کد خبر: 960448
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
سرويس حقوق جوان آنلاين: در صورت تحویل چک سفیدامضا به فردی و سوء‌استفاده و گرفتن گواهی عدم‌پرداخت چه باید کرد؟
مطابق ماده ۶۷۳ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس از سفیدمهر یا سفیدامضایی که به او سپرده شده یا به هر طریق به دست آورده است سوء‌استفاده کند، به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

اگر متقاضی طلاق زوجه باشد، اما این تقاضا به دلیل سوء‌رفتار و سوء‌معاشرت و تخلف زوج از شروط مندرج در عقدنامه باشد، به‌طوری که زوجه نتواند زندگی مشترک متعارف را ادامه دهد، آیا در این صورت حق‌الزحمه کار‌های خارج از وظایف همسرداری و همینطور نحله به زوجه تعلق می‌گیرد یا خیر؟
در مورد «اجرت‌المثل» طبق ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱، اجرت‌المثل ایام زوجیت بر اساس تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی و «نحله» با توجه به بند ۸ ماده ۵۸ قانون حمایت خانواده ناظر بر بند (ب) تبصره ۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق مصوب سال ۱۳۷۰ تعیین می‌شود و تعیین آن‌ها ربطی به نحوه رفتار زوجه و نحوه درخواست طلاق اعم از اینکه از طرف زوج یا زوجه باشد، ندارد.

نظر به اینکه به موجب تبصره ۲ ماده یک قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱، رسیدگی به دعاوی راجع به اصل نکاح و انحلال آن در حوزه‌های قضایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده باشد در صلاحیت دادگاه خانواده نزدیک‌ترین حوزه قضایی است، آیا دعاوی مربوط به گواهی عدم امکان سازش به دلیل عسر و حرج یا توافقی یا وکالتی نیز شامل این مورد است؟
کلمه «اصل» مذکور در تبصره ۲ ماده یک قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱، با توجه به سابقه قانونگذاری علاوه بر نکاح، ناظر بر اصل انحلال نکاح نیز است. منظور از دعاوی اصل انحلال نکاح، دعاوی مربوط به صحت یا بطلان طلاق یا فسخ نکاحی است که قبلاً واقع شده، است. بنا به مراتب فوق در حوزه قضایی بخش‌هایی که دادگاه خانواده تشکیل نشده است، دادگاه مستقر در آن حوزه با رعایت تشریفات مربوط و مقررات قانون صدرالاشاره به کلیه امور و دعاوی خانوادگی از جمله طلاق یک‌طرفه مطروحه از ناحیه زوجه یا از ناحیه زوج و نیز طلاق توافقی رسیدگی می‌کند مگر دعاوی راجع به اصل نکاح و اصل انحلال آن اعم از اصل طلاق و فسخ نکاح.

کارگاه‌های تولیدی و صنعتی از چه زمانی بایستی نسبت به تهیه طرح طبقه‌بندی مشاغل اقدام نمایند؟
با توجه به بخشنامه شماره ۱۲۰۹۶ مورخ ۲/ ۹/ ۷۴ معاونت تنظیم روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی و در اجرای ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱ ماده (۴۹) قانون کار واحد‌هایی که از ۱/ ۴ /۱۳۷۵ به بعد به حد نصاب ۵۰ نفر کارگر یا بیش از آن می‌رسند، مشمول اجرای طرح می‌شوند و زمان رسیدن به حد نصاب ۵۰ نفر کارگر، زمان شمول اجرای طرح می‌باشد.
با توجه به ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی چنانچه زن مبتلا به ام. اس یا سرطان خون یا بیماری‌های دیگر باشد که هزینه این بیماری‌ها سرسام‌آور و بسیار بالا باشد آیا این هزینه جزو نفقه زوجه می‌باشد؟

مطابق ماده ۱۱۰۷قانون مدنی، نفقه عبارت است از همه نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض. قانون مدنی مصادیق نفقه را مشخصاً اعلام کرده و هیچ محدودیتی از حیث میزان هزینه‌های درمانی و بهداشتی زوجه قائل نگردیده بلکه بالعکس شرایط و وضعیت زوجه با درنظر گرفتن احتیاج وی ملاک پرداخت هزینه‌های تعیین شده می‌باشد، لذا پرداخت هزینه‌های مداوای زوجه‌ای که مبتلا به بیماری صعب‌العلاج یا سرطان و ام. اس گردیده جزو نفقه وی بوده و پرداخت آن برعهده زوج می‌باشد.

اگر کارگر از کارفرما شکایتی داشته باشد باید ابتدا به کجا مراجعه کند؟
در ماده ۱۵۷ قانون کار آمده است کلیه اختلافات کارگر و کارفرما ناشی از اجرای مقررات این قانون و سایر مقررات کار، بدواً در ادارات کار و در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف رسیدگی می‌شود که اصولاً در این هیئت‌ها اصل بر سازش بوده و درصورتی‌که میان کارگر و کارفرما سازش حاصل شد، سازش‌نامه تحت عنوان یک گزارش اصلاحی در رأی لحاظ شده که اصولاً همان رأی محسوب می‌شود. اگر سازش حاصل نشد، به موجب مقررات قانون کار به پرونده رسیدگی و حکم صادر می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار