کد خبر: 956121
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
محمدعلی بهمنی:
محمدعلی بهمنی گفت: اتفاقات حوزه شعر و ترانه و اقدامات دست‌های پنهان کار را به جایی رسانده که رهبر انقلاب هم از اوضاع گلایه کردند. ما در ماه‌های گذشته فریاد می‌کشیدیم و آقایان اصلاً به آن‌ها توجه نمی‌کردند تا اینکه حالا از زبان بالاترین مقام نظام اسلامی و با حالتی سرشار از نگرانی مطرح می‌شود.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: هر چند پیشینه اعتراض‌های محمدعلی بهمنی در رابطه با افت و تنزل کیفیت ترانه‌های مورد استفاده از سوی خوانندگان موسیقی پاپ به سال‌های گذشته بازمی‌گردد، اما این اعتراضات اواسط شهریور ماه سال گذشته با اعلام استعفا از پست ریاست شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی ارشاد به اوج رسید. او در متن خداحافظی اش از دلیل این کار اینگونه یاد می‌کند: «ما تذکر دادیم، اما دوستان حرف‌های ما را نپذیرفتند. من هم گفتم چرا مجوز به این اشعار ضعیف به اسم ما تمام شود... من با آگاهی اشتباهم از قبول ریاست شورای ترانه، فقط به این دلیل که دیگر مزاحم ترانه‌های ضعیف نباشم، خداحافظی می‌کنم. مشکل ترانه‌های ضعیفی است که آبروی شعر و ترانه و موسیقی را برده است.»
بسیاری از شاعران و اهالی موسیقی معتقدند اشعار و ترانه‌های موسیقی پاپ در سال‌های اخیر تنزل یافته‌اند و از محتوای عمیق و غنای شعری برخوردار نیستند. بسیاری از «بند»‌های دو تا چند نفره شکل گرفته در حوزه موسیقی پاپ و خوانندگان نوظهور، عمدتاً اشعار و ترانه‌هایی را می‌پسندند که حتی از کمترین و دم‌دستی‌ترین مؤلفه‌های شعری برخوردار نیستند. این آهنگ‌ها که صرفاً به دلیل تلفیق ریتم یا موسیقی خاص‌شان در میان مخاطبان برجسته شده‌اند به مرور زمان ذائقه شنیداری مخاطبانشان را نیز تا حد زیادی تنزل می‌دهند.
ابراز گلایه‌مندی رهبر انقلاب از پخش و انتشار برخی ترانه‌ها از صدا و سیما و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی با استخدام عباراتی نظیر «ولنگاری زبانی» و «بی‌مبالاتی» در برنامه دیدار سالانه ایشان با جمعی از اساتید و فعالان زبان و ادبیات فارسی، مهر تأییدی بود بر حقانیت فریاد‌هایی که از برخی دلسوزان شعر و ترانه و موسیقی شنیده می‌شد.
ایشان ضمن اعلام نگرانی‌شان نسبت به زبان فارسی از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانه‌ها و پخش آن‌ها از صداوسیما در سریال‌ها نیز انتقاد کردند و گفتند: «ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بی‌مبالاتی آن را به دست فلان ترانه‌سرای بی‌هنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیت‌المال در صداوسیما و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی پخش شود.»
ابراز گلایه‌مندی رهبر انقلاب از اوضاع شعر و ترانه و عدم توجه و مداقه مسئولان و سازمان‌های دارای مسئولیت‌های قانونی در حفظ و حراست از زبان فارسی مجاب‌مان کرد تا بار دیگر با محمدعلی بهمنی گفت و گو کنیم. این پیر خوش زبان شعر و ترانه گفت: خب الحمدلله ایشان همه آنچه را که لازم بود فرمودند: و دیگر هیچ نیازی به توضیح و تبیین هم ندارد.
بهمنی در مورد چرایی اجازه فعالیت به آثار ضعیف و حتی سخیف و عبور آن‌ها از فیلتر نظارتی دستگاه‌های مختلف اظهار داشت: صحبت این است که اتفاقاً همه این کار‌های ضعیف از فیلتر رد می‌شوند، یعنی هر کسی می‌تواند برود و ببیند که آثار ضعیف و سخیف در بررسی‌ها رد شده‌اند، منتها در هر صورت دست دیگری هست که در نهایت می‌تواند این رد شده‌ها را پخش کند! فرمایشات رهبر انقلاب خوبی‌اش این است که می‌توان امیدوار بود جلوی این دست‌ها گرفته شود.
این ترانه‌سرای قدیمی کشورمان افزود: من بر اساس وظیفه‌ای که داشتم همان موقع اعتراض کردم و الحمدلله حالا که حضرت آقا هم به آن اشاره کردند امیدوارم اوضاع بهتر از قبل شود. این نکته را هم باید بگویم به رغم همه داد و فریاد‌هایی که بلند می‌شود لااقل جلوی ترانه‌های زشت و سخیف گرفته می‌شود و به آن‌ها مجوز نمی‌دهند، اما مشکل کار این است که بعد از چند وقت می‌بینیم همان آثار زشتی که به آن‌ها مجوز داده نشده در بازار منتشر و پخش می‌شوند. ان‌شاءالله تذکر و صحبت‌های حضرت آقا جلوی این گونه اقدامات را خواهد گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار