کد خبر: 950786
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۴
دارا بودن یک تیم رسانه‌ای به‌روز برای همه مجموعه‌های حکومتی لازم و ضروری است؛ مخصوصاً برای قوه قضاییه که معمولاً تنها شاکی و طرف شکایت از روند رسیدگی به پرونده‌شان مطلع می‌شوند و بسیاری از مردم هیچ اطلاعی راجع به رسیدگی‌ها، آرای صادره، آرای مختومه و... ندارند.
علی تقی نژاد *
سرویس جامعه جوان آ‌نلاینقبل از اتمام سال ۹۷ بود که ریاست جدید دستگاه قضایی معرفی شد. نهادی که به عنوان ترازوی عدالت باید مستضعف مظلوم نزد آن قوی و عزیز باشد و سرمایه‌داران مفسد و نزدیکان مراکز قدرت که اهل صلاح نیستند، خُرد و بی‌مقدار و ضعیف باشند تا این‌گونه حق و عدالت اجرا شود. با در نظر گرفتن بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه در سال ۹۷، پیشنهاداتی در راستای عملکرد بهتر و در راستای اهداف این نهاد مطرح شده که در ادامه می‌خوانید. 
 
تیم رسانه‌ای قوی جهت تبلیغات سریع، به‌موقع و فوری

رهبری در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضاییه در سال ۹۷ فرمودند: «یکی از مهم‌ترین کار‌های شما این است؛ یعنی یک تیم قوی رسانه‌ای هنرمند را به‌کار بگیرید.» (۶/۴/۹۷)

دارا بودن یک تیم رسانه‌ای به‌روز برای همه مجموعه‌های حکومتی لازم و ضروری است؛ مخصوصاً برای قوه قضاییه که معمولاً تنها شاکی و طرف شکایت از روند رسیدگی به پرونده‌شان مطلع می‌شوند و بسیاری از مردم هیچ اطلاعی راجع به رسیدگی‌ها، آرای صادره، آرای مختومه و... ندارند. بسیاری از امورِ انجام‌شده یا در حالِ انجامِ دستگاه قضایی می‌تواند به‌صورت گزارش صوتی و تصویری و یا مکتوب تهیه شده و در راستای شفافیت اطلاعات، قابل انتشار و در اختیار ملت محترم قرار بدهند. به جهت اینکه دستگاه قضایی کشور، گرفتار سیاه‌نمایی‌ها و جوسازی‌های خودی و غیرخودی نگردد، لازم و ضروری است اقداماتی برای این مورد مهم انجام شود.

معرفی قضات شایسته و انقلابی و تقدیر از آن‌ها به‌طور سالانه در یک روز خاص (هفته قوه قضاییه)

رهبر انقلاب فرمودند: «من در یکی از جلسات- به نظرم سال گذشته یا قبل از آن بود- گفتم که شما قاضی خوب کم ندارید، قاضی‌های بسیار خوب [دارید]؛ قاضی‌ای که شب و روز ندارد، از وقت خواب و وقت استراحت و وقت حضور در خانواده و همه این‌ها می‌زند برای اینکه برسد به عمق یک پرونده و پرونده را احقاق کند و زنده کند مفاد آن را؛ قاضی‌های کوشا و اهل سعی و تلاش و صادق و قانع. خیلی خب، یک تعدادی از این‌ها را چهره کنید، معرّفی کنید؛ فرض بفرمایید یک قاضی‌ای را که این تعداد پرونده را به بهترین وجهی که موجب رضایت متخاصمین است یا موجب رضایت مجموعه دستگاه است و رسیدگی کرده و به نتیجه رسانده، مشخّص کنید، معرّفی کنید؛ مثل معلّمین برجسته، مثل اساتید برجسته، مثل محقّقین برجسته، مثل کارآفرینان برجسته. قاضی برجسته را چهره کنید تا تشویق بشوند یک عدّه‌ای به این سبک کار» (مورخ ۶/۴/۹۷)

پیشنهاد می‌شود همزمان در هفته گرامیداشت قوه قضاییه، از قضات شریف، عالم، وارسته و انقلابی تقدیر و تشکر به‌عمل آید و تیم رسانه‌ای نیز آن را پوشش وسیع بدهد تا مردم با آن‌ها آشنا شوند و پیشرفت کار دستگاه قضایی را به‌صورت ملموس دریابند.

معرفی قضات فاسد و خائن

در مقابل قاضی شایسته، وارسته و انقلابی، قضاتی هستند که با عملکرد منفی خود، هم آبروی خویش را برده و هم برای دستگاه قضایی هزینه‌تراشی می‌کنند. به گفته رهبر انقلاب «قاضی‌ای که خیانت کرده در مقام قضا- حالا قاضی یا اعضای دادسرا، فرق نمی‌کند- این را معرّفی کنید؛ چه اشکالی دارد؟ تشهیر کنید. مواردی این‌جوری باید انجام بگیرد.» (مورخ ۶/۴/۹۷)
هرچند باید گفت: تاکنون چند قاضی متخلف در رسانه‌ها معرفی شده‌اند، اما این‌ها دستاورد‌های کمی است که باید در کنار اجرای قانون و اقدامات پیشگیرانه در قبال جرم و جنایت، بیش از سال‌های قبل صورت بگیرد.

امکان شکایت از بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های قوه قضاییه و تصمیمات رئیس قوه در دیوان عدالت اداری

در ماده ۱۲ قانون دیوان عدالت اداری که حدود صلاحیت و وظایف هیئت عمومی دیوان رسیدگی به شکایات را تعیین می‌کند، مقرر شده است «تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از آیین‌نامه‌ها و سایر نظامات و مقررات دولتی و شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی در مواردی که مقررات مذکور به علت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز یا سوءاستفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می‌شود.»

در تبصره ذیل این ماده آمده است: «رسیدگی به تصمیمات قضایی قوه قضاییه و صرفاً آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و تصمیمات رئیس قوه قضاییه... از شمول این ماده خارج است.»

با شناخت روحیه نقدپذیری ریاست جدید دستگاه قضا و اینکه هر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی ایران، معصوم نیست و گاهی دچار خطا و اشتباه در حوزه فردی و مسئولیتی خویش می‌شود، به نظر می‌رسد که بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های قوه قضاییه و نیز تصمیمات شخص رئیس قوه، زین‌پس جزو موارد قابل شکایت باشد و از مستثنی شدن حذف گردد.

نشست خبری رئیس قوه قضاییه با اهالی رسانه و اهل قلم به‌طور منظم و ثابت

یکی از نمود‌های ارزشمند و ماندگار در نظام حقوقی ایران اسلامی، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مسائل و موارد مهم یا بسیار مهم و همچنین اقدامات و فعالیت‌هایی است که در خود قوه و زیرمجموعه‌های آن صورت می‌گیرد. رئیس قوه قضاییه به عنوان شخصی که در رأس امور قضایی کشور قرار دارد و بسیاری از اشخاص را شخصاً به اموری منصوب می‌کند، شایسته است ضمن گزارش عملکرد، پاسخگوی سؤالات اهالی رسانه و اهل قلم و فعالان رسانه‌ای نیز باشد.

ایجاد سایت یا اپلیکیشن جهت انتقادات و پیشنهادات سازنده مردمی به قوه قضاییه

پیشنهاد می‌شود از طریق سایت یا اپلیکشین‌های معتبر و رسمی مرتبط با قوه قضاییه، فضایی برای عموم ملت فراهم گردد تا همگان در احقاق دادرسی در جامعه سهیم باشند. البته پیشنهاد بهتر در همین قالب این است که چنانچه برخی پیشنهادات مردمی، قابلیت قانونی‌شدن داشت، لایحه قضایی آن تهیه شده و مراحل تصویب و اجرایی شدن آن طی شود.

شفافیت‌سازی عملکرد‌ها و رویه‌های قوه قضاییه و زیرمجموعه‌های آن

ایجاد سامانه شفافیت دستگاه قضایی، یکی از بهترین اقداماتی است که در این برهه از زمان انقلاب اسلامی می‌تواند صورت بگیرد. متأسفانه خیلی از تهمت‌هایی که به قوه قضاییه می‌زنند، مثلاً ناشی از عدم اطلاع دقیق از پرونده‌های مفاسد اقتصادی کشور است. پیشنهاد ایجاد چنین سامانه‌ای، می‌تواند موجبات قوی‌تر شدن دستگاه قضایی، به‌روز رسانی اطلاعات و مطلع‌شدن جامعه ایرانی از روند دقیق اقدامات و فعالیت‌ها را فراهم نماید.

تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز و سیاست‌گذار

پیشنهاد می‌شود دستگاه قضایی برای خود و تمامی زیرمجموعه‌های خود، هیئت‌هایی متشکل از قضات انقلابی و نخبگان علمی تأسیس کند تا مسیر قضایی کشور با درایت و بینش بهتری طی شود. ذیل این هیئت‌ها می‌تواند کارگروه‌هایی از تیم‌های رسانه‌ای و... تشکیل شود و در چهارچوب سیاست‌گذاری آن‌ها حرکت کنند.

احیای حقوق شهروندی

تشکیل دادسرای ویژه جهت رسیدگی به امر مهم حقوق شهروندی می‌تواند روند رسیدگی‌ها را تخصصی‌تر و پایدارتر کند. امروزه خیلی از موارد چنانچه با درون‌مایه تخصصی‌بودن پیش برود، نقش بزرگی در شفافیتِ اطلاعات و پیشبرد سریع اهداف دارد. چنانچه هدف، رسیدگی دقیق، منصفانه، بدون کمترین خطا و اشتباه و با قید فوریت باشد، تشکیل دادسرا‌های ویژه، به مرور زمان در همین خط حرکت خواهند کرد و آینده، نتیجه پیشرفت و اثرگذاری آن را خواهد دید. مثلاً در بعد رسیدگی به «آسیب‌های اجتماعی» مانند وضعیت نابسامانِ معتادین، بدحجابی‌ها در خیابان و... لزوماً نباید خیلی روند طولانی داشته باشد؛ ضمن رسیدگی‌ها و اعلام مجازات‌های متناسب با جرم، باید اثرگذاری خاصی هم داشته باشد و فرد مجرم، متنبه بشود و انگیزه تکرار جرم از وی کاهش یابد.

اجرای صحیح و بدون تعارف اصل ۱۴۲ قانون اساسی

چنانچه سازوکار‌های اجرایی و دقیق قانون- که قبلاً نیز قانون آن به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است- موبه‌مو اجرا بشود، دیگر شاهد نخواهیم بود که چند وزیر بعد از تصدی کرسی وزارتخانه، هنوز از اموال خود و خانواده‌هایشان و... اطلاعاتی را به دستگاه قضایی نداده باشند.

جذب عناصر مؤمن و انقلابی در بخش‌های مختلف دستگاه قضایی و زیرمجموعه‌های آن

به فرموده رهبر انقلاب «یکی از تلاش‌ها همین است که عناصر مؤمن و عالم و باانصافی به قوه قضاییه جذب شوند.» (۷/۴/۸۹)
این عناصر، هم می‌تواند شامل حال قاضی باشد و هم شامل مشاوران قاضی، کارکنان و حتی دفتردار و بدنه اجرایی دستگاه قضایی باشد. قوه قضاییه اولاً باید فضایی به وجود آورد که برخی عناصر حزب‌اللهی و مؤمن به آن اعتماد کنند، زیرا هستند تعدادی که با توجه به همین سیاه‌نمایی‌ها، فقدان اطلاعات کافی نسبت به اقدامات و فعالیت‌های قوه و... اصلاً خواهان حضور در دستگاه قضایی نیستند. ثانیاً نباید از زیرمجموعه‌های خود غافل شود. چنانچه مجموعه‌ای متدین، عالم، باانصاف و انقلابی در نظام جمهوری اسلامی فعال باشند، شاهد خطای کمتر و کارآمدی بیشتری خواهیم بود.
برچسب ها: دستگاه قضایی
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
قنبرعلی افشار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
0
با یلام واحترام
من جایی را پیدا نکردم پیشنهاد خودم را در ارتباط با مبارزه با قاچاق مواد مخدر و معتادی بعرضتون برسونم لذا اینجا نظرم ر ا اعلام میکنم وخواهشن حتما به سمع ونظر رئیس قوه قضائیه ویا تصمیم گیرندگان موثر برسانید
من سالهاست این نوع متداول مبارزه با قاچاق مخدر را مردود میدانم وبی ثمر زیرا هر سرکرده ای که از بین میرود کسی دیگر جای آن را خواهد گرفت وبه این عقیده دارند که روزی به دام خواهند افتاد ولکن تا آن زمان بنظر خودش زندگی دلخواه بکند
بنابر این تنها راه آن بجای مبارزه با قاچاق مخدر ، معتاد بودن را بجای اینکه بیمار پندارند ، مجرمش خوانند
وبه معتادان مدت زمان معینی برای ترک فرصت داده شده و پس از انقضای زمان مقرره دیگر همه کسانیکه منبعد معتاد شوند مجرم شناخته شده وجزای آن ریخته شده به دریا در جای غیر قابل دسترسی به ساحل ویا اشد مجازات دیگر
با این حال اگر کسی جرعت معتاد شدن را نداشته باشد قاچاقچی به‌چه‌کسی میخواهد موادش را بفروشد .
بنظر من تنها راه حل اساسی همین است که انرژی نیوی انتظامی در این راستا مثرف نشده وجان فدایی دراین راه نخواهد بود وجامعه وخانواده ها نیز ازاین حیص بسلامت خواهد بود
خانواده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۵
0
0
با عرض سلام پیشنهادی دارم برای اینکه اولا خانواده ی زندانیان کمتر آسیب ببینند هم اینکه هزینه از دوش دولت وقوه قضائیه برداشته شود با هزینه خود زندانی برای آنان پابند الکترولیک تهیه شود مطمعنا از قرار وثیقه هم هزینه اش کمتر است هم مطمعن تر است اگر کسی بعلت بدهی ومالی گرفتار زندان است و مالی ندارد که به عنوان وثیقه قرار دهد اگر مبلغی به دادگستری بدهد بابت پابند مغناطیسی تا با قرض و وام غیره پولی تهیه کند بابت اجاره سند و مشکلات که معمولا پیش میاد بدهد من واقعا بابت حبس رفتن همسرم در عذاب هستم ودر مدت زندانی بودن همسرم کلی از فامیل وآشنا قرض کرده‌ام و در حال حاضر محتاج به نان شب هستیم این درحالی است که اگر همسرم نمی‌توانست بیرون از زندان کار کند این مشکلات را نداشتیم چه بسا با شاکی هم به توافقی می رسید لطفا برای حمایت از بنیان خانواده وجلو گیری از فرو پاشی خانواده ها هم که شده این امر را در تمام استان ها تسریع کنید ما واقعا ادامه زندگی با این شرایط سخت اقتصادی برایمان مقدور نیست ان شاء الله مسولان ملاحظه کنند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
1
0
سلام پیشنهادی دارم جهت دستگاه قضایی کشور
ایا تا بحال به این موضوع فکر در جریان رسید گی به پرونده های قضایی نتیجه درصد قابل توجهی از پرونده ها صدور قرارهایی همچون عدم استماع ، رد دعوی ،ابطال .....بوده که همه اینها مجب مشکلاتی برای مردم می باشد بعلاوه افزایش پرونده های قضایی را درپی دارد .ایا بهتر نیست در هر حوزه قضای یک نفر قاضی با تجربه تحت عنوان قاضی تشخیص بکار گرفته شده تا قبل از ثبت دادخواست ارباب رجوع ارشاد شده و بداند مشکل خود را در دادگستری تحت چه عنوانی مطرح نماید تا موضوع احقاق حق وی منجر به صدور قرارهای پیش گفته که موجب اشغال وقت دادگستری و هم هزینه مالی و صرف وقت برای دادخواه نشود .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
تسهیل نمودن اخذ پروانه وکا لت اتفاقی ، اسانترین راه برای حل مشکلات وکالت مردم در دعاوی می باشد .
انتقاد از حمایت از اعسار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۰
0
0
سلام . یک عده کلاهبردار با رئوالی که در دادگاه گریده مال و اموال مردم را بالا میکشند و هیچ چیزی بنام خود نمزنند البته با نقشلی قبلی و یک برگ اعسار با 4 شاهد خریداری شده و دادگاه ها هم چشم بسته تایید میکنند و یک ملت و مردم کشور را بدبخت و بخاک سیاه مینشانند و تعدادی کلاه بردار زیر سایه عدالت خوشبخت میشوند لطفا به گوش مسیولین برسد در کشور اسلامی خدا پسندانه نیست . با تشکر
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
1
باسلام . عدالت خوب است و تبعیض بد است، به غیر از بین زن و مرد؟!!!!!
اینکه خانم ها نتوانند به دلیل برداشته شدن اجرائیه تعقیب و بازداشت(حبس مهریه) به حقوقشان برسند، ناعادلانه است.
کجای آیات و روایات و احادیث آمده است که بدهکاری مهریه با بقیه بدهکاری ها متفاوت است و باید برای پرداخت آن با افراد سهل گیری کرد؟!؟؟؟؟
با این اتفاق راه فرار از دین باز می شود و حتی افرادی که توانایی پرداخت بدهی(مهریه) خود را دارند (با واریز حساب بانکی خود به حساب دیگری) به راحتی می توانند از زیر بار پرداخت آن شانه خالی کنند!!!!!!
این قضیه موجب بی فایده شدن حکم قاضی است. در حقیقت حکم ضمانت اجرای درستی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
0
0
1- کجای آیات و روایات و احادیث آمده است که بدهکاری مهریه با بقیه بدهکاری ها متفاوت است و باید برای پرداخت آن با افراد سهل گیری کرد؟!؟؟؟؟ (تفاوت بدهی مهریه و بقیه بدهی ها چیست؟)
2- چرا یک طلبکار بعد از مدت طولانی رفت و آمد و گرفتن حکم قاضی، باید گرفتار اجرای احکام و و بانک ها و مراکز مختلف حقوقی شود؟؟!!!(حکم قطعی قاضی به اندازه چک برگشتی هم قیمت ندارد؟!!!!)
ساناز مهدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
مردم مینالند میگویند شلاق قبلا فقط برای مسایل اخلاقی بود به حای ایتکه بردارند برای همه جیز گذاشته اند مگر زمان چند هزار سال قبل است جرا تبدیل به زندان وزندان را تبدیل به جریمه نقدی نمیکنند ودیگر مینالند چرا قتل شبه عمد اعدام است مگر در اسلام فقط عمد قصاص نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
چرا داد گستری مثل بقیه ادارات رایگان نیست مگر اداره اب و مخابرات و ... هزینه دریافت میکنند کارمند ها حقوق میگیرند مگر کم گرانی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
راه اینکه قاچاق به صرفه نباشد جریمه های سنگین برای قاچاقچیان است.
چون اگر اجناس گران شود( قیمت داخلی) به نفع مصرف کننده داخلی نیست و
اگر هزینه گمرک و خروج از کشور (قیمت صادرات) گران باشد به نفع صادر کننده نیست.
وقتی با جرائم با قاطعیت وسخت برخورد نشود قبح انجام خلاف برای مردم کمرنگ و جرائم زیاد می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
0
0
لطفا قیمت سکه را پایین بیاورید
test
|
Belgium
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
1
بهترین پیشنهاد این است که شما مملکت رو بسبارید به دست افراد کاردان و خودتان کنار بروید. شما طرز فکرتون مشکل داره و باید عوض بشه و اینکارو نمیتونید انجام بدید
عباس
|
Germany
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۵
0
2
با عرض سلام
واقعا برای دستگاه قضایی کشور متاسفم که با وجود اختیارات فراوان نمیتونن چند تا اوباش زورگیر رو که امنیت جامعه رو برهم زدند زمین گیر کنن
جناب آقای رئیسی این افراد عملشان مصداق فساد فی الارض و باید ۱۰۰ درصد اعدام شوند متاسفانه بخاطر سهل گیری شما این مشکلات از قبل بیشتر شده
بخدا هیچ جای دنیا اینقدر ناامن نیست
فرزانه احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
0
0
سلام،خسته نباشید،چرا شورای حل اختلاف،تا چیزی نشده،ب زن ومرد ک می خوان طلاق بگیرند،همون چند جلسه اول ميگن،باهم کناربیایین طلاق بگيرين،باتشکر
یوسف کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
0
0
تقریبا حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد پرونده های دادگاههای کشور درگیر پروندهای مهریه میباشند .که چه بسا بیشتر از ۹۰ درصد محکومان این پرونده ها به ناحق محکوم شده وقربانی عده ای سودجو میشوند.
طریقه باز پرداخت مهریه باید در ۴۰ سال زندگی مشترک تقسیم شود .نه در آن واحد بعد از عقد.
که این قانون غلط دندان عده ای سودجوی را به طمع می اندازد .که امر مقدس ازدواج را بازیچه کسب درآمد نکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
0
0
سلام
برای کاهش جرائم از صدا و سیما استفاده کنید.
پخش برنامه های آموزشی روزانه برای اطلاع از قوانین
پخش مجازات های افراد خاص(جاسوس ها، اختلاس گرهای کلان و کلاه بردارانی که از افراد زیادی کلاه برداری کرده اند.)
حسین بالایی یایچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
0
0
سلام بزرگوار من ایده خداوکیلی استثانایی برای اولین بار در ایران داشتم اینجا نوشتم ولی جانگرفت خواهشمندم اگر امکان پذیر است افتخار دهید تماس بگیرید فقط 099282...../045336....
بیتا میرشکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
0
0
من خواهر یه زندانی اوین برای مهریه هستم الان ۴ ماهه که برادرم در زندان است شما لطف کردین سالنی را ابتدای ورودی زندان قرار دادید ولی متاسفانه جایش را عوض کردید
ن م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
0
0
سلام
برای رسیدگی به شکایت‌هایی مثل ممانعت از حق گاز که بهسلامتی مربوطاست وریت قرار دهید و پنجشنبه ها هم دادگاهها باز باشند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار