کد خبر: 951911
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
سرهنگ مهدی شکیب
کلاهبرداران پیامکی هر روز به شکلی نوین و با سبک و سیاقی جدید طرح‌های مجرمانه خود را عملی می‌کنند، برنده شدن در انواع قرعه‌کشی‌ها، در خواست کمک‌های مردمی، چوپان دروغگو، بزن به این شماره حساب، پیامک دوستیابی، برنده شدن جایزه در ایام خاصی از سال یا به عناوین مختلف از جمله ترفند‌هایی است که هر روز برخی از شهروندان را در دام می‌اندازد.
شهروندان آگاه باشند که هرگز به پیامک‌های غیر‌واقعی و پیشنهاد‌های واهی و عوام فریبانه که برای آن‌ها ارسال می‌شود، توجه نکنند؛ چراکه توجه به این پیامک‌ها و تماس با آن‌ها یا ارسال جواب آن‌ها از طریق همان پیامک می‌تواند فرد را در دام کلاهبرداران سایبری گرفتار کند. افراد کلاهبردار در کلاهبرداری‌های پیامکی مسابقات با این ترفند که برای ارسال جایزه باید هزینه بپردازید ضمن دریافت هزینه از شهروندان، هیچ جایزه‌ای برایشان ارسال نمی‌کنند یا اینکه جایزه ارسالی چند هزار تومان ارزش ریالی دارد در حالی‌که به طور مثال آن‌ها چند ۱۰ هزار تومان از شهروند هزینه ارسال دریافت کرده‌اند.
در پیامک‌های جدید کلاهبرداران پیامکی، شاهد این هستیم که برای ارسال خودرو و مراحل سند زدن آن به نام شما باید چند صدهزار تومان هزینه آن را بپردازید و با این ترفند از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند. کلاهبرداران پیامکی با ترفند‌های خاص افراد را به پای دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها کشانده و با عملیات متقلبانه اطلاعات شخصی بانکی و رمز دوم کارت قربانی را به دست می‌آورند و حساب بانکی آن‌ها را خالی می‌کنند. حتی فرد را به سایت‌ها و درگاه‌های جعلی بانکی هدایت کرده و با ترفند فیشینگ، اطلاعات بانکی قربانی را به سرقت می‌برند بنابراین شهروندان به هیچ عنوان به این پیام‌ها توجه نکنند و در صورت به دام افتادن برای شکایت از این افراد حتماً تمامی پیامک‌های ارسالی آن‌ها را نگهداری کنند تا به عنوان مدرک ضمیمه برگ شکایت آن‌ها شود.
بهترین اقدام در زمان وقوع چنین جرائمی مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی www. cyberpolice. ir و ثبت گزارش است. البته باید شهروندان توجه کنند که ثبت گزارش در وب سایت پلیس فتا به منزله شکایت نبوده و شهروندانی که قصد شکایت دارند باید برای اعاده حقوق خود، به دادسرای جرائم رایانه‌ای محل سکونت خود مراجعه کند.
رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار