کد خبر: 951893
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
۲۷ روز از آغاز بحران سیل می‌گذرد؛ بحران سیل در برخی مناطق فروکش کرده، اما بحران‌های تازه‌ای در مناطق سیل‌زده در راه است. در خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان با تشدید بارندگی‌ها لشکر ملخ هم به لشکر سیل پیوسته است. احتمال شیوع بیماری انگلی سالک یا «لیشمانیوز پوستی» است که ارتباط تنگاتنگی با تغییرات محیطی مانند تغییرات آب و هوا، وقوع سیل و ساخت‌و ساز‌های بی‌رویه دارد نیز به مرحله هشدار رسیده است. گزارش‌ها از اردوگاه‌های سیل‌زده از بروز برخی بیماری‌های پوستی به دلیل شرایط نامساعد بهداشتی حکایت دارد و نگرانی از اپیدمی بیماری عفونی همچون وبا، کابوس مردم مناطق سیل‌زده شده است. با تمام این‌ها وزیر بهداشت و سایر مسئولان این وزارتخانه تأکید می‌کنند: «در مناطق سیل‌زده هیچ اپیدمی نداشتیم.»
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: در حالی که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از وجود شپش در میان مردم مناطق سیل‌زده خبر می‌دهد و احتمال شیوع بیماری‌های واگیر را منتفی نمی‌داند، وزیر بهداشت همچنان تأکید می‌کند: «به جرئت می‌گویم با برنامه‌ریزی منسجم ما هیچ اپیدمی قابل‌توجهی را در مناطق آسیب‌دیده نداشتیم و موارد پراکنده را به سرعت مهار کردیم.» به گفته نمکی بیماری‌های پوستی در اردوگاه‌ها به دلیل فقدان حمام شایع شده و وزارت بهداشت با همکاری مسئولان ذی‌ربط در تلاشند برای حل این معضل در اردوگاه‌ها حمام‌های موقت احداث کنند.

اپیدمی بیماری نداشته‌ایم
افزایش دمای هوا، رطوبت و نبود بهداشت هر آنچه که برای شیوه بیماری‌های واگیر لازم است را فراهم می‌کند و در مناطق سیل‌زده همه این موارد جمع است. وزیر بهداشت با اشاره به تلاش نیرو‌های این وزارتخانه برای جمع‌آوری مردار و لاشه حیوانات تلف شده و سم‌پاشی‌ها خبر می‌دهد. به گفته محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر و بلایا مراقبت‌ها به صورت مستمر و فعال ادامه دارد. وی درباره بروز بیماری شپش در میان ساکنان اردوگاه‌های خوزستان می‌گوید: «در تمام طول سال انتظار بروز شپش به ویژه در محیط‌های تجمعی وجود دارد و پزشکان و کارشناسان بهداشتی تیم‌های سلامت کار غربالگری، شناسایی و درمان را انجام می‌دهند.»
به گفته مطلق به هیچ عنوان در مناطق سیل‌زده و اردوگاه‌ها هیچ‌گونه گسترشی از بیماری شپش رخ نداده است و در این مناطق و اردوگاه‌ها دارو و شامپوی ضدشپش به اندازه کافی وجود دارد و قطعاً همه موارد شناسایی و درمان می‌شوند.

مردم بهداشت را رعایت کنند
محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم طغیان هرگونه بیماری‌های اسهالی و پوستی در مناطق سیل‌زده را تکذیب می‌کند، اما در عین حال بر لزوم رعایت بیش از پیش موارد بهداشتی از سوی مردم به دنبال گرم‌تر شدن هوا و وضعیت شکننده شرایط بهداشتی تأکید می‌کند و می‌گوید: «مردم مناطق سیل‌زده هنگام تهیه آب آشامیدنی، توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند و اگر از سلامت آب آشامیدنی اطمینان ندارند، حتماً قبل از مصرف آن را بجوشانند.»
بیماری سالک نیز بیماری دیگری است که سیل‌زدگان را تهدید می‌کند. مهدی محب‌علی، انگل‌شناس ضمن هشدار درباره شیوع این بیماری می‌گوید: «بیماری سالک در ایران جزو بیماری‌های قدیمی و بومی محسوب می‌شود که از دو طریق انسان به انسان و حیوان به انسان توسط گزش نوعی پشه صورت می‌گیرد.»

تخلیه روستا‌های شادگان و کارون
اما خطر سیل در خوزستان هنوز تمام نشده است. با تقویت دو سامانه بارشی در خوزستان و شدت گرفتن احتمال وقوع سیلابی دیگر با افزایش دبی رودخانه‌هایی همچون کرخه و کارون، سیل بند‌های اطراف اهواز تقویت شده و شماری دیگر از روستا‌های شادگان و کارون دستور تخلیه گرفتند. تورج دهقانی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت هم با تأکید بر اینکه در هیچ‌کدام از حوضچه‌های تالاب هورالعظیم نشتی نفت وجود نداشته است، تأکید می‌کند: «لکه‌های سیاهی که در برخی از تصاویر نشان داده می‌شود، جلبک‌های درون هور است.»

کاهش ۱۰ درجه‌ای دما
احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به کاهش شش تا ۱۰ درجه‌ای دمای هوا در سواحل شمالی کشور می‌گوید: «در روز جمعه اکثر مناطق کشور ابری، بارندگی و افت دما دارند.»
به گفته وی در جنوب غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی و مرکز کشور بارش باران گاهی به شکل رگبار و رعد و برق رخ می‌دهد. همچنین در این روز به‌تدریج در غرب، سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور و در اواخر وقت دامنه‌های البرز مرکزی نیز شاهد بارش پراکنده باران خواهند بود. وظیفه با اشاره به اینکه طی روز جمعه (۳۰ فروردین‌ماه) با تقویت بارندگی‌ها اکثر مناطق کشور به جز بخش‌های جنوب و جنوب شرق ابری، بارندگی و افت دما خواهند داشت.

سیل ملخ در استان‌های سیل‌زده!
همزمان با بارندگی‌های شدید و جاری‌شدن سیل در استان‌های جنوبی کشور، ملخ‌های صحرایی به برخی استان‌ها از جمله خوزستان، بوشهر، فارس و کرمان حمله کرده‌اند. آنطور که معاون دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری می‌گوید: ملخ‌های صحرایی هر ساله در بازه زمانی مشخصی به برخی نقاط کشور حمله می‌کنند و هیچ ارتباطی به سیل ندارند. با وجود این فائو نسبت به کشور‌ها درباره ملخ صحرایی که اکنون مهمان شش استان جنوبی کشور ما هستند، هشدار داد؛ ملخ‌های صحرایی آفت بزرگی برای کشاورزی است و می‌تواند امنیت غذایی کشور‌ها را به خطر بیندازد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار