کد خبر: 951563
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
نگاه تک‌بعدی به آموزش‌و‌پرورش همیشه مورد انتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران بوده است و دستگاه تعلیم و تربیت همواره متهم بوده و هست که در تقویت ساحت آموزش افراط کرده است و در این مسیر سایر ساحت‌های تربیتی و خلاقیتی شناختی، مهارتی و زیستی را نادیده گرفته یا اولویت‌های پایین‌تر و در نتیجه امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، اعتباری و منابع را به این بخش اختصاص داده است.
نفيسه ابراهيم زاده انتظام
سرویس جامعه جوان آنلاین: حالا اگر در خبر‌ها بخوانیم که در همین یک بعد هم ۳۰ نمره افت داشته‌ایم، تعریف تازه‌ای از آموزش و پرورش ورشکسته به دست می‌آید.
این خبر را مسعود کبیری، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و مدیر داده‌پردازی مطالعات تیمز و پرلز در رسانه ملی بیان کرد.
وی درباره آزمون‌های بین‌المللی تیمز و پرلز و منحنی بهتر یا بدترشدن وضعیت آموزشی ما در مقایسه با دنیا گفت: آخرین آزمون ۲۰۱۵ برگزار شد و نتایج نشان می‌دهد، عملکرد در درس ریاضی در حد قبل است، ولی در مهارت علوم و خواندن کاهش شدید ۳۰ نمره‌ای دارد.
به گفته وی، نتایج نشان می‌دهد اگر میانگین نمره این آزمون ۵۰۰ باشد، میانگین نمره ایران هم پایه چهارم و هم پایه هشتم حدود ۴۳۰ است و حدود ۷۰ کشور در این آزمون شرکت می‌کنند و درس ریاضی، علوم و سواد خواندن را می‌سنجند. در درس علوم پایه هشتم میانگین‌مان به ۴۷۷ رسیده بود که در سال ۲۰۱۵ به ۴۵۰ کاهش یافت. دو نکته وجود دارد؛ اول آنکه همیشه در منطقه‌ای قرار داریم که عملکردمان به میانگین نمی‌رسد. دوم آنکه در نسبت کشور‌های منطقه، اول نیستیم و بسیاری کشور‌های منطقه از ما بهترند که کمی نگران‌کننده است.
کبیری افزود: ایده‌های بسیاری برای بچه‌ها داریم، ایمنی و امنیت براساس تحقیقات انجام‌شده ایران از جمله کشور‌هایی است که کمترین زمان آموزش در دوره ابتدایی را دارد، کودکان ایرانی در یک سال تحصیلی به طور متوسط در دوره ابتدایی ۶۴۵ ساعت در مدرسه حضور دارند. در حالی که استاندارد یونسکو هزار ساعت در ۲۰۰ روز آموزشی است.
وی با بیان اینکه ما امسال تعطیلی مدارس بر اثر آلودگی هوا در تهران نداشتیم، بچه‌ها خوشبینانه ۱۶۵ روز به مدرسه می‌روند، گفت: در حقیقت ۵/ ۷ ماه که بچه‌ها به مدرسه می‌روند، انتظارات زیادی داریم. در سند تحول بچه‌ها باید ۹۲۵ ساعت آموزش ببینند، اما بسیار کمتر از این مقدار است. کیفیت آموزش دستخوش تغییر است و از هر سه دانش‌آموزی که در دوره ابتدایی اختیار داریم یک نفر به حداقل استاندارد‌های ما نمی‌رسد، یعنی خواندن و نوشتن یا چهار عمل اصلی را به‌طور کامل بلد نیست.
اظهارات این کارشناس در حالی در صدر اخبار آموزشی کشور قرار می‌گیرد که چندی پیش علی اللهیار ترکمن، معاون پشتیبانی آموزش و پرورش گفته بود، ساعات درسی در مدارس ایران زیاد است و باید کاهش یابد. اظهارات این مقام مسئول در آن زمان از سوی صاحب‌نظران ناظر به جنبه اقتصادی تأمین معلم ارزیابی شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار