کد خبر: 949714
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
همزمان با تشدید اعتراضات در هفته هجدهم
رئیس‌جمهور فرانسه که در ماه‌های گذشته با وعده‌های اقتصادی نتوانسته جلوی اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها را بگیرد، گفته است که معترضان به دنبال نابودی جمهوری پنجم فرانسه هستند؛ اظهاراتی که به نظر می‌رسد راهی برای امنیتی کردن فضای داخلی فرانسه باشد. رئیس‌جمهور امریکا هم در پیامی از ناآرامی‌های فرانسه ابراز خرسندی کرده و آن را نشانه درست بودن موضعش در قبال توافقنامه آب و هوایی پاریس توصیف کرده است.
سرویس بین  الملل جوان آنلاین: ادامه اعتراضات جلیقه‌زرد‌ها در شهر‌های مختلف فرانسه، مقامات این کشور را به ستوه آورده است. در شرایطی که جلیقه‌زرد‌ها اعتراضات خود را واکنشی به وضعیت معیشتی و اقتصادی در کشور اعلام می‌کنند، رئیس‌جمهور فرانسه نظر متفاوتی دارد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، با اعتراض به تظاهرات روز شنبه جلیقه‌زرد‌ها در پاریس و تخریب اموال عمومی از سوی جلیقه‌زرد‌ها گفت که آن‌ها می‌خواهند «جمهوری فرانسه را نابود کنند». ماکرون در پیامی که در حساب توئیتری‌اش منتشر شد، اعلام کرد: «آنچه را در خیابان شانزه‌لیزه روی داد دیگر نمی‌توان تظاهرات نامید. این افراد می‌خواهند جمهوری را نابود کنند. همه کسانی که در آنجا حاضر بودند، بر سر این نکته اتفاق نظر دارند». ماکرون همچنین در اظهاراتی گفت که قصد دارد تصمیماتی سختگیرانه و اساسی در این باره بگیرد تا دیگر چنین حوادثی رخ ندهد. به نظر می‌رسد، ماکرون با متهم کردن معترضان به نابودی دولت جمهوری در این کشور سعی دارد فضای داخلی فرانسه را امنیتی کند تا از این طریق، موج اعتراضات را متوقف کند. این درحالی است که با گذشت پنج ماه، جلیقه‌زرد‌ها روز شنبه در هجدهمین هفته متوالی بار دیگر اعتراضات خود را نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت ابراز کردند. به گزارش بی‌بی‌سی، در جریان اعتراضات شنبه پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. از سوی دیگر در محل «طاق‌نصرت پیروزی» در انتهای خیابان معروف شانزه‌لیزه، معترضان با کندن سنگفرش‌های خیابان، به پرتاب سنگ به سمت نیرو‌های پلیس پرداختند. همزمان با پاریس، در تعدادی دیگر از شهر‌های فرانسه هم تظاهرات اعتراضی برپا شد. وزارت کشور فرانسه، شمار معترضان روز شنبه در سراسر این کشور را حدود ۲۹ هزار نفر اعلام کرده است. به گزارش رویترز، پلیس فرانسه اعلام کرد که در جریان تظاهرات روز شنبه «جلیقه زردها» ۱۹۲ نفر را در پاریس بازداشت کرده است. علاوه بر جلیقه‌زردها، ۵۰ هزار نفر از طرفداران محیط زیست فرانسه هم در حرکتی موسوم به «راهپیمایی قرن» در پاریس، شرکت کردند. جنبش جلیقه‌زرد‌ها از ۱۷ نوامبر سال میلادی گذشته در واکنش به سیاست‌های اقتصادی ماکرون به‌ویژه در حوزه سوخت و مالیات آغاز شد، اما به سرعت جنبه سیاسی پیدا کرد. دولت این کشور در هفته‌های گذشته با عقب نشینی از برخی سیاست‌های خود و اختصاص بودجه بیشتر به کارگران و بازنشسته‌ها، سعی در مدیریت بحران ایجاد شده داشته، اما در این مسیر موفق نبوده است. ماکرون حتی چندی پیش به سیاست مشت آهنین روی آورد و به پلیس دستور داد به شدت با معترضان مقابله کند، اما سرکوب‌های بیشتر از سوی پلیس فرانسه، واکنش سازمان‌های حقوق بشری را در پی داشت.

ابراز خرسندی ترامپ
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که هر از چندگاهی در اظهاراتش، مشکلات اقتصادی و محبوبیت پایین همتای فرانسوی خود در فرانسه را به او گوشزد می‌کند، در تازه‌ترین اظهارنظر توئیتری خود، تلویحاً از ادامه اعتراضات در فرانسه ابراز خرسندی کرده است. رئیس‌جمهور امریکا روز یک شنبه در توئیتر خود نوشت: «خب، توافق آب و هوایی پاریس چطور دارد برای فرانسه پیش می‌رود؟ بعد از ۱۸ هفته شورش توسط معترضان جلیقه زرد، من فکر می‌کنم که توافق پاریس آنچنان خوب عمل نکرده است! در همین بین، ایالات متحده در صدر همه لیست‌های محیط زیستی قرار دارد». ترامپ با این توئیت تصمیم خود را برای خروج از توافقنامه آب و هوایی پاریس توجیه و دلیل اعتراضات در فرانسه را پایبندی پاریس به توافقنامه اقلیمی عنوان کرده است. اظهارات توئیتری ترامپ درباره اعتراضات فرانسه توأم با دفاع از اقدام دولت این کشور در خروج یکجانبه از توافق بین‌المللی آب‌وهوایی پاریس صورت گرفته است. این اولین باری نیست که رئیس‌جمهور امریکا موضوع اعتراض‌ها در فرانسه و محبوبیت پایین امانوئل ماکرون را دستاویزی برای اظهارنظر قرار داده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
0
جهان نباید درمقابل مکرون دیوانه ساکت بنشیند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار