کد خبر: 956120
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
رهبر معظم انقلاب در دیدار با شاعران فارسی‌گوی:
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با جمعی از شاعران کشور ضمن تقبیح استفاده فراوان از لغات بیگانه در رسانه‌ها، خطاب به مسئولان تأکید کردند: نگذارید زبان فارسی دچار فرسودگی و ویرانی شود.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در شب ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) جمعی از استادان زبان و ادب پارسی و شاعران جوان و پیشکسوت با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار از ولنگاری زبانی و ساخت لفظی بسیار نازل برخی ترانه‌ها و پخش آن‌ها از صداوسیما در سریال‌ها نیز انتقاد کردند و گفتند: زبان فارسی قرن‌های متمادی است که عمدتاً به‌وسیله شاعران بزرگ حفظ شده و این‌گونه سالم و فصیح به دست ما رسیده است، بنابراین ما باید حرمت زبان را حفظ کنیم و اجازه نداریم با بی‌مبالاتی آن را به دست فلان ترانه‌سرای بی‌هنر بدهیم که الفاظ را خراب کند و بعد نیز با پول بیت‌المال در صداوسیما و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی پخش شود.
ایشان تأکید کردند: حفظ هویت ملت بسیار مهم است چراکه ملتی که هویت خود را گم کند، در مشت بیگانگان آب می‌شود و از بین می‌رود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص زبان فارسی ابراز نگرانی کردند و گفتند: من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم زیرا در جریان عمومی، زبان فارسی در حال فرسایش است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: من از صداوسیما گله‌مندم، به‌دلیل اینکه به جای ترویج زبان صحیح و معیار و زبان صیقل‌خورده و درست، گاهی زبان بی‌هویت و تعابیر غلط و بدتر از همه تعابیر خارجی را ترویج می‌کند. انتشار فلان لغت فرنگی یک مترجم یا نویسنده از تلویزیون، موجب عمومی شدن آن لغت و آلوده شدن زبان به زواید مضر می‌شود.

حرکت شعر فارسی امیدوارکننده است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، حرکت و پیشرفت جریان شعر انقلاب را امیدوارکننده دانستند و گفتند: البته جریان‌های شعری دیگری نیز وجود دارد، اما این جریان شعر انقلاب است که از لحاظ مضمون، نوآوری در مضامین و صیقل‌یافتگی الفاظ پیشرفت بسیار چشمگیری داشته است.
رهبر انقلاب اسلامی، بیان و پدیده شعر را از معجزات آفرینش خواندند و افزودند: شعر از جنبه جمال و زیبایی برخوردار است و این امتیاز، شعر را به یک رسانه اثرگذار و مسئولیت‌آور تبدیل می‌کند که باید این تعهد را در خدمت جریان روشنگری و هدایت قرار داد.
ایشان با اشاره به یک مغالطه ناشیانه که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم می‌کند و می‌کوشد با شعار قلمداد کردن شعر متعهد، از آن ارزش‌زدایی کند، خاطرنشان کردند: اشعار بزرگان و قله‌های شعر فارسی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و مولوی آکنده از اخلاق، تعلیم، تعهد، حکمت، عرفان، معنویت و اسلام ناب است، بنابراین تفکیک جنبه هنری و زیباشناختی شعر از جنبه رسالت و تعهد آن، مغالطه‌ای واضح و ناشی از غفلت یا کم‌سوادی است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای قرار دادن شعر در خدمت معارف توحیدی، فضایل اهل‌بیت (ع)، انقلاب و حوادث مهم کشور و مسائل گوناگون دنیای اسلام را موجب اعتلای شعر دانستند و افزودند: در اشعار خود زیبایی‌های رفتاری ملت، همانند حماسه زیبا و پُرشکوه حضور فداکارانه مردم در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان را به تصویر بکشید، زیرا این کار، شعر شما را به پرچم هویت ملت تبدیل می‌کند.

از شهدای فاطمیون تا شعری در مورد خلیج فارس
در بخش دیگری از این مراسم یوسفعلی میرشکاک شعری را قرائت کرد: واپسین موقف معراج حقیقت زهراست، سر توحید در آیینه غیرت زهراست/ روح آدم، شرف خاتم، دردانه غیب، ذات عصمت، نفس صبح قیامت زهراست. در ادامه حیدر منصوری شعری را درباره خلیج فارس خواند: صبور مثل درختان، پر از بهار بمان، خلیج فارس! سرفراز و استوار بمان/ بخند، موج به موج از کرانه‌ها برخیز، برقص و هلهله کن، مست و بی‌قرار بمان/اسیر سایه این ابر‌های تیره مشو، به روشنایی فردا، امیدوار بمان.
رهبر انقلاب پس از اتمام این شعر فرمودند: الحق که حق خلیج فارس را در شعر لااقل ادا کردید.
در بخشی دیگر حسین دهلوی شعر خود را قرائت کرد: هرچند اینکه سخت شکستی دل من است، غمگین مشو! که شیشه برای شکستن است/ من دوستی به‌جز تو ندارم، قسم به عشق، هرکس که غیر از این به تو گفته است، دشمن است/چشمان من مسیر تو را گم نمی‌کنند، فانوس اشک‌های من از بس که روشن است!
در ادامه سید عین الحسن از هند شعری را خواند: تو را همیشه به‌عهد شباب می‌بینم، به هر سؤال، هزاران جواب می‌بینم/هنوز عطر تو در شیشه‌های سربسته است، هنوز نیم جهان را به خواب می‌بینم / گذشت عمر شریفت ز. چارده صد سال، چه عطر تازه که در این کتاب می‌بینم. رهبر انقلاب پس از اتمام این شعر فرمودند: طیب‌الله، خیلی خوب است، ماشاءالله، شعر فارسی و روان و خوب.
در ادامه رضا شریفی نیز شعرش را چنین قرائت کرد: حتی اگر به قیمت شاهانه زیستن، ننگ است زیر منت بیگانه زیستن/ این عقل این مرده بی‌حوصله مرا، تکلیف کرده است به دیوانه زیستن/ ویرانه بوی دوست اگر می‌دهد بگو، من راضی‌ام به گوشه ویرانه زیستن.
در بخشی دیگر ناصر حامدی شعرش را قرائت کرد: باز باران است، باران حسین بن علی، عاشقان جان شما، جان حسین بن علی/ خواه بر بالای زین و خواه در میدان مین، جان اگر جان است قربان حسین بن علی/ شمر‌ها آغوش وا کردند، اما باک نیست، وعده ما دور میدان حسین بن علی... / در همین عصر بلا پیچیده عطر کربلا، عطر باران صوت قرآن حسین بن علی/ هر کجای خاک من بوی شهادت می‌دهد، عشقم ایران است، ایران حسین بن علی.
مهدیه انتظاریان نیز شعرش را در محضر رهبر انقلاب خواند: تنها نشسته منتظر و سر به راه کوه، در انعکاس نقر‌های نور ماه کوه/ بر شانه‌های یخ‌زده‌اش برف سالیان، بر قامتش حریر نسیم و گیاه کوه/ تاریک کرده روز و شبش را مسافری، یک روز دل سپرده به چشمی سیاه کوه.
عاطفه جعفری نیز شعرش را به شهدای فاطمیون تقدیم کرد: کوچه هامان پراز سیاهی بود، شهررا از عزادرآوردند، چشم‌های ستاره‌ها خندید، ماه را سمت دیگر آوردند/ شاخه‌هایی که سرفرازانند، میوه‌هایی که جلوه باغند، مادران مثل‌ام لیلایند که پسر مثل اکبر آوردند/ روی تابوت‌هایشان بستند، پرچمی که به رنگ خورشید است، فاطمیون فداییان حرم، سرورانی که سر برآوردند.
اشک و بغض رهبر انقلاب پس از پایان این شعر مشهود بود و ایشان در واکنش به این شعر فرمودند: خیلی ممنون خانم، خیلی خوب. شهدای مظلوم فاطمیون جا دارد که به آن‌ها واقعاً پرداخته شود.
بنابر این گزارش در این دیدار ۲۹ تن از شاعران جوان و پیشکسوت، اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامی قرائت کردند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
reza shokohi
|
United States
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
0
0
لطفاً از واژه "در واقع " در صحبت های خود استفاده نکنید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار