کد خبر: 948238
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
بایرامی در اختتامیه هجدهمین جشنواره شهید غنی‌پور:
بایرامی در اختتامیه هجدهمین جشنواره شهید غنی پور با اشاره به نقش محوری و تفکر عاری از تحجر مرحوم فردی گفت: فردی را می‌توان در زمانه معاصر با جلال آل‌احمد و شهید آوینی مقایسه کرد. هر دوی این بزرگواران دوره‌های مختلف و گاه متضاد و گاه به شدت متضادی داشته‌اند، اما مهم این است که اهل ریا نبوده‌اند.
سيدمرتضی ذاكر
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محمد ناصری، دبیر هجدهمین دوره جشنواره شهید غنی پور نیز در ابتدای این مراسم با اشاره به اینکه بیش از ۲هزار کتاب توسط هیئت داوران ارزیابی و از بین این آثار، کتاب‌هایی به عنوان نامزد در بخش‌های کودک و نوجوان، رمان و بزرگسال انتخاب شد، اظهار داشت: تصمیم گرفته شد به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی یک کتاب به عنوان برگزیده ۴۰سال ادبیات برگزیده شود، اما بحث به سمت چهره شاخص کشیده شد که پس از صحبت‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که چهره ماندگار و تاثیرگذار ۴۰ ساله ادبیات انقلاب اسلامی امیرحسین فردی است. دبیر جشنواره ادبی شهید غنی‌پور در ادامه به ویژگی‌های امیرحسین فردی پرداخت و افزود: تربیت نویسندگان جوان در نقاط مختلف ایران از طریق کیهان بچه‌ها، نوشتن داستان به عنوان اولین نویسنده انقلابی و تأثیرگذاری در جریانات فرهنگی داستان انقلاب و ایجاد جریانات فرهنگی در این زمینه از جمله ویژگی‌های این شخصیت ادبی است.
مصطفی رحماندوست نویسنده و دوست مرحوم فردی در ادامه مراسم و تجلیل از این نویسنده فقید به عنوان چهره تاثیرگذار چهار دهه ادبیات انقلاب، گفت: آشنایی من با فردی مربوط به زمانی است که در وزارت ارشاد به عنوان هیئتی برای رفع مشکلات بین ناشر و نویسنده فعالیت داشتیم.
وی با ذکر خاطره‌ای گفت: یک روز امیرحسین فردی مشغول شستن کاپشن کره‌ای خودش بود که وقتی به او گفتم تو چرا چنین کاری می‌کنی، گفت: اگر من این کار را انجام ندهم، باید مادرم آن را بشورد.
محمدرضا بایرامی هم درباره امیرحسین فردی گفت: رابطه من با فردی عاطفی و احساسی بود. به نظرم فردی چند وجهی بود. امیر فردی نقش بزرگی و میانداری داشت، چون هیچ وقت آدم دگمی نبود و نمی‌گفت: من حق مسلمم و می‌توان او را با جلال‌آل‌احمد و آوینی مقایسه کرد. فردی خیلی برای بسیج و بنیاد حفظ آثار وقت می‌گذاشت که ما هم به احترام او همکاری می‌کردیم.
محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز پیرامون جایگاه و منش اخلاقی مرحوم فردی اظهار داشت: فردی به عنوان یک نویسنده بزرگ و صاحب سبک که بر عناصر داستان تسلط داشته، شناخته شده است. آثار فردی از برجسته‌ترین آثار بعد از انقلاب هستند. او در حوزه نویسندگی جایگاه والایی داشته و دارد. با اینکه کار‌های کمی منتشر کرده، اما آثار ارزشمندی را خلق کرده است. رئیس حوزه هنری همچنین گفت: امیرحسین فردی آنقدر بزرگ است که وقتی راجع به وی صحبت می‌کنیم انگار او را تقلیل کرده و پایین آورده‌ایم. ویژگی‌های فردی و انسانی او آن قدر والا بود که وی را به شهدا نزدیک می‌کند و یاد او شهدا را در ذهنمان تداعی می‌کند؛ فردی در حالی که روشنفکر بود، اما تا روز‌های آخر عمرش هم به اعمال دینی پایبند بود و هم فرد مردمی‌ای بود.
رئیس حوزه هنری خاطرنشان کرد: او یک روشنفکر بود، اما لوازم زندگی روشنفکری در او کمترین تاثیر را نداشت چراکه تا آخر همراه مردم در مساجد و سفر‌ها حضور داشت. او تا آخرین روز‌ها با اتوبوس سرکار می‌رفت و با اتوبوس به خانه می‌آمد. فردی از آرمان‌های مردم دور نبود چراکه به ایران عشق می‌ورزید و ابایی نداشت در مراسم ۲۲ بهمن شرکت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار