کد خبر: 951277
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
سرویس بین الملل جوان آنلاین: طالبان موازی با مذاکرات خود برای صلح افغانستان از روز جمعه حملات بهاری سالانه خود را شروع کرده؛ حملاتی که با واکنش امریکا و دولت افغانستان روبه‌رو شده و زلمی خلیل‌زاد، نماینده امریکا در مذاکرات افغانستان گفته که «طالبان با آغاز عملیات بهاری خود بی تفاوتی اش را در برابر خواسته‌های مردم در مورد برقراری صلح در افغانستان نشان داد.» ظاهراً همین حملات است که جینا هاسپل، رئیس سیا را در سفری محرمانه به افغانستان کشانده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در مذاکرات افغانستان ضمن محکوم کردن عملیات بهاری طالبان که از روز جمعه شروع شده، جنگ از سوی این گروه را غیرمسئولانه و بی‌تفاوتی این گروه به کاهش خشونت در افغانستان خوانده و در حساب توئیتری‌اش نوشته که اعلام جنگ از سوی طالبان در این مقطع زمانی نشان می‌دهد که این گروه هنوز هم به روش‌های گذشته پایبند است. خلیل‌زاد طالبان را محکوم کرده و از پاکستان، قطر و سایر کشور‌هایی که خواهان صلح در افغانستان هستند، نیز خواسته که همین کار را انجام دهند. ریاست جمهوری افغانستان هم دیروز در اعلامیه‌ای آغاز عملیات بهاری طالبان تحت نام «الفتح» را نشانه واضح اصرار این گروه بر دوام جنگ نامشروع در افغانستان دانسته و این «اقدام جنگجویانه» را به‌شدت محکوم کرده است. طالبان که از چند ماه قبل مذاکرات صلح افغانستان را با واسطه‌گری امریکا شروع کرده، روز جمعه شروع حملات بهاره خود را اعلام کرد.

به گزارش «جوان» حملات بهاره طالبان که به «حملات عمری» نیز معروف است از آوریل ۲۰۱۶ بعد از مرگ ملا عمر و در واقع به نشانه تجلیل از او شروع شده و طالبان بهار هر سال این حملات را با اهدافی خاص از جمله بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل دولت شروع می‌کند. انتظار می‌رفت با توجه به کلید خوردن مذاکرات صلح، طالبان امسال حملات خود را دست‌کم به حال تعلیق در آورد که چنین اتفاقی نیفتاد. بر اساس گزارس بی‌بی‌سی، طالبان به صورت غیر مستقیم گفته‌اند که عملیات بهاری آن‌ها جوابی به عملیات حکومت به نام «خالد» است و گفته‌اند که عملیات دولت به این معنی است که می‌‎خواهد از راه زور به اهداف خود برسد. در اعلامیه این گروه آمده که هدف از این عملیات گرفتن ساحات وسیع، شهر‌ها و مراکز است. طالبان با شروع عملیات بهاره خود از نیرو‌های امنیتی و دفاعی افغانستان خواسته‌اند که از دشمنی بی‌دلیل با آن‌ها خودداری کنند. همچنین این گروه تصریح کرده که ترجیح می‌دهد که به عوض کشتن نیرو‌های امنیتی، اردو، پلیس و جناح‌های حامی دولت با آن‌ها یکجا شود. طالبان افغانستان در عین حال در بیانیه‌ای طولانی که به پنج زبان مختلف از جمله انگلیسی انتشار داده، عنوان کرده مبارزه در افغانستان در ضمن حضور نیرو‌های خارجی در این کشور و حمایت نیرو‌های امنیتی افغانستان از آن‌ها ادامه خواهد داشت. همزمان با اعلام عملیات بهاری طالبان، سی‌ان‌ان از سفر محرمانه «جینا هاسپل» رئیس سازمان «سیا» امریکا به افغانستان خبر داد. دفتر مطبوعاتی فرماندهی نیرو‌های ارتش در شمال افغانستان اعلام کرد: نیرو‌های ارتش افغانستان مخفیگاه‌های طالبان را در مناطق مختلف استان قندوز مورد حملات هوایی و زمینی قرار دادند که در پی آن ۴۲ نفر از اعضای طالبان کشته شدند. سیدناصر موسوی آگاه سیاسی در این رابطه، به خبرگزاری صدای افغان (آوا) می‌گوید که در مذاکرات صلح نه تنها طالبان، بلکه حکومت نیز می‌خواهد امتیازات بیشتری به دست آورد و این اقدام طالبان قابل پیش‌بینی بود.

موسوی معتقد است که طرفین جنگ می‌خواهند از موضع قدرت در مذاکرات حاضر باشند، یعنی هر چه قدرتمندانه در میز مذاکره حاضر شوند، در آینده بیشتر می‌توانند، حرف خود را به کرسی بنشانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار