کد خبر: 963150
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: هرچند کردستان در زمینه تولید گوشت مرغ مشکلی ندارد اما در تولید تخم‌مرغ یکی از استان‌های وارد کننده است و در این زمینه کمبود دارد.

سیداحمد زکریایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار جوان در سنندج اظهار داشت: استان کردستان در زمینه تولید گوشت سفید یکی از استان‌های پیشرو در کشور است که مقام نهم را در سطح کشور دارد و در بین استان‌های غربی کشور مقام اول تولید گوشت مرغ را دارد.

فعالیت 740 واحد تولید مرغ گوشتی در کردستان

وی افزود: 740 واحد تولید مرغ گوشتی به ظرفیت اسمی سالانه 110 هزار تن گوشت سفید مرغ در استان کردستان فعالیت می‌کنند ولی سال گذشته به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت حدود 85 هزار تن تولید داشتند.

مصرف 45 درصد گوشت مرغ تولیدی در کردستان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان ادامه داد: با توجه به اینکه استان ما استانی کشاورزی و دامداری است اکثر تولیدات بخش کشاورزی و دامی تولید شده ما مازاد بر نیاز جمعیت استان است بنابراین کمتر از 45 درصد از گوشت مرغ تولید شده در استان به مصرف استان می‌رسد و بقیه به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

در تولید تخم‌مرغ کمبود داریم

وی تصریح کرد: هرچند در زمینه تولید گوشت مرغ مشکلی نداریم اما در تولید تخم‌مرغ یکی از استان‌های وارد کننده هستیم و در این زمینه کمبود داریم در واقع کل ظرفیت تولید ما در تولید تخم‌مرغ 6 هزار و 500 تن است که بسیار کم است چراکه هم تعداد واحدهای تولید تخم‌مرغ ما کم است و هم سرمایه‌گذاری کمتری در این زمینه صورت گرفته است.

تولید مرغ مادر در حد نیاز استان نیست

زکریایی‌نژاد گفت: در زمینه تولید مرغ مادر هم سرمایه‌گذاری در حد نیاز استان انجام نشده است تمام واحدهای مرغ گوشتی و ماده ما اگر با کل ظرفیت هم کار کنند 40 میلیون جوجه تولید می‌کنند در شرایطی که ما قاعدتا بالای 60 میلیون جوجه برای استان لازم داریم به همین دلیل مجبور هستیم جوجه‌های یک روزه را نیز وارد کنیم.

وی یادآور شد: 7 واحد کشتارگاه صنعتی طیور داریم که 5 واحد آن در حال حاضر فعال است و ظرفیت آنها 18 هزار قطعه در ساعت است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: قیمت مرغ تابع عرضه و تقاضا است و اگر نمودار قیمت مرغ را طی چندماه اخیر بررسی کنیم متوجه کاهش و افزایش‌های قابل‌توجهی در این بخش هستیم یعنی در برخی روزها به دلایل مختلف عرضه بیشتر از تقاضا است و با کاهش شدید قیمت روبرو هستیم و در بعضی روزها افزایش قیمت داریم البته این تغییرات فقط مربوط به استان کردستان نیست بلکه در کل کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ساختاری در کشور شکل گرفته که قیمت مرغ را روزانه تعیین می‌کنند درحالیکه ما تمایل داریم هفتگی تعیین شود که هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده راضی باشند و شاهد این افزایش و کاهش‌های روزانه نباشند.

فعالیت 17 واحد کارخانه خوراک طیور در کردستان

زکریایی‌نژاد تصریح کرد: استان کردستان با سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه کارخانه‌های خوراک دام و طیور انجام داده است یکی از 10 استان برتر کشور است بطوریکه در حال حاضر 17 واحد کارخانه خوراک طیور به ظرفیت  345 هزارتن و 7 واحد تولید کنسانتره به ظرفیت 80 هزار تن در استان فعال هستند.

وی گفت: چون صنعت طیور ما در بخش خوراک وابسته به خارج است کل نهاده‌های که مورد نیاز کشور بود با ارز4200 توسط دولت و بخش عمده‌ای هم توسط شرکت‌های تامین کننده وارد کشور می‌شود و خوشختانه از سال گذشته تا امروز کشور برای تامین خوراک دام کمبودی نداشته و در زمینه تامین نهاده‌ها حجم واردات کشور بیشتر از گذشته بوده ولی طبیعتا قیمت آن به دلیل بالا رفتن قیمت ارز افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/2330/83

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر