کد خبر: 951779
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳
سعید احمدیان
ورزش نیز مانند دیگر بخش‌ها، سال سختی از نظر اقتصادی پیش‌رو دارد و نوسانات ارزی و گرانی دلار در کنار تحریم‌های ظالمانه، سبب شده کشورمان وضعیت سختی را از نظر بودجه‌ای تجربه کند. در چنین شرایطی مدیریت مسائل مالی و جلوگیری از ریخت‌و‌پاش‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی است که باید در تمامی حوزه‌ها برای عبور از این وضعیت مورد توجه قرار گیرد. در ورزش هم متولیان امر در ماه‌های اخیر بار‌ها در صحبت‌هایشان بر بحث صرفه‌جویی مالی در بخش‌های مختلف ورزش تأکید کرده‌اند و از مدیران فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها خواسته‌اند تا در این زمینه به صورت جدی نسبت به هزینه‌کردهایشان در امور مختلف دقت لازم را داشته باشند و پول‌هایی را که هزینه می‌شود، مدیریت کنند. با وجود چنین تأکیداتی، اما به نظر می‌رسد مدیریت مالی در سال سخت کشور از نظر اقتصادی کمتر از سوی مسئولان مربوط رعایت شده و هرچند وقت یک‌بار خبر‌های نگران‌کننده‌ای از سوءمدیریت‌ها و ریخت‌و‌پاش‌ها در بخش‌هایی از ورزش کشور به گوش می‌رسد.
نمونه آن هم سفر کاروان ۵۰ نفره باشگاه پرسپولیس به دوبی برای حضور در لیگ قهرمانان بود. تیمی که مدیرعاملش در مصاحبه‌های خود مدعی شده بود که هزینه‌های این باشگاه با توجه به برگزاری بازی با تیم‌های عربستانی در زمینی بی‌طرف ۱۰ برابر شده است. با وجود چنین اعترافی، مدیران این باشگاه که زیرمجموعه وزارت ورزش نیز هست، در سفر به امارات دست به تعدیل اعضای کاروان نمی‌زنند و با لیستی بلندبالا عازم دوبی می‌شوند!
دیروز هم یکی از خبرگزاری‌ها خبر داد که فدراسیون دوومیدانی هم برای مسابقات قهرمانی آسیا که قرار است در کشور قطر برگزار شود، دو رئیس هیئت استانی را در لیست سفر خود قرار داده، آن هم در شرایطی که حسن تفتیان دونده کشورمان بدون مربی به این رقابت‌ها اعزام می‌شود و رئیس فدراسیون دوومیدانی بار‌ها از بی‌پولی و مشکلات مالی برای فراهم کردن هزینه اردو‌ها و مربیان ملی‌پوشان این رشته گلایه کرده است!
با وجود چنین مشکلاتی، اما به نظر می‌رسد این فدراسیون برای اعزام همراهانی که حضورشان تأثیری در نتایج ورزشکار ندارد، پول کافی دارند.
چنین مواردی را کم و زیاد در قسمت‌های دیگر ورزش هم می‌توان مشاهده کرد. مسئله‌ای که نشان می‌دهد گویا برخی مدیران باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها، درک درستی از شرایط کشور ندارند و طبق روال سابق همچنان از فرستادن افراد اضافه همراه با تیم‌ها به مسابقات بین‌المللی، آن هم با هزینه‌ای که از بیت‌المال پرداخت می‌شود، ابایی ندارند. بدیهی است مدیر یک باشگاه دولتی یا یک فدراسیون ورزشی با توجه به اینکه هزینه‌های چنین ریخت‌و‌پاش و حیف‌و‌میل‌هایی را دولت پرداخت می‌کند، نسبت به اعزام کاروان‌های پر از همراه و افراد اضافه به خارج از کشور، دغدغه‌ای نداشته باشد.
ادامه چنین روندی، آن هم در سالی که کشور از نظر اقتصادی با تنگنا‌هایی روبه‌رو است، ورزش را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد کرد و روند آماده‌سازی ورزشکاران و قهرمانان را در سال پیش‌رو که برای تدارک جهت حضور پرقدرت در المپیک توکیو اهمیت ویژه‌ای دارد با مشکل مواجه می‌کند. البته مسئولان وزارت ورزش در ماه‌های گذشته با لغو سفر‌های غیرضروری تیم‌های ورزشی به مسابقاتی که از درجه اهمیت کمتری برخوردار بودند، نشان دادند که نسبت به اجرایی شدن ریاضت اقتصادی در ورزش مصمم هستند. با این حال به نظر می‌رسد باید در ادامه نظارت دقیق‌تری روی اعزام‌های پروپیمان فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها به مسابقات بین‌المللی، آن هم با وجود بی‌پولی و وضعیت سخت اقتصادی صورت گیرد.
برخورد با مدیران متخلفی که با وجود تأکیدات وزارت، اعتقادی به ریاضت اقتصادی ندارند و با اعزام نفرات اضافه و بدون تأثیر در کاروان ورزشی که تنها نقش یک توریست را ایفا و نسبت به شرایط کشور دهن‌کجی می‌کنند، ضروری است. بودجه‌ای که باید در این شرایط صرف آماده‌سازی و برگزاری اردوی قهرمانان شود، نباید هزینه سفر توریستی افرادی شود که اعزامشان نه تنها سودی برای ورزش ندارد، بلکه حیف و میل بیت‌المال است. قطعاً در پیش گرفتن چنین رویه‌ای سبب خواهد شد تا یک مدیر به خودش اجازه ندهد در سال سخت اقتصادی، بودجه ورزشکاران صرف جهانگردی همراهان اضافه در سفر‌های خارجی تیم‌های ورزشی شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار