کد خبر: 948385
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
در کنار مشکلات ریزی و درشتی که آموزش و پرورش کشور از آن رنج می‌برد، فرسودگی نیاز به تجهیز مدارس ازجمله حکایت‌هایی به شمار می‌رود که به یک تراژدی غمناک تبدیل شده است
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: در کنار مشکلات ریزی و درشتی که آموزش و پرورش کشور از آن رنج می‌برد، فرسودگی نیاز به تجهیز مدارس ازجمله حکایت‌هایی به شمار می‌رود که به یک تراژدی غمناک تبدیل شده است. در این میان می‌توان به جرئت گفت که این وضعیت در مناطق مرزی و محروم اسفناک‌تر از مناطق دیگر است؛ موضوعی که موجب شد تا این بار برای رفع آن قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پا پیش نهد و در این مناطق خصوصاً استان خراسان رضوی که بالاترین میزان مدارس فرسوده را دارد اقدام به ساخت و ساز مدارس جدید کند. روز گذشته بود که مدیر پروژه مدارس قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران از احداث هزار و ۲۶۰ مدرسه در مناطق مرزی، محروم و صعب‌العبور کشور توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه خبر داد. این در حالی است که طبق گفته معاون محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر آن برای رفع محرومیت در شهر‌های کشور ۳۴ هزار پروژه عمرانی با اشتغال ۱۶ هزار نفر نیز ایجاد شده است.

متوسط سرانه کل کشور در بحث فضای آموزشی ۱۶ /۵ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است که با متوسط استاندارد قابل قبول که ۳۹ /۸ متر است فاصله دارد و به ازای ۵ /۱۳ میلیون دانش‌آموز حدود ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی کم داریم. استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی ازجمله مناطقی هستند که مدارس آن‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. به گفته مسئولان آموزش و پرورش خراسان رضوی حدود ۴۰ درصد مدارس خراسان رضوی فرسوده است. حاشیه شهر مشهد یکی از بزرگ‌ترین حواشی کشور است که حدود ۸۰۰ هزار سکنه دارد و این اتفاق به دلیل مهاجرت سال‌ها از روستا به شهر، انبوه‌سازی‌ها و... به وجود آمده و رشد تا ۸ درصدی دانش‌آموزان را به دنبال داشته است و با وجود کمک و ساخت فضا‌های جدید دولتی و کمک‌های خیران باز هم با کمبود فضا مواجه است. منطقه تبادکان با حدود ۱۲۵ هزار دانش‌آموز و بیش از ۷۵۰ کد آموزشی بزرگ‌ترین منطقه آموزش و پرورش کشور است و در این منطقه پهن‌پیکر بین ۲۴ تا ۳۰ کلاس کانکسی وجود دارد که به علت نداشتن زمین برای توسعه برخی مدارس یا عدم استقامت بنا برای افزودن طبقات جدید است و مجموعاً در کل استان حدود ۷۰ کلاس کانکسی وجود دارد.

سپاه برای مشهدی‌ها مدرسه می‌سازد

از آنجا که آموزش و پرورش به‌تن‌هایی توان ساخت امکانات آموزشی در همه مناطق را ندارد و از همه مهم‌تر بار‌ها سپاه برای رفع مشکلات تمامی دولت‌ها خصوصاً دولت‌های یازدهم و دوازدهم اعلام آمادگی کرده است، لذا این مهم موجب شد تا برای رفع مدارس فرسوده در مناطق مرزی خصوصاً خراسان رضوی پا پیش گذاشته و اعلام آمادگی کند. مدیر پروژه مدارس قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران با تأیید این موضوع از احداث هزار و ۲۶۰ مدرسه در مناطق مرزی، محروم و صعب‌العبور کشور توسط این قرارگاه خبر داده و می‌گوید: «نگاه سپاه در قرارگاه محرومیت‌زدایی، رفع محرومیت در مرز‌ها و مناطق محروم است و برخلاف سایر نهادها، نگاه ما به مرکز نیست.» حسین عطایی با اشاره به توافقی که بین قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و سازمان نوسازی مدارس برای ساخت مدرسه منعقد شد، می‌افزاید: «این دو نهاد متعهد شدند با مشارکت ۵۰ درصدی، هزار و ۵۰۰ مدرسه در مناطق محروم، مرزی و نقاط دارای امنیت کمتر بسازند که برای انعقاد این تفاهمنامه، قدردان سازمان نوسازی مدارس هستیم.» عطایی تصریح می‌کند: «بر این اساس باید ۳۰۰ هزار مترمربع مدرسه در این مناطق بسازیم که علاوه بر ساخت مدرسه باید بحث سرویس بهداشتی مدارس و آب شرب بهداشتی نیز مدنظر باشد.»

از آنجا که تأمین آب آشامیدنی سالم به سپاه واگذار شده که بر اساس طرحی، از رطوبت هوا بدون نیاز برق به تولید آب رسیده‌اند و بر اساس نیاز مدارس از ۱۶ لیتر تا ۵ هزار لیتر امکان تولید آب وجود دارد. یکی از مشکلات موجود در مناطق محروم سرویس‌های بهداشتی است، چراکه بسیاری از مدارس مناطق محروم، فاقد سرویس بهداشتی است، به همین خاطر قرار است سرویس‌های متحرک که با چند پیچ قابل نصب و جابه‌جایی و کاملاً بهداشتی و دارای ضمانت است، توسط سپاه در مدارس نصب شود. از آنجا که یکی از مشکلات روستا‌ها و مناطق محروم فاصله طولانی بین خانه معلم و مدرسه است، لذا سپاه با الگوگیری از ساختمان‌های قدیمی ایران که معروف به طرح‌های چهارطاقی بود و هزار سال است که در اطراف مشهد وجود دارد و در برابر همه زلزله‌ها مقاوم بوده، خانه معلم در فاصله ۵۲ متری از مدارس احداث می‌کند. مدیر پروژه مدارس قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران درخصوص ادامه خدمات‌رسانی‌های دیگر به مدارسی که قرار است ساخته شود، می‌گوید: «این ساختمان‌ها عایق سرما و گرما، سبک و قابل حمل، ضدحریق، دارای سرعت نصب بالا، سازگار با محیط‌زیست، مقاوم در برابر زلزله، ایرانی و ارزان و در برابر طوفان‌ها مقاوم است.» آمار‌ها نشان می‌دهد قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه تاکنون هزار و ۲۶۰ مدرسه در سطح کشور احداث یا بازسازی کرده و همه توان خود را برای احداث مدرسه در مناطق محروم، مرزی و صعب‌العبور به کار گرفته است. عطایی تأکید می‌کند: «توان سپاه در بخش محرومیت‌زدایی در خدمت آموزش و پرورش است و آماده همکاری البته نه در شهر‌ها بلکه در مناطق محروم و مرزی هستیم و از هیچ همراهی و همکاری در مسیر ارتقای آموزشی و ارتقای وضعیت آموزشی دریغ نخواهیم کرد.»

اجرای ۳۴ هزار پروژه عمرانی با هدف اشتغال

از آنجا که ایجاد کارگاه‌های صنعتی علاوه بر ایجاد اشتغال نقش مهمی در توسعه مناطق دارد لذا این مهم موجب شده تا سپاه در این زمینه سرمایه‌گذاری خوبی را انجام دهد. معاون محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأیید این موضوع از اجرای پروژه‌های عمرانی و فرهنگی برای رفع محرومیت از شهر‌های کشور خبر داده و می‌گوید: «سپاه پاسداران در کنار انجام وظایف خود به حوزه محرومیت‌زدایی نیز ورود یافته و در این راستا تاکنون ۳۴ هزار پروژه عمرانی با اشتغال ۱۶ هزار نفر به صورت مستقیم به انجام رسیده است.» سردار ابوالقاسم منصوری می‌افزاید: «این اقدامات در استان‌های محروم و برخی شهر‌های مرزی با کمک نهاد‌هایی ازجمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و آستان قدس رضوی اقداماتی ازجمله ساخت مسجد، برق‌رسانی، آبرسانی و ساخت جاده‌های روستایی به انجام رسیده است.» معاون محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اقدامات محرومیت‌زدایی در حوزه پروژه‌های عمرانی خلاصه نشده و در بخش‌های فرهنگی و اجتماعی نیز طرح‌هایی را اجرایی کرده است، ادامه می‌دهد: «دایر کردن بیمارستان صحرایی و توزیع سبد‌های غذایی به انجام رسیده است.» این در حالی است که در راستای کمک به زوج‌های جوان کم‌برخوردار تاکنون ۵ هزار جهیزیه آماده و در اختیار این زوج‌ها قرار داده شده است که ۲ هزار سری از این تعداد با مشارکت کمیته امداد، بهزیستی، آستان قدس و خیرین در شهر‌های مختلف کشور اهدا شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار