کد خبر: 949347
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
رئیس مرکز فرش ایران:
رئیس مرکز فرش ایران، با اشاره به انجام تهاتر فرش دستبافت در واردات گفت: پیمان‌سپاری از جمله چالش‌های اصلی در صادرات است و امیدواریم در سال ۹۸ شاهد این موضوع نباشیم.

فرشته دستپاک  اظهار کرد: اگر تبریز را به عنوان پایتخت جهانی فرش می‌شناسند، به واسطه عملکرد مطلوب اداره فرش این استان است.

وی در رابطه با بیمه قالیبافان گفت: برای اولین بار در تاریخ مرکز فرش در سال ۹۸ هیچ مشکلی از بابت بیمه تامین اجتماعی قالیبافان نخواهیم داشت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس در سال 98 مشکلی برای بیمه قالیبافان نخواهیم داشت، چراکه رقم 19 هزار میلیارد ریالی و یک رقم 4 هزار میلیارد ریالی برای بیمه قالیبافان اختصاص یافته و نزدیک به یک میلیون نفر را سال آینده بیمه می‌کنیم.

دیگر پشم به خارج از کشور صادر نمی‌شود

وی به موضوع ساماندهی مواد اولیه فرش اشاره کرد و گفت: قبلا پشم به خارج از کشور صادر می‌شد که با پیگیری وزیر صنعت این صادرات در سال‌جاری متوقف شد و همچنین سال آینده هم پشم به خارج از کشور صادر نخواهد شد.

دستپاک با تاکید بر اینکه تعرفه ابریشم از ۱۵ درصد به ۲۶ درصد رسیده است، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در  تلاش هستیم تا این تعرفه را دوباره به وضعیت قبلی خود یعنی ۱۵ درصد برسانیم و در حال حاضر با منطقه آزاد چابهار تفاهم‌نامه داریم تا بتوان واردات ابریشم از چین را تا ۴۰ درصد ارزان‌تر از بقیه قسمت‌ها تامین کنیم.

وی در مورد کپی‌کاری فرش بیان کرد: امروز دیگر نمی‌توان جلوی تکنولوژی هیچ کشوری را گرفت و در حال حاضر هند از نظر کمی بیشترین تولید را دارد، ولی ما هم سعی داریم کیفیت را فدای کمیت نکرده و باید عنوان کنم که در حال حاضر، ایران کماکان رتبه برتر فرش دستبافت در جهان را در اختیار دارد.

رونمایی از شناسنامه فرش ایران در ۹ اردیبهشت

دستپاک با بیان اینکه با همکاری سازمان بین‌المللی سیتی‌وان در ۹ اردیبهشت سال آینده رونمایی از شناسنامه فرش را خواهیم داشت، افزود: تا امروز فرش ایران شناسنامه واحدی نداشت، ولی به تبع این همکاری با سیتی‌وان هر فرش دستبافت به صورت رایگان اطلاعات یک فرش را در اختیار خریدار و هر فرد دیگری خواهد گذاشت.

وی با تاکید بر اینکه اولین کالای ایرانی تحریم شده توسط آمریکا فرش دستبافت بوده، افزود: فرش دستبافت نشأت گرفته از فرهنگ و تمدن یک کشور است و ترامپ نیز دقیقاً این فرهنگ را نشانه گرفته است.

۳۰ درصد صادرات فرش به آمریکا بود که از بعد تحریم‌ها این صادرات متوقف شده است

معاون وزیر صنعت اظهار کرد: ۲۹.۸ درصد صادرات فرش ایران به کشور آمریکا بود که از زمان تحریم‌ها، این بازار از دست ما خارج شده و ما هم به دنبال بازار جایگزین از جمله روسیه هستیم.

وی افزود: ۱۲ درصد صادرات فرش کشور به آلمان بوده و مابقی به ۱۷ کشور دیگر صادر می‌گردد.

دستپاک خاطرنشان کرد: از ۲۵ فروردین تا اوایل اردیبهشت‌ماه، نمایشگاه فرش دستبافت در کشور عراق برگزار می‌شود و همچنین هلند نیز اعلام آمادگی برای برپایی نمایشگاه فرش ایران کرده است.

وی با اشاره به انجام تهاتر فرش دستبافت در واردات گفت: پیمان‌سپاری از جمله چالش‌های اصلی در صادرات است و امیدواریم این موضوع را در سال ۹۸ برداریم.

رقبای فرش ایران

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: رقبای ایران در فرش از جمله کشورهای هند، نپال و مصر هستند که فعالیت گسترده‌ای دارند و نباید از آنها غافل شد تا صدمه‌ای به جایگاه ایران نرسد.

وی یادآور شد: آذربایجان‌ شرقی رتبه اول در صادرات فرش را دارد، ولی ۲۰ درصد از این صادرات متعلق به فرش ابریشم است که بیشتر در شهر مقدس قم بافته می‌شود.

دست‌پاک با اشاره به پشتوانه عمیق تاریخی و فرهنگی فرش دستباف ایران، گفت:‌ ما از بیشترین سهم بازار جهانی در فرش دستباف برخورداریم و این صنعت مزایای مختلفی از جمله تنوع تولیدات، طرح، نقش، رنگ و اندازه و الیاف، تأمین بخش عمده مواد مصرفی در داخل، فعالیت مؤسسات علمی و پژوهشی بسیاری در این زمینه، وجود نیروی کار ماهر و حفظ شبکه فروش در جهان را در اختیار دارد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر