کد خبر: 950398
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
احداث هر کیلومتر مترو پایتخت ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد، ولی دولت برای توسعه مترو شهر تهران در سال ۹۸ فقط ۵۵ میلیارد تومان در نظر گرفته است! این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه از افتتاح ۹کیلومتر از خط۶ با حضور رئیس‌جمهور در مراسم امروز خبر می‌دهد؛ افتتاحی که بخش بسیاری از بودجه آن را مدیریت شهری از جیب شهروندان پرداخت می‌کند تا کام دولت کماکان با پرداخت قطره چکانی پول به توسعه مترو شیرین شود!
بيژن يانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: مترو پایتخت ۴۰ ساله شد و تا به امروز ۲۳۰ کیلومتر خط مترو با ۱۱۵ ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است. روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از طریق متروی تهران جابه‌جا می‌شوند. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو» در جمع خبرنگاران گفت: بخش جنوبی خط متروی تهران با سه ایستگاه دولت‌آباد، بعثت و میدان شهدا با حضور رئیس‌جمهور، شهردار تهران و سایر مسئولان شهری به بهره‌برداری خواهد رسید.
علی امام تصریح کرد: قطعاً در سال ۹۸ با پشتیبانی مدیریت ارشد شهرداری تهران و دولت اتفاقات خوبی خواهد افتاد. بر این اساس در لایحه بودجه ۹۸ شهرداری تهران نیز شاهد افزایش اعتبارات بخش مترو نسبت به سال ۹۷ بوده و با حمایت‌های کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران، کمیسیون برنامه و بودجه شورا و ریاست شورای شهر تهران بودجه مترو در سال ۹۸ به ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: در بودجه دولت در سال ۹۸ نیز شاهد افزایش بودجه در بحث مترو نسبت به سال ۹۷ بوده‌ایم، به طوری که در سال گذشته رقمی که برای مترو از سوی دولت در بودجه کشور تعیین شده بود، ۴۵ میلیارد تومان که این رقم در سال ۹۸ به ۵۵ میلیارد تومان رسیده است. این درحالی است که احداث هر کیلومتر مترو ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
امام با اشاره به اینکه با تمام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۹۸، پرونده خطوط متروی تهران بسته نخواهد شد، گفت: براساس طرح جامع حمل و نقل ریلی باید تا سال ۱۴۲۰ پرونده خطوط مترو بسته شود. در تیرماه سال گذشته پنج ایستگاه از خط ۷ و در اسفند سال گذشته سه ایستگاه خط ۷ مترو وارد مدار بهره‌برداری شد که تا به حال ۱۵ کیلومتر از ۲۲ کیلومتر خط ۷ به بهره‌برداری رسیده است. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو» گفت: بازنگری طرح جامع حمل‌و‌نقل ریلی در سال گذشته آماده و در بهمن‌ماه به شورای عالی ترافیک ارسال شد که به غیر از اتمام خطوط ۶ و ۷ در سال جاری و آینده، چهار خط جدید (۸، ۹، ۱۰ و ۱۱) به خطوط متروی تهران اضافه شود که البته این موضوع باید در شورای عالی ترافیک به تأیید برسد.
وی افزود: همچنین دو خط اکسپرس به چهار خط جدید مترو اضافه خواهد شد. با توجه به ظرفیتی که در شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه «مترو» وجود دارد، قطعاً می‌توانیم قبل از افق ۱۴۲۰ تکمیل خطوط مترو را به پایان برسانیم که البته این موضوع بسته به منابع مالی و تأمین آن دارد. وی با اشاره به اینکه در راه‌اندازی خطوط جدید مترو توجه ویژه‌ای به مناطق ۲۱ و ۲۲ خواهد شد، گفت: قطعاً یکی از موضوعات پوشش خدمت‌رسانی در این مناطق خواهد بود. وی با اشاره به اینکه مشارکت دولت در بحث پرداخت سهم خود در فاینانس و اوراق مشارکت نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، گفت: هم‌اکنون دولت سهم ۵۰ درصدی خود را پرداخت کرده که البته باید بگوییم کفایت نمی‌کند و امیدواریم در این بخش دولت توجه ویژه‌ای را نسبت به مترو داشته باشد. وی گفت: تا پایان سال ۸ کیلومتر از خط ۷ مترو، ۱۵ کیلومتر از خط ۶، ۱۹ کیلومتر از خط یک به سمت پرند و ۶ کیلومتر از خط ۹ به بهره‌برداری خواهد رسید و در کل ۵۱ کیلومتر مترو به خطوط گذشته مترو اضافه خواهد شد. دولت به توسعه مترو کمکی نمی‌کند، این موضوع حتی به اعتراض رئیس شورای شهر تهران هم رسیده است. محسن هاشمی چندی پیش گفته بود دولت کمکی به توسعه مترو نمی‌کند. هزینه‌های مترو از جیب شهروندان پرداخت می‌شود و حالا در افتتاح مترو رئیس‌جمهور حضور خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار