کد خبر: 950120
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
وزیر نیرو مطرح کرد
اردکانیان گفت: میزان بارش در سال آبی جدید به ۲۶۵ میلیمتر رسیده که ۴۰ درصد از متوسط بلند مدت ۵۰ ساله بیشتر بوده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: رضا اردکانیان در برنامه «بهار پلاک ۹۸» رادیو اقتصاد تصریح کرد: چند سالی که بحث تغییر اقلیم بسیار جدی شده و دانشمندان این عرصه دلائل زیادی برای اثبات موضوع تغییر اقلیم از جمله علائم تغییر اقلیم دارند.

وی گفت: کشور در سال آبی ۹۶ -۹۷ خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر را تجربه و سال ۹۷ – ۹۸ یکی از‌تر سال‌ترین سال‌های آبی را در حال تجربه است.

اردکانیان در ادامه ضمن اشاره به اینکه خشکسالی نتیجه کم بارشی و سیل هم نتیجه پربارشی است، افزود: بشر در کم بارشی و پربارشی بی نقش نیست چرا که تحولات زندگی بشر موجب تغییر اقلیم می‌شود، ولی در بازه‌های زمانی کوتاه مدت می‌توان گفت: انسان‌ها در کم بارشی و پر بارشی خیلی نقش مستقیم ندارند.

وی افزود: بطورکلی بشر در اصل موضوع یعنی بروز خشکسالی و سیل نمی‌تواند صاحب نقش باشد، اما آنچه که به بشر نقش می‌دهد و تاثیرش را مشخص می‌کند اینکه چقدر می‌توان خسارات ناشی از خشکسالی و سیل را حداقل و منافع این پدیده‌ها را حداکثر کند.

اردکانیان گفت: منفعت خشکسالی این است که به شیوه مصرف آب توجه و این ماده حیاتی را بهتر و با راندمان مناسب تری مصرف کنیم.

وزیر نیرو افزود: این‌تر سالی نیز به زعم بنده قدردانی مردم از آب بوده که خداوند این نعمت را افزون کرده است.

وی گفت: خوشبختانه در اثر بارش‌های اخیر ۴۰ تالاب مهم کشور مانند تالاب حله در استان بوشهر، شادگان و هورالعظیم در استان خوزستان، مهارلو، پریشان، دشت ارژنگ، طشت و بختگان در استان فارس، زریوار در استان کردستان، گمیشان، آجی گل، آلا گل و آلما گل در استان گلستان و ... پس از سال‌ها دوباره آبگیری شدند.

اردکانیان افزود: همچنین دغدغه‌های تامین آب آشامیدنی بخش عمده‌ای از مناطق کشور متاثر از بارش‌های اخیر برطرف شده است.

وی ضمن اشاره به آب بگیری ۷۰ درصدی حجم سد‌های کشور گفت: اکنون بیش از ۳۵،۵ میلیارد متر مکعب آب در پشت سد‌ها ذخیره سازی شده است.

وزیر نیرو افزود: خاطر جمعی‌هایی از حیث تامین آب آشامیدنی برای مشهد از طریق سد دوستی، برای زاهدان و زابل از طریق چاه نیمه ها، برای بندرعباس و میناب از طریق سد استقلال میناب، برای شهر‌های استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد از طریق سد کوثر، برای اصفهان و یزد از طریق زاینده رود و برای خود شهر شیراز و مرودشت از طریق سد درود زن فراهم شده است.

وی گفت: هم اکنون تمامی واحد‌های نیروگاهی برق آبی استان خوزستان فعال و ۱۶۰ هزار مگاوات ساعت در شبانه روز در حال تولید انرژی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار