کد خبر: 955155
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۵
سایه شوم شرط‌بندی بر سر فوتبال
همه چیز بار دیگر از بازی سپیدرود رشت برابر تراکتورسازان تبریزی و شکست سنگین و پرگل یکی از مدعیان اصلی قهرمانی لیگ برتر آغاز شد و تصمیم کنار گذاشته شدن فروزان، گلر سرخپوشان تبریزی به اتهام تبانی.
دنیا حیدری
سرویس ورزش جوان آنلاین: همه چیز بار دیگر از بازی سپیدرود رشت برابر تراکتورسازان تبریزی و شکست سنگین و پرگل یکی از مدعیان اصلی قهرمانی لیگ برتر آغاز شد و تصمیم کنار گذاشته شدن فروزان، گلر سرخپوشان تبریزی به اتهام تبانی. اتهامی که فعالیت همسر او در بنگاه شرط‌بندی آن را پررنگ‌تر می‌کرد. اتهامی که بعد از کنار گذاشتن این بازیکن از تراکتور، به محرومیت او از سوی کمیته انضباطی و اخلاق نیز کشیده شد تا بحث شرط‌بندی در فوتبال ایران یک بار دیگر داغ‌تر از قبل دنبال شود. بحثی که خطیر، معاون باشگاه استقلال در پی تساوی استقلال در آبادان و جاماندن از کورس قهرمانی با تأکید بر اینکه مسئله شرط‌بندی در فوتبال ایران بیداد می‌کند، گفت: «برای هر بازی در لیگ برتر ایران به صورت متوسط ۵ میلیون دلار، در لیگ دسته اول یک میلیون دلار و در جام حذفی ۵ /۳ میلیون دلار شرط‌بندی می‌شود. این عدد کمی نیست. این اعداد را معتبرترین شرکتی که میزان شرط‌بندی و مچ‌فیکسینگ را رصد می‌کند ارائه کرده و تازه این ارقام برای سال قبل هستند.»

سال‌های ۸۳، ۸۴ که مراکز غیرقانونی پیش‌بینی نتایج بازی‌های فوتبال، کار خود را با فروش کارت‌های هزار تومانی پیش‌بینی نتایج به صورت محلی و منطقه‌ای آغاز کردند، کسی تصور نمی‌کرد این مراکز به سایت‌های غیرمجاز پیش‌بینی و سپس شرط‌بندی در فوتبال ایران تبدیل شده و رقم‌های کلانی را جابه‌جا کنند! اما شرط‌بندی در فوتبال ایران خیلی قدیمی‌تر از این حرف‌هاست و اولین نسل شرط‌بندان فوتبالی همان‌هایی بودند که سکو‌های زیر ساعت ورزشگاه پیر امجدیه را پاتوق خود کرده بودند و نه فقط روی نتایج، که خیلی آیتم‌های دیگر از جمله اولین اوت، کرنر و... شرط می‌بستند، اما شرط‌بندی هم مثل همه اتفاقات دیگر فوتبال خیلی زود از حالت سنتی روی سکو‌ها و توزیع کارت درآمد و به شکل مدرنیته و در فضا‌های مجازی دنبال شد. البته با استفاده از واژه پیش‌بینی به جای شرط‌بندی برای فرار از فیلترینگ! گند این ماجرا، اما زمانی درآمد که فصل گذشته گفته شد برخی سایت‌های شرط‌بندی نام یک تیم را از لیست خود حذف کردند، چرا که متوجه می‌شوند بازیکنان این تیم روی گل خوردن تیم خودشان شرط‌بندی می‌کردند که بعد از آن داستان، دیگر شنیدن هیچ چیزی درباره شرط‌بندی در فوتبال ایران تعجب نداشت.

سال گذشته امید روانخواه، بازیکن سابق استقلال در برنامه ۹۰ صراحتاً گفت که وضعیت خطرناک شده و شاید شرط‌بندی کلیت فوتبال را تحت‌الشعاع قرار دهد: «بعضی مواقع در شرط‌بندی بازیکنان در نتایج تأثیرگذار هستند. بعضی مواقع خود بازیکنان شرط‌بندی می‌کنند. ۹۰ درصد بازیکنان لیگ‌های یک و ۲ شرط‌بندی می‌کنند. در لیگ ۲ و یک رقم قرارداد‌های بازیکنان زیاد نیست و خیلی راحت به سمت شرط‌بندی می‌روند. در لیگ برتر به بازیکنان ۳۰ تا ۴۰ سکه پیشنهاد دادند برای شرط‌بندی.» حنیف عمران‌زاده، یکی دیگر از بازیکنان سابق استقلال نیز مدعی شد قبل از دربی شخصی با او تماس گرفته و از او خواسته دقیقه ۸۰ به بعد یک گل به خودی بزند یا خطای پنالتی بدهد و در مقابل آن با سرمایه‌گذاری یک میلیارد در این سایت، ۱۰ میلیارد ضریب پولش را بگیرد.

شرط‌بندی در فوتبال آن‌قدر جدی است که علی نیک‌نفس، معاون پلیس فتا سال گذشته تأکید کرد که مسئله شرط‌بندی به یکی از خط قرمز‌های دستگاه قضایی تبدیل شده. نیک‌نفس همچنین با تأیید فعالیت ۱۵۰۰ سایت در حوزه قمار و شرط‌بندی در آن سال، از تشکیل ۹۱۳ پرونده از ابتدای سال ۹۷ تا آذرماه همان سال خبر داد و تأکید کرد بیش از ۲۱۰ هزار درگاه بانکی که به سایت‌های شرط‌بندی خدمات ارائه می‌کرده، بسته شدند و ۷۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان مبلغ مسدود شده این پرونده‌ها بوده، اما همان‌طور که معاون پلیس فتا نیز اشاره دارد، این جرایم به صورت زیرزمینی اتفاق می‌افتد و مشخص نمی‌شود شرط‌بندی‌ها کجا انجام می‌شود، اما آمار‌ها نشان می‌دهد افراد در سنین کم در این سایت‌ها شرط‌بندی می‌کنند و در سه سایت مطرح بیش از ۲۰۹ هزار نفر کاربر اقدام به شرط‌بندی می‌کردند که کاربران این سایت‌ها قمارباز حساب می‌شوند و از آنجا که قمارخانه جرم است و مجازات سنگینی برای آن در نظر گرفته شده و ۷۴ ضربه شلاق و یک تا شش ماه زندان مجازات قمارباز‌ها خواهد بود و دایر کردن قمارخانه در فضای مجازی یا حقیقی تفاوتی ندارد و دو سال زندان دارد.

گفته می‌شود بحث شرط‌بندی در لیگ یک و لیگ ۲ که بازیکنان قرارداد‌های چندانی ندارند خیلی پررنگ‌تر است به طوری که در یکی از برنامه‌های ورزشی تلویزیون چند سال قبل صدای سرپرست سابق یک تیم دسته دومی پخش شد که در آن اشاره داشت وقتی ما به لیگ ۳ سقوط کردیم، بازیکنان‌مان به‌خاطر اینکه شرط‌بندی کرده بودند، در اتوبوس می‌خندیدند. همچنین گفته می‌شود یک بازیکن برزیلی که در سال‌های گذشته در یکی از تیم‌های مطرح لیگ برتری ایران بازی می‌کرد، در یک سایت برزیلی که لیگ ایران را هم پوشش می‌داد روی اتفاقات و نتایج تیم خودش شرط‌بندی می‌کرد. او در جریان یک بازی از مدافع میانی تیمش با اصرار می‌خواهد که همان ابتدای بازی توپ را به کرنر بزند و خودش هم که روی تیر اول جاگیری کرده بود، بار دیگر توپ را به کرنر می‌فرستد و بعد‌ها مشخص می‌شود او شرط‌بندی کرده بوده که تیم مقابل در ۵ دقیقه اول صاحب دو کرنر می‌شود و رقم کلانی به جیب می‌زند. طبق گفته‌ها، در یک تیم لیگ دویی هم در یک دیدار چند بازیکن روی نتیجه بازی شرط‌بندی می‌کنند، اما یکی از هم‌تیمی‌های آن‌ها که نتوانسته بود در این شرط‌بندی شرکت کند، با زدن داور کاری می‌کند تا بازی نیمه‌کاره رها شود و دوستانش نتوانند سودی از این شرط‌بندی ببرند. البته این مسئله تنها به لیگ یک و ۲ برنمی‌گردد و طبق ادعا‌های مطرح شده، بسیاری از بازیکنان و مربیان لیگ برتری هم دستی بر این آتش دارند به طوری‌که می‌گویند کاپیتان سابق یکی از تیم‌های پرطرفدار چند سال پیش همه زندگی خود را در این راه می‌گذارد و با شرکت کردن در شرط‌بندی‌های متعدد همه دارایی خود را از دست داده و به خاک سیاه می‌نشیند. البته بسیاری هم از این راه به ثروت‌های کلانی می‌رسند به طوری که ۱۵ سال پیش، یک سایت شرط‌بندی که از هر کاربر ۱۰ هزار تومان می‌گرفت، روزانه حدود ۶۰ هزار کاربر داشت. یعنی درآمد روزانه ۶۰۰ میلیون تومان!

شرط‌بندی درحالی طی سال‌های اخیر به شدت در فوتبال رایج شده که فدراسیون فوتبال، کمیته انضباطی و کمیته اخلاق، قوانین بازدارنده سفت و سختی در این راستا دارند به طوری‌که طبق بند قانون، در صورتی که شرط‌بندی از سوی یک بازیکن در فوتبال ایران تأیید شود او سه ماه حق حضور در میادین رسمی را نخواهد داشت. شدیدترین حکم هم برای بازیکنی که حضور او در سایت‌های شرط‌بندی تأیید شود یک سال محرومیت از حضور در میادین خواهد بود. جالب اینکه حکم‌های صادره در مورد بازیکنی که شرط‌بندی می‌کند قابل تعلیق نیست و البته این جدا از جرایم نقدی است که برای بازیکن در نظر گرفته می‌شود، اما با وجود پرونده‌هایی که گفته می‌شود در کمیته اخلاق وجود دارد هنوز چیزی در این زمینه به اثبات نرسیده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار