کد خبر: 948418
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
کره‌ای‌ها بعد از کمتر از یک سال مذاکره با امریکا، ظاهراً به این نتیجه رسیده‌اند که از ترامپ هم آبی گرم نمی‌شود و در حال از سر گرفتن فعالیت‌های موشکی خود هستند؛ روندی که ارتباطی معنادار با شکست مذاکرات اخیر ترامپ با کیم جونگ اون در هانوی پایتخت ویتنام دارد. البته سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید گفته که ترامپ همچنان به دنبال گفت‌وگو با کره‌شمالی است.
علی قنادی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هنوز پنج روز از شکست مذاکرات ترامپ با کیم جونگ‌اون در ویتنام نگذشته، منابع امریکایی و کره‌جنوبی خبر می‌دهند که کره‌شمالی در حال از سر‌گیری فعالیت‌های موشکی خود است که آن را از ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷ (۱۵ ماه قبل) به حالت تعلیق درآورده بود. مرکز مطالعات استراتژیک امریکا و پروژه زیرمجموعه آن موسوم به «۳۸ درجه شمالی» دیروز با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش کردند که پیونگ‌یانگ بخشی از فعالیت‌های خود را در مرکز پرتاب ماهواره «تونگچانگ-ری» مجدداً از سرگرفته است. فعالیت‌های این مرکز از آگوست ۲۰۱۸ غیرفعال شده بود، ولی پروژه «۳۸ درجه شمالی» که زیر نظر مرکز مطالعات استراتژیک امریکا مسئولیت نظارت بر فعالیت‌های موشکی کره‌شمالی را بر عهده دارد، گفته که مرکز پرتاب ماهواره «تونگچانگ-ری» بین ۱۶ فوریه تا ۲ مارس ۲۰۱۹ (۱۱ اسفند ماه ۱۳۹۷) مجدداً فعال شده است. شواهد موجود نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی برای بازسازی سایت موشکی واقع در تونگ‌چانگ‌ری در جریان بوده و به نظر می‌رسد که در‌ها و سقف ساختمان آن تعمیر شده است. این بدان معنا است که کره‌شمالی یا قبل از ملاقات دوم ترامپ با کیم جونگ اون فعالیت این مرکز موشکی خود را از سر گرفته یا اینکه تقریباً همزمان با مذاکرات دو رهبر، فعال‌سازی این مرکز را آغاز کرده است. سیا از اظهارنظر درباره شروع مجدد فعالیت موشکی کره‌شمالی خودداری کرده و کاخ سفید هم درخواست واکنش در این زمینه را به وزارت خارجه واگذار کرد که البته تاکنون، وزارت خارجه امریکا نیز این باره موضع‌گیری نکرده است.

کره تجدیدنظر می‌کند
هرچند روز شنبه این هفته خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گزارش کرد کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی در دیدار با دونالد ترامپ، برای برگزاری یک نشست دیگر با وی اعلام آمادگی کرده و وزرای خارجه دو کشور نیز در یک ارتباط تلفنی توافق کردند که در آینده نزدیک درباره دیدار دوم سران امریکا و کره‌شمالی، گفت‌وگوی مستقیم داشته باشند، ولی امتناع امریکا از تعلیق حتی بخشی از تحریم‌های کره‌شمالی در مذاکرات هفته قبل فضایی از سرخوردگی از روند مذاکرات با امریکا در میان مقام‌های کره‌ای به وجود آورده است.» کیم مین کی، عضو سازمان اطلاعات ملی و مجلس نمایندگان کره‌جنوبی دیروز گفت که برخلاف آنچه که رسانه‌های غربی و برخی مقامات امریکایی از جمله «جان بولتون» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری امریکا ادعا می‌کنند، دولت کره‌شمالی از نتیجه دومین دور مذاکره «کیم جونگ اون»، رهبر کره‌شمالی و «دونالد ترامپ»، در ویتنام بسیار مأیوس است. شنبه این هفته، «چون سون خویی» معاون وزیر خارجه کره‌شمالی هم به صراحت به خبرنگاران گفته بود که شاید کشورش مجبور شود در مذاکرات هسته‌ای با واشنگتن تجدیدنظر کند. این دیپلمات کره‌ای گفته بود: «یک سال خویشتنداری کرده و آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک را متوقف کرده‌ایم. در این شرایط باید به کره‌شمالی امتیاز داده و در قبال این اقدامات بزرگ، دست‌کم بخشی از تحریم‌ها لغو می‌شد.»‌حالا به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها به فاصله کمتر از یک هفته بعد از شکست مذاکرات، در حال فاصله گرفتن از فضای مذاکراتی با امریکا هستند.

از دکمه بزرگ‌تر تا نامه‌های عاشقانه
جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا دیروز گفت: در صورتی که کره‌شمالی برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را متوقف نکند، واشنگتن به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ خواهد بود. جان بولتون در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز تصریح کرد که پس از نشست سران امریکا و کره‌شمالی در هانوی، واشنگتن بررسی می‌کند که آیا پیونگ‌یانگ به توقف برنامه تسلیحات هسته‌ای و هر آنچه به این برنامه مرتبط است، متعهد خواهد بود یا خیر. بولتون گفت: «اگر آن‌ها تمایل به انجام چنین کاری نداشته باشند، فکر می‌کنم ترامپ در این مورد صراحت بسیاری مبنی بر این داشته که آن‌ها از تحریم‌های اقتصادی شدیدی که اعمال شده است، ر‌هایی نخواهند یافت.» با این حال، به نظر می‌رسد از سرگیری فعالیت‌های موشکی کره‌شمالی ضربه‌ای جدی به دیپلماسی ترامپ در قبال کره‌شمالی خواهد بود که مدعی متوقف کردن آزمایش‌های موشکی کره‌ای‌ها شده است. ترامپ ریاست جمهوری خود را با مجموعه‌ای از توئیت‌های موشکی علیه کره‌شمالی آغاز کرد تا جایی که در ژانویه ۲۰۱۸ نوشت: «کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به تازگی گفته است که دکمه (سلاح) هسته‌ای همیشه روی میز کارش است. می‌شود که کسی از داخل این رژیم توخالی و گرسنه به او بگوید که من هم دکمه هسته‌ای دارم. اما (دکمه من) خیلی بزرگ‌تر و قوی‌تر از دکمه اوست و خوب هم کار می‌کند.» ترامپ چند ماه بعد مدعی متوقف کردن آزمایش‌های موشکی کره‌ای‌ها شد. او در سپتامبر ۲۰۱۸ در سخنرانی در جمع هواداران خود در ویرجینیای غربی با یادآوری تنش در روابط بین ایالات متحده و کره‌شمالی تا پیش از ابراز آمادگی رهبر کره‌شمالی برای ملاقات با او، گفت: «در آن زمان من واقعاً سرسخت بودم، او هم همینطور و سخنان تندی بین ما رد و بدل می‌شد.» او گفت: «و بعد من و او عاشق هم شدیم، خب، واقعیت است، او نامه‌های زیبایی برای من نوشت و این نامه‌ها واقعاً عالی بود.» او تیرماه ۱۳۹۷ هم در جمع اعضای کابینه خود گفت: «آن‌ها [کره‌شمالی]پرتاب موشک‌ها از جمله موشک‌های بالستیک را متوقف کرده‌اند. آن‌ها یک سایت آزمایش خود را منهدم کردند. آن را منفجر کردند. آن‌ها در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های آزمایش موشکی خود را منهدم کردند و در واقع، این یکی از چهار سایت بزرگ آزمایش موشک در این کشور است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار