کد خبر: 950969
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳
گزارش سازمان سینمایی از وضعیت اکران‌های نوروزی
گزارش سازمان سینمایی از وضعیت فروش سینما‌ها در اکران نوروزی نشان می‌دهد سینمای ایران نه تنها جامعیت جغرافیایی ندارد بلکه در ژانر‌های سینمایی نیز بسیار بسته عمل می‌کند به نحوی که سینما‌های صدرنشین همگی در تهران جمع شده و ژانر کمدی تنها ژانری است که خوب می‌فروشد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: با نزدیک شدن به پایان اولین ماه از سال جدید، سازمان سینمایی گزارشی اجمالی از وضعیت فروش سینما‌ها در سال ۹۸ و اکران نوروزی را منتشر کرد. در این گزارش که بازه زمانی ۲۵ اسفند سال ۹۷ تا ۱۹ فروردین امسال (پایان تعطیلات نوروزی) را در بر می‌گیرد به چند و، چون اکران هفت فیلم در سینما‌ها پرداخته شده است. این گزارش می‌تواند تصویری اجمالی از آنچه در سینما‌های ایران می‌گذرد به تصویر بکشد.
بنا بر گزارش سازمان سینمایی، مجموع فروش سینما‌ها در اولین ماه از سال جاری به بیش از ۴۲ میلیارد تومان رسیده است. این میزان فروش را بیش از ۳ میلیون مخاطب سینما رقم زده‌اند. حجم پایین میزان مخاطبان سینما نسبت به جمعیت کشور بار دیگر گزارش‌ها مبنی بر پایین بودن علاقه به سینما را تأیید می‌کند. طبق نتایج یک نظرسنجی، ۲۲ درصد از مردم کشور سالی یک بار به سینما می‌روند.
میزان پایین حضور مردم در سینما‌ها در تعطیلات نوروزی نشان می‌دهد به رغم گسترش تبلیغات فیلم‌های سینمایی در تلویزیون و تلاش برای ارائه تخفیفات هفتگی برای بلیت سینما‌ها هنوز هم آمار سینمارو‌ها افزایش چشمگیری نداشته است. این موضوع را می‌توان در مقایسه با تعداد بلیت‌های فروخته شده در نوروز امسال با سال‌های ۹۶ و ۹۷ نیز مشاهده کرد.
در گزارش سازمان سینمایی، میزان مخاطبان سینما در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ به ترتیب عبارت است از ۲ میلیون‌و ۲۰۰ هزار نفر، ۲ میلیون‌و ۷۷۶ هزار نفر و ۲ میلیون‌و ۹۰۱ هزار نفر. افزایش میزان مخاطب سینما از سال گذشته تا به امروز تنها حدود ۱۲۵ هزار نفر بوده است!

همه چیز در تهران خلاصه شده
جدول ۱۰ سینمای پرفروش اکران نوروز ۹۸، نمایانگر این است که بخش اعظم فروش و مخاطب سینما در تهران بوده است و سایر شهر‌ها و حتی کلانشهر‌های بزرگ کشور سهم چندانی از این فروش نداشته‌اند. پردیس‌های سینمایی کوروش، ایران مال، آزادی، باغ کتاب، مگامال، چهارسو و ملت که همگی در تهران قرار دارند رتبه‌های اول تا هفتم پرفروش‌ترین سینما‌های کشور را به خودشان اختصاص داده‌اند. این هفت سینما به تنهایی بیش از ۳۵ درصد فروش کل سینما‌های ایران را داشته‌اند. جالب این است که در میان سینما‌های سرگروه تنها پردیس‌های سینمایی آزادی و باغ کتاب در جمع پرفروش‌ترین سینما‌ها قرار دارند. بعد از هفت پردیس پرفروش تهرانی، دو پردیس هویزه و اطلس، از مشهد و پردیس هنر شهر آفتاب شیراز قرار گرفته است. جای خالی سینما‌های شهرهایی، چون تبریز و اصفهان در این جدول سؤال برانگیز است، به خصوص اینکه اصفهان در ایام نوروز میزبان چند میلیون ایرانگرد است.

کمدی؛ ژانر محبوب نوروز
رضا سعیدی پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی، در یادداشتی به دلایل نفروختن فیلم خوب «تختی» پرداخته است. سعیدی پور یکی از دلایل شکست تجاری این فیلم را قرار گرفتن در اکران نوروز زمانی که مردم تمایل به دیدن فیلم‌های کمدی دارند، بیان کرده است. این موضوع را می‌توان در آمار فروش ژانر‌های سینمایی در اکران عید به خوبی مشاهده کرد. در نوروز امسال فیلم‌های کمدی ۶۳ درصد و ژانر‌های اجتماعی و کودک به ترتیب دارای ۳۴ و ۳ درصد از سهم بیننده بوده‌اند. حجم فروش فیلم‌های کمدی تا ۱۹ فروردین ماه به بیش از ۲۵ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که ژانر کودک فقط یک‌میلیارد‌و ۲ میلیون تومان فروش را تجربه کرده است. این اختلاف فاحش را همچنین می‌توان ناشی از تغییر ذائقه و تنزل سطح انتظارات تماشاگران سینما از آنچه بر پرده سینما می‌گذرد نیز قلمداد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار