خانواده یکی از بهترین و زیباترین محل‌هایی است که در آن نیاز‌های متعالی اعم از رشد و تعادل روحی و روانی و محبت و آرامش تأمین می‌شود، اما متأسفانه این روز‌ها به هر گوشه‌ای از شهر که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در بین مردم به ویژه جوانان و نوجوانان حرف و حدیثی از ازدواج نکردن و تأخیر در ازدواج و ترجیح زندگی مجردی بر ازدواج و سبک زندگی متأهلی بیان می‌شود. اما آیا اصلاً تا به حال شده که از خود بپرسیم ازدواج چیست؟ سبک زندگی سالم چیست؟ معیار آن چه بوده و دلیل اصلی تأکید و سفارش در رابطه با آن چیست؟ از مصادیق فوق‌العاده حائز اهمیت سبک زندگی گرایش به ازدواج آسان و ارتباط بین اعضای خانواده و مودت میان زن و شوهر است. چیزی که در گذشته به وضوح در خانواده‌های ما دیده می‌شد، اما امروزه رفته رفته کمرنگ شده است.

تحقیقات و مطالعات محققان و صاحب‌نظران این حوزه کاربردی نشان می‌دهد که به تدریج با پیشرفت تکنولوژی و تغییرات بسیاری که در زمینه‌های مختلف ایجاد شده و با توجه به اینکه این پیشرفت‌ها مزایا و تسهیلات فراوانی را در زندگی انسان به وجود آورده است، اما با این وجود، پدیده ازدواج‌های سفید، تأخیر در ازدواج و افزایش جوانان مجرد، گرایش به تنهایی، اعتیاد به مواد مخدر و دارو‌های روان‌گردان و رفتار‌های خارج از عرف اجتماعی، شرع و قانون و آسیب‌های اجتماعی دیگر در بین جوانان و نوجوانان وجود دارد.

جالب اینکه جوانان زندگی مجردی را به متأهلی ترجیح داده و حتی خانواده‌های ایرانی به یک فرزند راضی هستند و جالب‌تر اینکه میانگین ارتباط‌گیری در خانواده‌های ایرانی به پنج دقیقه رسیده است. این امر صدای زنگ خطر طلاق و ابتلا به دیگر آسیب‌های اجتماعی را در جامعه به صدا درآورده است. به خصوص در زندگی‌هایی که با ظهور دنیای مجازی در بین خانواده‌ها، رنگ و بوی مجازی به خود گرفته‌اند! اگر مروری اجمالی بر بیانات ارزشمند رهبر انقلاب داشته باشیم، قطعاً متوجه اهمیت این امر و هشدار ایشان به مسئولان و متولیان حوزه خانواده و جوانان خواهیم شد. ایشان در سال‌های گذشته به ترتیب بحث‌هایی همچون توطئه فرهنگی، تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی، جنگ نرم، جهاد فرهنگی و غافلگیری را بیان داشته و مطرح کرده‌اند. ایشان همچنین معتقدند شأن نسل جوان کنونی انقلاب، بالاتر از جوان نسل اول انقلاب است، چون جوان امروز با وجود آنکه پیروزی انقلاب و مسائل بعد از آن را ندیده و در معرض انواع آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و ماهواره‌ها نیز قرار دارد، اما متدین بوده و پای انقلاب ایستاده است.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «مسائل فرهنگی خواب را از چشمان بنده ربوده است. من به همه مردم در سراسر کشور توصیه می‌کنم که ازدواج‌ها را آسان کنند. بعضی‌ها ازدواج را مشکل می‌کنند. مهریه‌های گران و جهیزیه‌های سنگین ازدواج را مشکل می‌کند. خانواده پسر‌ها توقع جهیزیه‌های سنگین بکنند. خانواده دختر‌ها برای چشم و هم‌چشمی دیگران جهیزیه‌ها را و تشریفات را و مجالس عقد و عروسی را رنگین‌تر بکنند. چرا؟ اثر این را می‌دانید چیست؟ اثر این کار‌ها این است که دختر‌ها و پسر‌ها بدون ازدواج در خانه‌ها می‌مانند، کسی جرئت نمی‌کند به ازدواج نزدیک شود.»

بی‌تردید وقتی خانواده‌ها در انجام ازدواج جوانان خود خواهان مواردی می‌شوند که از دست طرف مقابل ساخته نیست، در نتیجه جوان سراغ ازدواج نمی‌رود که این خود آثار بسیار زیانباری دارد. این مهم امروزه نیز در جامعه مشاهده می‌شود. اگر جوانی متدین باشد و نخواهد دامان خود را آلوده کند، مجبور است با هر نوع مشکلی خود را سازگار کند و تن به اینچنین ازدواج‌های پر زرق و برقی بدهد.
حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: «یُفَتَّحُ‏ أَبْوَابُ‏ السَّمَاءِ بِالرَّحْمَةِ فِی أَرْبَعِ مَوَاضِعَ عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فِی وَجْهِ الْوَالِدَیْنِ وَ عِنْدَ فَتْحِ بَابِ الْکَعْبَةِ وَ عِنْدَ النِّکَاح» ‏: درب‌های آسمان در چهار جا بر روی بندگان گشوده می‌شود: هنگام بارش باران، هنگام نگاه فرزند به چهره پدر و مادر [با محبت]، هنگام باز شدن درب‌های کعبه و هنگام نکاح (تشکیل خانواده.)

پس اگر مدعی مسلمان بودن و پیرو اسلامیم، اگر خواهان زندگی توأم با آرامش خاطریم، بهتر است بدانیم دین مبین اسلام، این نعمت و امانت الهی، بهترین و جامع‌ترین برنامه‌ها را داراست. پس بیاییم دست از ازدواج‌های آنچنانی و عروسی‌های اینچنینی! و لاکچری‌بازی! برداریم و کمی در این باره تأمل کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار