کد خبر: 950244
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
ارتش، سپاه، بسیج؛ کسانی که با لباس‌های نظامی در امدادرسانی به مردم آسیب‌دیده از بلایای طبیعی همیشه حضور دارند، خادمان ملت. امروز سیل آمده و جهادی پای کار آمده‌اند تا رنج مردم کمتر و زندگی‌های‌شان زودتر روبه‌راه شود، دیروز زلزله آمده بود و آن‌ها جهادی پای کار رفتند تا آوار زلزله بیش از این روی دوش زندگی مردم سنگینی نکند.
زينب شريعتی
سرویس سیاست جوان آنلاین:  همان روز‌های شروع آب‌گرفتگی در شهر‌های استان گلستان، یک دستور از سوی ولی‌فقیه و فرمانده کل قوا خطاب به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح آنان را بیش از پیش به میدان جهاد امداد رساند: «دستور فرمایید علاوه بر آنچه تاکنون در آن مناطق به‌کار گرفته شده است امکانات بیشتر برای امداد به آن مناطق گسیل نمایند. گزارش اقدام را بفرستید.» دستوری که گرچه در آن روز‌ها تنها برای دو استان شمالی صادر شد، اما با رسیدن سیل به استان‌های غربی و جنوبی، باز هم این نیرو‌های مسلح بودند که با حضور خود، تجهیزات و تدابیر خود تلاش کردند قدری از آلام مردم بکاهند و رهبری هم در جلسه ویژه‌ای که ۱۳ فروردین به منظور ارائه گزارش‌های امداد به سیل‌زدگان برگزار شد، حضور آنان را مورد تحسین قرار دادند: «خدمات انجام گرفته و هماهنگی میان دستگاه‌ها و حضور مسئولان رده بالا و فرماندهان نظامی در دل حادثه و در مناطق آسیب‌دیده، از نکات قابل توجه این حادثه بود.» کار البته همچنان در آغاز است و تا زندگی مردم سیل‌زده، زندگی شود، راهی طولانی باقی مانده است، اما تا همین جای کار، به احترام نیرو‌های مسلح باید ایستاد و روحیه داد تا سختی‌های پیش رو از کار‌های زیاد باقی مانده را هم با روحیه‌ای مضاعف به پایان ببرند. نیرو‌هایی که کمک‌رسانی‌های‌شان جنبه‌هایی مختلف داشته و هر کدام را می‌شود جداگانه بررسی کرد.

اصل حضور و دلگرمی مردم
مردمی که زندگی‌شان را سیلاب از بین برده، باید حس کنند که تنها نمانده‌اند. این تنها نماندن را البته هم باید از سوی مردم درک کنند و هم از سوی مسئولان. حضور‌ها جبران خسارت نیست، اما تسلی و دلگرمی است؛ کمک حال روز‌های سخت است و اینکه «ما را در سختی تنها نگذاشته‌اند و فراموش نکرده‌اند.» رهبر انقلاب هم در آن جلسه ویژه فرمودند که «جدای از خسارات، موضوع صدمات روحی و روانی ناشی از حوادثی همچون سیل، بلندمدت و تأثیرگذار است، بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری شود که صدمات و خسارات ناشی از اینگونه حوادث به کم‌ترین میزان ممکن برسد.»
نیرو‌های مسلح ایران این مشخصه را دارند که برآمده از مردم هستند، چه بسیج که در سال‌های اخیر با فاصله گرفتن از بعد نظامی، وجه اجتماعی خود را پررنگ‌تر کرده و چه ارتش و سپاه که هم حافظ امنیت کشور هستند و هم هر جای دیگری نیاز به کمک آنان بوده، جهادی به میدان آمده‌اند. به دلیل همین وجه مردمی بودن نیرو‌های مسلح، حضور آنان در کنار مردم آسیب‌دیده همزمان می‌تواند نمایش حضور مسئولان و مردم باشد. سربازی که برای بستن سیل بند کمک می‌کند، درجه‌داری که بیمارستان صحرایی برپا می‌کند، نیرو‌هایی که برای تأمین امنیت مناطق سیل‌زده حضور دارند، آن‌هایی که اقدامات مهندسی انجام می‌دهند، همه و همه همزمان نماینده مردم و نماینده نظام هستند. اینگونه حضور نیرو‌های مسلح از سرباز تا سردار در کنار آسیب دیدگان سیل اولین برگ وحدت این ملت است.

تدابیر خاص مهندسی و نیاز به تجهیزات خاص
یکی دیگر از جنبه‌های کمک نیرو‌های مسلح به مردم سیل‌زده به میدان آوردن تجهیزات خاص و انجام تدابیر و تصمیمات بزرگ است. آبگرفتگی شهر‌های شمالی چند روز می‌توانست طول بکشد؟ خانه‌های مردم تا چند روز مقابل نم دیدن دوام می‌آورد و فرو نمی‌ریخت؟ تصمیم برای خارج کردن آب از شهر باید فوری اتخاذ می‌شد و از جای برداشتن بخش اندکی از راه آهن شهر ناگزیر بود. نیرو‌های مسلح چنین تدبیری را اتخاذ کردند و تصمیم هم عملی شد. نجات مردم از پشت بام خانه‌های فرورفته در سیل نیاز به بالگرد داشت و سر زدن به خیلی از مناطق شهری پس از فروکش کردن سیلاب نیاز به نفربر‌های نظامی، اینجا تجهیزات نظامی ارتش و سپاه راهگشای کمک‌رسانی‌ها شد. حتی پهپاد‌ها هم برای فیلمبرداری هوایی و کمک به شناخت وضعیت مناطق سیل‌زده به کار گرفته شدند. قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا هم با توان علمی و تجهیزات پیشرفته در کنار سیل‌زدگان است. احداث پل، بیمارستان صحرایی، خارج کردن حجم بالای گل از منازل و کوچه‌ها، احداث کانال‌های انتقال آب، گشودن راه‌های مسدود شده و رفتن به مناطق صعب‌العبور، ارسال و به‌کارگیری تجهیزات قایقرانی و غواصی، لایروبی رودخانه‌ها همه و همه فقط از نیرو‌های مسلح برمی‌آید. امدادرسانی میدانی به مردم در شرایطی که جاده‌ها محصور در آب است، بدون حضور نفربر‌های آبی- خاکی عملاً غیرممکن است.

خادمی برای مردم
نیرو‌های مسلح قبل از آغاز سیل و با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی و هشدار برای تخلیه برخی مناطق، هم به مردم در تخلیه خانه‌های خود کمک کردند و هم برخی اردوگاه‌ها و حسینیه‌های نیرو‌های مسلح برای اسکان مردم در نظر گرفته شد و مردم و در برخی مناطق دام‌ها به مکان امن انتقال داده شدند. تصویر نیروی نظامی کشور که خانه‌های مردم را از گل‌ولای تمیز می‌کند، نیرویی که سیل بند می‌سازد و نیرویی که به تخلیه وسایل خانه مردم کمک می‌کند، همه نشان از خادمی نیرو‌های مسلح برای مردم سیل‌زده دارد. گروه‌های جهادی بسیج هم از ابتدا پای کار آمده‌اند و از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌اند. جامعه بسیج زنان کشور هم گروه‌های متعددی را مستقر کرد. اقدامات فوری درمانی، امدادرسانی، اسکان و پذیرایی از سیل‌زدگان از فعالیت‌های این گروه در مناطق سیل‌زده است.

رئیس سازمان بسیج: تا زمانی که مطمئن نباشیم صحنه را ترک نخواهیم کرد
سردار غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، با اشاره به جزئیات عملکرد این سازمان در خدمات و امدادرسانی به شهر‌های مختلف سیل‌زده کشور گفت: ما از روز ۲۹ اسفندماه سال ۹۷ کمک‌های خود را برای خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده سراسر کشور آغاز کردیم. گفتنی است تا دو، یا سه روز ابتدایی وقوع سیل در شهر‌های مختلف کشور کمک‌رسانی‌ها با توجه به امکانات بومی هر استان انجام شد و پس از دریافت پیام مقام معظم رهبری این کمک‌ها شکل جدیدی به خود گرفت.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: تا به امروز که دو هفته از وقوع سیل در استان‌های کشور می‌گذرد و کمک‌رسانی‌ها توسط بسیج ادامه دارد و تنها در دو استان گلستان و مازندران حدود هزار و ۳۴۱ گروه جهادی به صورت رسمی فعال هستند.
وی افزود: در زمینه کمک‌رسانی توفیقات بسیاری به دست آمد و گرچه تعدادی از هموطنان عزیز ما جان شیرین خود را از دست دادند- که کام همه ما تلخ شد-، اما از این مرحله به بعد وارد بخش بازسازی ساختمان‌ها و منازل مسکونی خواهیم شد به عنوان مثال در ساعتی پیش از برگزاری جلسه مسئولان با مقام معظم رهبری توافقی با جناب آقای فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی و همچنین در زمینه کمک‌رسانی و بازسازی مناطق سیل‌زده توافقی با آقای تابش مسئول بنیاد مسکن منعقد شد. بر همین اساس از فردا بازسازی منازل آغاز می‌شود و اولویت اول با افراد تحت پوشش کمیته حضرت امام و افراد تحت پوشش بهزیستی است. فعلاً در دو استان گلستان و مازندران حدود ۳ هزار خانه بازسازی خواهند شد و سعی می‌شود تا طی دو سه روز آینده این طرح عملیاتی شود، اما در برخی دیگر از استان‌های کشور همچون لرستان که شرایط ویژه‌ای دارند طی یک هفته یا ۱۰ روز آینده اقدامات اولیه را انجام خواهیم داد و مردم عزیز کشور یقین بدانند که مجموعه‌های سپاه، بسیج و ارتش در کنار آن‌ها هستند و تا زمانی که مطمئن نباشیم صحنه را ترک نخواهیم کرد.

تأکید سردار سلیمانی بر استقرار موکب‌های اربعین در مناطق سیل‌زده
سرلشکر سلیمانی، فرمانده نیروقدس سپاه هم در پیامی تأکید کرد که با توجه به پیش‌بینی‌ها در گسترش خطرات و آسیب‌ها برای مردم و افزایش دامنه نیاز‌ها در شرایط پیش رو، اینجانب و سایر فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس، با همکاری ستاد‌های عتبات عالیات و اربعین مراکز استان‌ها، بر خود وظیفه می‌دانیم سایر امکانات، ظرفیت‌ها و تجارب موجود از جمله در موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی را با هماهنگی و همراهی مجموعه‌های مسئول فعال و در صحنه؛ ساماندهی کنیم و با گسیل و استقرار آن از هفته آینده و به مدت یک ماه در مناطق در معرض سیل و تا هنگام عادی شدن وضعیت، به کمک مردم شهر‌های پلدختر، سوسنگرد، بستان و دیگر نقاط بشتابیم.
بی‌تردید اتفاق کلمه و روحیه بسیج شوندگی ملی که در لحظه حساس کنونی با حضور مردم همیشه در صحنه با مشارکت در ساخت خاکریز‌ها و دیواره‌های خاکی، دژها، حفر کانال، پر کردن کیسه‌های مخصوص شن، پذیرایی، اسکان و حمل و نقل رایگان مردم، به کارگیری قایق‌ها و ماشین آلات شخصی، کمک‌های نقدی و رساندن مشتاقانه کمک‌های اولیه مانند آب، غذا، پوشاک، لوازم گرمایشی و … بار دیگر در فضای عمومی کشور بروز و ظهور یافته است؛ ظرفیت راهبردی و گرهگشایی است که به مانند گذشته یاری بخش عبور ایران عزیز از شرایط سخت و بحران‌هایی مانند هشت سال دفاع مقدس است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار