کد خبر: 948035
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۱
دولتخانه صفوی میزبان گردشگران نوروزی است
شهر تاریخی قزوین در نزدیکی دو کلانشهر تهران و کرج، می‌تواند مقصد گردشگری نوروزی برای ایرانگردی باشد، شهری که بیشتر به عنوان معبر و کریدور دسترسی به شمال و شمال‌غرب کشور شناخته می‌شود.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگی جوان آنلاین: شهر تاریخی قزوین در نزدیکی دو کلانشهر تهران و کرج، می‌تواند مقصد گردشگری نوروزی برای ایرانگردی باشد، شهری که بیشتر به عنوان معبر و کریدور دسترسی به شمال و شمال‌غرب کشور شناخته می‌شود.

تغییر در نگاه سنتی به مقاصد گردشگری در ایران کمی سخت است، برای همین است که سال‌هاست استان مازندران به دلیل سفر اهالی پایتخت، بیشترین میزان گردشگر نوروزی را جذب می‌کند. «شمال» رفتن یکی از متداول‌ترین مقاصد سفر برای مردم تهران و استان البرز است و استفاده از کریدور «قزوین-رشت» جزو گزینه‌های پیش رو برای رسیدن به استان گیلان به شمار می‌رود. در طول روز و به خصوص ایام تعطیل چند هزار نفر از این مسیر به استان‌های شمالی سفر می‌کنند، کسانی که شاید کمترین اطلاعی از جاذبه‌های گردشگری قزوین داشته باشند.

قزوین شاداب، نزدیک‌ترین مقصد

نزدیک‌ترین مقصد گردشگری، عنوانی است که موقعیت خاص جغرافیایی قزوین به این شهر بخشیده است. شهری که علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، مقصد خوبی برای گردشگری غذا نیز به شمار می‌رود. کوتاه بودن مسیر، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های سفر به قزوین است. استانی همجوار با البرز و در نزدیکی تهران که در صورت معرفی مناسب می‌تواند مقصد گردشگری اصلی برای اهالی تهران باشد. به همین منظور، شهرداری قزوین با توافقی که با ستاد گردشگری شهر تهران داشته، تسهیلاتی را برای سفر تهرانی‌ها به این شهر فراهم کرده است. حسنعلی اصغری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری قزوین می‌گوید: «بر اساس این تفاهمنامه بنا داریم تخفیفات ویژه‌ای برای شهروندان تهرانی برای بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی قزوین در نظر بگیریم، قطعاً میزان تخفیف قابل توجه است و ما می‌توانیم در ایام نوروز میزبان شهروندان تهرانی برای بازدید از امکان فرهنگی، تاریخی و تفریحی قزوین باشیم.».
اما مسافرانی که برای نوروز سال ۹۸، قزوین را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند، می‌توانند علاوه بر تسهیلات اعلام شده، در جشنواره گردشگری این شهر که با مشارکت هشت استان کشور برگزار می‌شود حضور داشته باشند.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری این شهر هم می‌تواند تجربه متفاوتی از سفر را به همراه داشته باشد. قزوین ۱۲ درصد از آثار باستانی کشور را در خود جای داده است. این شهر اگرچه دارای تاریخ چند هزار ساله سکونت است، ولی آثار مهم تاریخی به جای مانده از این شهر عمدتاً مربوط به دوره صفویه و قاجار است. گردشگران در قزوین می‌توانند با آثار و ابنیه دوران صفوی از جمله کاخ چهلستون که یادگار «دولتخانه صفوی» در این شهر است را مشاهده کنند. یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری در قزوین نیز بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده ایران به نام «سرای سعدالسلطنه» است. این بنای باشکوه، یادگار دوران حکومت محمدباقر سعدالسلطنه بر قزوین است. سعدالسلطنه که داماد ناصرالدین شاه بود، دستور داد کاروانسرای بزرگی در این شهر ساخته شود. کاروانسرایی که امروز بازسازی شده و بازار بزرگ صنایع دستی شهر قزوین در آن قرار دارد.

اهمیت شهر قزوین در دوره قاجار، باعث شده تا چندین ابنیه تاریخی متعلق به این دوره در شهر قزوین به یادگار باقی بماند. حسینیه زیبای «امینی‌ها» که توسط مرحوم محمدرضا امینی ساخته شده و به دلیل ارسی‌ها و گچ‌بری‌هایش به عنوان شاهکار معماری شناخته می‌شود، اکنون با گذشت بیش از ۱۵۰ سال از عمرش، نگینی در شهر قزوین است. این سرای زیبا تا به حال میزبان لوکیشن چندین مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی بوده است. سریال «بانوی عمارت» یکی از آخرین ساخته‌های تلویزیونی است که در این مجموعه فیلمبرداری شده است.

«حمام قجر»، «مسجد جامع»، «زیارتگاه چهار پیامبر»، «عالی‌قاپو»، «خیابان سپه»، «آرامگاه حمدالله مستوفی»، «بوستان مشاهیر»، «آب انبار» و «کلیسای کانتور» از جمله دیگر آثار تاریخی شهر قزوین است. قزوین دارای تنوع بسیار بالایی در غذا و شیرینی است. این ظرفیت نیز می‌تواند برای علاقه‌مندان به گردشگری غذا مورد استفاده قرار گیرد. در قزوین از ترکیب نان خشک، سبزی، مغز گردو و پنیر، غذای ساده‌ای به نام «دویماج» تهیه می‌شود. فلسفه ساخت «دویماج» این است که قزوینی‌ها دوست نداشتند حتی خرده‌های نان دور ریخته شود و برای همین با مخلوط کردن آن با پنیر و سبزی این غذای ساده را درست می‌کردند. از این غذای ساده تا «قیمه نثار» مشهورترین غذای مجلسی قزوینی‌ها و مجموعه‌ای از شیرینی‌های محلی این شهر، تنوع غذایی خوبی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.
قزوین حتی اگر کسی نخواهد به قلعه تاریخی الموت برود به تنهایی می‌تواند باعث ماندگاری چند روزه مسافران نوروزی شود و جایگاه خود را به عنوان مقصد گردشگری به دست آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار