کد خبر: 957560
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
تصمیم جهانی کنار گذاشتن دلار از معاملات، نهایی شدن عملیات بازار باز و دیدار‌های سیاسی ارزش پول ملی را تقویت خواهد کرد.
هفته‌ای که پیش رو داریم هفته‌ای با سیگنال‌های مثبت برای بازار بورس خواهد بود که به تبع آن روند قیمتی در بازار ارز به‌ویژه برای دلار نزولی پیش‌بینی خواهد شد.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: هفته‌ای که پیش رو داریم هفته‌ای با سیگنال‌های مثبت برای بازار بورس خواهد بود که به تبع آن روند قیمتی در بازار ارز به‌ویژه برای دلار نزولی پیش‌بینی خواهد شد.
بازار ارز و بورس با دیدار‌های دیپلماتیک سیاسی که در این هفته خواهیم داشت اثر خواهند پذیرفت به علاوه تصمیمات جهانی مبنی بر کنار گذاشتن دلار از معاملات که منجر به تضعیف دلار و گرانی طلا شده از سوی دیگر و نهایی شدن عملیات بازار باز و انتقال مرکز مبادلات ارزی از دوبی به عراق باعث می‌شود تا در ادامه هفته قبل، ارزش پول ملی تقویت شود، هر چند نباید عوامل دیگری مانند عوامل خارجی یا میزان دخالت بازار ساز را هم نادیده گرفت.

به این ترتیب سینگال‌ها به بازار ارز به احتمال بسیار زیاد روند نزولی را مخابره خواهد کرد و اثر واقعی را در این بازار‌ها خواهیم دید.
رئیس کل بانک مرکزی در خبری گفت: هدف اصلی و کلیدی چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه‌مدت، کنترل تورم است، چراکه کنترل کل‌های پولی (ترازنامه بانک مرکزی) در دهه‌های اخیر، نتوانسته به نحو پایدار تورم را کنترل کند.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص برنامه عملیات بازار باز که در آینده‌ای نزدیک اجرایی خواهد شد، طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام توضیح داد: تا به امروز، چون بانک مرکزی اجازه خرید اوراق دولتی را نداشت، نرخ این اوراق در معاملات بین کنشگران بازار تعیین می‌شد و بدیهی است که نرخ، شامل درجه‌ای از هزینه‌های ریسک و تنزیل بود. با ورود بانک مرکزی و عملیات بازار باز، این هزینه‌ها کاهش یافته و نرخ تنزیل بین بانک‌ها نیز در محدوده نرخ سیاستگذاری بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

دکتر همتی تأکید کرد: بدیهی است که هدف این عملیات، اعمال یک سیاست انبساطی پولی نبوده، بلکه تغییر بنیادی در کانال انتقال سیاست پولی است و البته همزمان بانک مرکزی به دنبال اصلاح و سالم‌سازی ترازنامه بانک‌ها است. در واقع هدف اصلی، حفظ ثبات اقتصادی است که خود پیش‌نیاز افزایش رشد اقتصادی می‌باشد.
اما علاوه بر این خبر همتی دو خبر درباره فعال شدن حوزه دیپلماسی نیز بر این بازار‌ها اثر خواهد گذاشت. رسانه‌های ژاپنی روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات این کشور اعلام کردند که قرار است شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هفته آینده به تهران سفر کند.

نخست‌وزیر ژاپن پس از چهار دهه به ایران خواهد آمد، همین موضوع و مدت سه روزه حضور وی در تهران بر جذابیت موضوع برای فعالان اقتصادی و احتمالاً نتیجه مثبت مذاکرات در حوزه اقتصادی افزوده است. به علاوه هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هفته آینده به عنوان بخشی از سفرش به سه کشور در خاورمیانه به ایران نیز می‌آید. ماریا ادیبر در یک کنفرانس خبری گفت که این سفر با بریتانیا و فرانسه هماهنگ شده است.
اما این همه پالس‌های مثبت به بازار‌های سرمایه و ارز نیست، زیرا از یک‌سو نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی ایران از آغاز به کار بانک کونلون چین خبر داد و گفت: بانک کونلون چین اعلام کرده است که تا پایان سال‌جاری میلادی معاملات بانکی خود را با ایران، تنها با استفاده از یوآن چین و با رعایت تحریم‌های امریکا در خصوص کالاها، اشخاص، شرکت‌های حمل‌و‌نقل و بانک‌ها ادامه خواهد داد و از سوی دیگر ایران و ترکیه سیستم پرداخت با ارز‌های ملی راه‌اندازی می‌کنند تا دلار را از مبادلات تجاری دو کشور حذف کنند.

محمد فرازمند، سفیر ایران در ترکیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی این کشور اعلام کرد: ایران و ترکیه روی مکانیسم جدید معامله گاز کار می‌کنند که دو کشور را در برابر فشار تحریم‌های امریکا مقاوم می‌سازد. وی ادامه داد: قرار است پول قرارداد گازی بین دو کشور با ارز دو کشور و غیر از دلار پرداخت شود. سفیر ایران در ترکیه با متهم کردن دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های اقتصادی امریکا گفت: تمام دنیا پذیرفته‌اند که روابط کشور‌ها باید بهبود یابد و در مبادلات تجاری ایران و ترکیه هیچ نقض تحریمی وجود نخواهد داشت. به گفته سفیر ایران در ترکیه بخشی از این ساز و کار در حال راه‌اندازی است.
وی گفت: باید یک ساز و کار مبادلات جدیدی را برای استفاده بیشتر از ارز‌های ملی به جای دلار راه‌اندازی کنیم. بر‌اساس این گزارش میزان صادرات ترکیه به ایران در سال ۲۰۱۸ به میزان ۴ /۲ میلیارد دلار بود و ایران هم در همین مدت ۹ /۶ میلیارد دلار به ترکیه صادر کرده است.

تضعیف دلار و طلای گران

از سوی دیگر امضای قرارداد حذف دلار از مبادلات چین و روسیه توسط رؤسای جمهور دو کشور باعث تضعیف این ارز در مقابل سایر ارز‌ها و طلا شده است. رؤسای جمهور چین و روسیه برای کند کردن لبه تحریم‌های امریکا قراردادی امضا کردند که به موجب آن دلار از مبادلات تجاری دو کشور حذف می‌شود.
پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت: توافق بین دولتی امضا شد و از این به بعد استفاده از یوآن و روبل در مبادلات مالی اجرایی خواهد شد.

در توافق دیگری صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF) و شرکت علی‌بابای چین و نیز شرکت مل گروپ روسیه توافق کردند که سرمایه‌گذاری ۳۸۲ میلیون دلار به عنوان سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه تجارت الکترونیکی داشته باشند. بر‌اساس این گزارش شرکت علی‌بابا ۱۰۰ میلیون دلار و دو شرکت دیگر ۲۸۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وزیر اقتصاد روسیه گفته بود که روند کاهش وابستگی به دلار توسط کشور‌های مختلف آغاز شده است.
ماکسیم اورشکین افزود: کشور‌ها شروع به خرید طلا برای تقویت ذخایر بانک مرکزی خود کرده‌اند و دلار به تدریج در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار جهانی است.
وی گفت: چین، ترکیه و کشور‌های اروپایی در حال تقویت سهم یورو از ذخایر ارزی خود هستند و دلار به تدریج و ناگزیر در حال از دست دادن سهم خود است. این مسئله نه‌تن‌ها در روسیه بلکه در همه جای جهان در حال اتفاق افتادن است.

ماه آگوست سال گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از تصمیم این کشور برای آغاز فرآیند کاهش وابستگی به دلار خبر داده بود. چین نیز به دنبال افزایش سهم یوآن از ذخایر ارزی کشور‌های جهان با استفاده از پروژه جاده و کمربند خود است و اخیراً یک وام بر حسب یوآن با مبلغ بالا در اختیار پاکستان قرار داده است.
ونزوئلا نیز از دیگر کشور‌هایی است که در حال تبدیل دلار‌های خود به ارز‌های معتبر دیگر نظیر یورو و ین ژاپن برای مقابله با تحریم‌های امریکا است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
0
0
معلوم میشه بشین ببین چی میشه گلم اخرس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار