کد خبر: 949507
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
چهارشنبه آخر سال؛
اگر مراسم جشن چهارشنبه آخر سال یک سنت ملی است، باید بپذیریم که مردمان قدیم ایران در این شب موجب آزار ديگري نمي شدند ، جان هيچ بيماري به خطر نمي افتاد هيچ چشمي بي فروغ و هيچ عضوي قطع نمي شد و هيچ پدر و مادري داغ فرزند دلبندش را نمي ديد .

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، سرهنگ مختار درخشان - معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان در خصوص آیین چهارشنبه سوری می گوید سرزمين ايران اسلامي ما، با تاريخي كهن و گذشته اي سرشار از فراز و نشيب ، گنجينه ارزشمندي از فرهنگ و تمدن را در سينه ستبر خود حفظ كرده و داراي آداب ، رسوم و سنت هاي متعدد و متنوعي است كه هيچكدام از آنها تقريباً منافاتي با اسلام نداشته و اسلام نيز سنت هاي پسنديده كشور ما مورد تاييد و تحسين قرار داده است.
يكي از اين سنت هاي پسنديده نوروز است كه در آن مردم با آيين خاصي به استقبال آغاز بهار رفته و به جشن و سرور مي پردازند و به اين بهانه به ديد و بازديد اقوام و آشنايان مي روند كه اسلام هم مخصوصاً از آن با عنوان صله رحم ياد كرده و اين رسم را به عنوان يكي از رسوم پسنديده به مسلمانان ديگر سفارش نموده است.
از ديگر سنت هاي ديرينه مردم ايران زمين جشن گرفتن در آخرين چهارشنبه سال است. در ايران قديم، اعضاي خانواده ها شب چهارشنبه آخر سال به محض تاریک شدن هوا آتشي برپا كرده و همگي دور آن جمع مي شدند ، شعر مي خواندند، شيريني و آجيل مي خوردند و اين شب را با شادي و نشاط مي گذراندند و منظور آنها از اين كار اين بود كه در چهارشنبه آخر سال غم و غصه خود را به آتش بسپارند و شادي و نشاط، انرژي، قدرت و روشنايي آتش را در سال جديد از او دريافت كنند. از آنجا كه اين گونه رسم ها باعث استحكام نهاد خانواده مي شود از آن مي توان به عنوان يكي از سنت هاي پسنديده ايران اسلامي ياد كرد.
نگاهی به برخی از آداب و رسوم مردم ایران در شب چهارشنبه آخرسال
استان اردبیل
رسم زیبایی که از سالها قبل در شب چهارشنبه آخر سال این استان رواج داشته، مراسم خاصی است که طی آن خانواده‌ها و فامیل و نزدیکان دختری که به خانه بخت رفته، هدایایی را به خانه عروس و دختران ازدواج کرده خود ارسال می کردند
استان مازندران
در روستاهای مازندران در شب چهار شنبه آخر سال ، علاوه برکشتی گرفتن و اسپند دودکردن، انواع آشها پخته می شود از جمله «آش هفت ترشی» که از هفت نوع سبزی و هفت نوع ترشی و هفت نوع حبوبات در آن استفاده می شود.
استان مرکزی
در این استان، علاوه بر مراسم آتش بازی، برای آمرزش اموات مقداری خرما یا شکر پنیر تهیه و یا حلوا درست می کنند و سرگذر می ایستند و به عابران تعارف می  کنند.
استان فارس
زنان شیراز در این شب برای برآورده شدن حاجاتشان زیر منبر مسجد جامع شهر دعا می خوانند و پس از دعا خواندن، حلوا و آش می پزند.
استان آذربایجان شرقی
تبریزی ها در شب چهارشنبه آخر سال به روی هم آب یا گلاب می پاشند و معتقدند آب پاشیدن، زندگی را با سعادت قرین می کند. از دیگر رسوم ضروری این شب، فرستادن خُنچه از منزل داماد به منزل عروس است.
استان آذربایجان غربی
خانواده های ارومیّه ای در این شب به خانه ی مسن ترین فرد فامیل می روند و به خوردن آجیل سرگرم می شوند. آجیل حتماً باید از هفت نوع خوراکی تهیه شود.و کسی که مرادی و حاجتی دارد، باید تقسیم آجیل را به عهده بگیرد تا مرادش برآورده شود.
استان گیلان
مردم در شب چهارشنبه آخر سال به طرف قبله در هفت جا پشته‌های کاه می‌گذارند و هنگام غروب، آتش می‌زنند، سپس از روی آتش می‌پرند و می‌گویند: "کولی کولی چارشنبه." همه مردم آن شب شادی کرده ، بعد در کنار سفره شام جمع می‌شوند. مرسوم است که در این شب در سفره باید هفت نوع خورش و خوردنی باشد.
آيين چهارشنبه آخر سال در اصفهان
در شب چهارشنبه آخر سال به محض تاریک شدن هوا، جوانان با لباس‌های مبدل و ظروف مخصوص به “قاشق‌زنی” می‌پردازند به این ترتیب كه با ضربات قاشق و ملاقه به ظروف گوناگون، سر و صدا به پا كرده و تقاضای بذل و بخشش از همسایه‌ها می كنند، .هدایای جنسی كه در مراسم قاشق‌زنی گرفته می شود؛ شامل برنج، آرد، گندم،‌ حبوبات و ... است كه مواد آش یا خوراک نذری‌ای را فراهم آورده و در روزهای بعد دیگی بار گذاشته و این غذای نذری بین همسایگان توزیع می شود.
تحریف سنت چهارشنبه آخر سال
به رغم آداب و رسومی که به آن ها اشاره شد اما متاسفانه به مرور زمان و براثر رسوخ فرهنگ هاي مختلف در فرهنگ ديرين ما و سوء استفاده دشمنان براي تخريب هويت اصيل ايراني اين سنت ديرينه شكل ديگري خود گرفته و مردم ما همه ساله شاهد حوادث ناگوار براثر انفجار ترقه ها و مواد محترقه دست ساز مي شوند كه اصلاً ربطي به سنت و آيين ملي ما ندارد.
در آداب و رسوم كهن چهارشنبه آخر سال هيچ كس موجب آزار ديگري نمي شد . زبان هيچ كودكي از ترس بند نمي آمد ، جان هيچ بيماري به خطر نمي افتاد ، هييچ زن بارداري از ترس جنينش سقط نمي شد ، هيچ چشمي بي فروغ و هيچ عضوي قطع نمي شد و هيچ پدر و مادري داغ فرزند دلبندش را نمي ديد . در قديم مردم در چهارشنبه آخر سال شادي مي كردند ، اما اكنون لذت شادي و هيجان اين شب ، با ترس ، دلهره ، اندوه و حسرت در آميخته است ، موضوعي كه نه دردين ما جايگاهي دارد و نه شايسته فرهنگ كهن ايراني ماست و در يك جمله اين موضوع با عزت و سربلندي ملت ما در تضاد است .
نگاهي به حوادث ناگوار چهارشنبه آخر سال، سال هاي گذشته نشان مي دهد كه علي رغم اقدامات پيشگيرانه پليسي و برخورد هاي انتظامي و قضايي با توزيع كنندگان و عاملان خريد و فروش مواد محترقه و آتش زا و علي رغم كاهش هاي محسوس در اين زمينه اما باز كودكان و نوجوانان و جوانان براي تخليه هيجانات خود به سراغ اين گونه اقلام رفته و نه تنها جان خود را به خطر مي اندازند بلكه صدمات جبران ناپذيري را براي ديگران وارد مي كنند.كه در اين باره نياز است تا بزرگان جامعه ما، مسئولان مدارس و والدين فرزندان بيشتر مراقب بوده و با آموزش و آگاهسازي و كنترل هيجانات جوانان از وقوع اتفاقات ناگوار براي آنان پيشگيري كنند زيرا كه هميشه پيشگيري بهتر از درمان است و اگر امروز نتوانيم هيجانات فرزندانمان را مديريت كنيم فردا با پشيماني مواجه خواهيم شد كه هيچ سودي ندارد.
سخن پایانی
دین اسلام همواره فرهنگ و آداب و رسوم پسندیده ملت ها و اقوام مختلف را محترم شمرده و آن ها را از رسم های انحرافی و کج رفتاری هایی که به هویت، اصالت و بنیان خانواده خسارت وارد می کرده برحذر داشته است. در حقیقت دین اسلام نه تنها با شادی و نشاط مردم مخالف نیست بلکه همواره همگان را بر صله رحم، دورهمی و اتحاد و همبستگی بین اعضای خانواده تاکید داشته است.
پس بياييم با احياي فرهنگ خوب گذشتگان ضمن حفظ ميراث باستاني خود با برپايي مراسم ها و آيين ها و آداب و رسوم كهن ايران اسلامي شادماني را به جمع خانواده ها آورده و از بروز حوادث ناگواري كه نتيجه رسم هاي غلطي مانند استفاده از مواد محترقه در اين روز است جلوگيري نماييم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر