سرویس فرهنگی جوان آنلاین: هشتمین جایزه سینمایی ققنوس با معرفی فیلم «۲۳نفر» به عنوان فیلم برگزیده و معرفی محمدحسین مهدویان به عنوان چهره برتر هنر انقلاب به کار خود پایان داد.
هشتمین محفل هماندیشی سینما انقلاب با اهدای جایزه سینمایی ققنوس به برگزیدگان به مرحله اختتامیه رسید که در آن فیلم سینمایی «۲۳ نفر» فیلم برتر جایزه سینمایی ققنوس، «رد خون» فیلم دوم و مهدویان، چهره سال سینمای انقلاب شد.
در این مراسم که با حضور محمدحسین صفارهرندی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهرههای فرهنگیـ هنری برگزار شد، محمد کوچک، دبیر جایزه گفت: امسال با توجه به جشن ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، میخواستیم حال و هوای پیروزی انقلاب در هماندیشی ما باشد. در فضای نقد، جلسات بسیار چالشی و پرشوری برگزار شد و جزو مباهات ما بود که این بسترها در سینمای انقلاب فراهم میآید. کلیدواژه عدالت اجتماعی که اندیشمندان برای هشتمین جایزه سینمایی ققنوس انتخاب کردهاند در جشنواره فیلم فجر هم از این گفتمان صحبت کردند که امیدوارم در عمل هم این اتفاق بیفتد. وی افزود: در سالی که سپری شد در عرصه فرهنگ و هنر با مشکلات متعددی مواجه بودیم و این برنامه برگزار شد. حرفهایی شنیدم که نقدهایی بود و ما آنها را به جان و دل پذیرفتیم، اما برخی هم مغرضانه انجام شد. برخی گفتند این جریان سینمایی انقلاب برای سینمای کشور مضر است. اینکه برای برخی سینما منفعت دارد، نباید این برچسب را به ما بزنند که گویی جلوی منفعتشان گرفته شده است. ما فقط گرد هم آمدهایم تا از انقلاب و گفتمان عدالت اجتماعی سخن بگوییم. در این مراسم همچنین با اهدای نشان جایزه سینمایی ققنوس از مجید شاهحسینی، پیشکسوت سینما و داور ادوار گذشته این جایزه تقدیر شد. داوران این جایزه متشکل از وحید یامینپور، سیدمهدی ناظمی، حسین جودوی، حمید محمدی، سیدمحمد حسینی، پرویز امینی و حسین الهام در بیانیهای که شب گذشته در مجموعه فرهنگی ـ. هنری سرچشمه قرائت شد، کیفیت فیلمهای سینمایی سال جاری را یکی از بالاترین کیفیتهای سالهای اخیر دانستند.
نقش جوانان در ارتقای کیفی سینمای ایران
در متن بیانیه هیئت داوران این رویداد آمده است: هیئت داوران جشنواره پیشروی ققنوس در چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی و در آستانه حرکت به سوی گام دوم انقلاب اسلامی، افتخار دارد در روند رو به جلوی انقلاب سهمی داشته باشد. امروز و در کنار این جشنواره سینمایی - که مختص روشن کردن جهتگیری سینمای کشور با انقلاب اسلامی است- دوست و دشمن اعتراف دارند که سینمای کشور، تطوری امیدوارکننده را تجربه کرده است. کیفیت فیلمهای سینمایی سال جاری، یکی از بالاترین کیفیتهای سالهای اخیر بوده است و طُرفه آن که این تطور بر دوش جوانان بوده است و اغلب هنرمندان و عوامل موفق فیلمهای سینمایی درخشان سال جاری از نسل تربیت شده پس از انقلاب اسلامی هستند. هرچند شیرینی این تحول هنری را نباید فراموش کرد و باید به تقویت آن پرداخت، اما تلخی عقبماندگیهای کمی و کیفی را نیز نباید از یاد برد؛ تلخیهایی که گاهی خود را در حرکات شتابزده و تمسخرآمیز برخی چهرهها نشان میدهد و گاهی در بیانیههای ارتجاعطلبانه و ادبیات منسوخی که مدعی وجود معیارهای صرفاً سینمایی در جشنوارهها هستند که هم به شکل رقتبرانگیزی عقب مانده و بدون پشتوانه نظری هستند و هم بیانگر فقدان صداقت کافیاند. بیانیه هیئت داوران جشنواره ققنوس میافزاید: امروز آحاد وفاداران به آرمانهای انقلاب اسلامی نه تلخیها و زشتیها را انکار میکنند و نه پیشرفتها و زیباییها را. نه ناامید از کار هستند و نه سهلانگار و خوشخیال. با همین رویکرد است که در سال جاری هم موفق شدیم فیلمهای انقلابی قابل تحسینی را مشاهده کنیم که نشانگر انگیزههای والای ملت رشید ایران و به ویژه جوانان است. هیئت داوران جشنواره ققنوس، در بررسی حداقل چهار فیلم انقلابی «دیدن این فیلم جرم است»، «شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» و «۲۳ نفر»، ضمن تشکر و تقدیر از همه عوامل فنی و هنری و مدیریتی و خدماتی که برای جشن سینمای سال جاری زحمت کشیدند و باعث ارتقای سینمای ایران به طور کلی شدند و ضمن تحسین چهار فیلم فوقالذکر به طور خاص و عرض خسته نباشید صمیمانه به سازندگان این فیلمها، تصمیم گرفت تا یک فیلم را به عنوان اول و برگزیده سال جاری و یک فیلم را به عنوان فیلم دوم این جشنواره و یک کارگردان و یک مدرّس را به عنوان دو چهره منتخب سینمای انقلاب در سال جاری معرفی کند.
فیلم انقلابی محدود به قشر خاصی نیست
هیئت داوران جایزه سینمایی ققنوس در ادامه درباره معیار انتخاب آثار آورده است: «معیار هیئت داوران در انتخاب فیلمها، معرفی درست سخنان انقلاب اسلامی در هیئت یک فیلم با کیفیت و رسا و شیواست؛ به شکلی که به دور از انفعال و مظلومنماییهای بیثمر و بیاثر از ملت ایران تأکید داشته است بر این که ملت رشید ایران از سویی مورد ظلم دشمنانِ مستکبر و زیادهخواه بوده است ولی از سوی دیگر هم مقابل آنها هیچگاه صرفاً یک گوشت قربانی نبوده است و نخواهد بود، بلکه غیرتمندانه و دلاورانه مقاومت کرده است و در این زمینه سرافراز و سربلند است. فیلم انقلابی باید نشان دهد که جریان انقلاب اسلامی محدود به هیچ قشر و دسته خاصی نبوده و یک امر ملی و فراگیر بوده است و به همین صورت هم باید صیانت شود. ملت رشید ایران خوی تجاوزگرانه ندارد ولی در برابر تجاوزها و تعدیهای خارجی و داخلی هم ساکت و منفعل و تماشاچی یا منتظر یک منجی بیگانه هم نخواهد ماند. فیلم برگزیده اول این جشنواره (۲۳ نفر) نمونه یک فیلم با کیفیت، پیشرو و راهگشاست که نه تنها مواد فوق را بیان کرده است، بلکه در بیان خود لکنت هنری ندارد و میتواند در فرمی که کمتر نمونه موفقی داشته است، به خوبی و شیوایی سخن انقلابی خود را بیان کند و در این بیان به هیچ دسته و گروه خاصی محدود نشود و عامه مردم را از راه سینما و به صورت سینمایی با مظلومیت مردم ایران و در عین حال رشادت، امیدواری و راهگشایی آنها درگیر میکند و راههایی به نسل جوان و نوجوان کشور برای قرار گرفتن در گام دوم انقلاب اسلامی نشان میدهد. فیلم دوم امسال نیز «رد خون» فیلمی صادقانه برای افشای برگهایی تلخ از تاریخ انقلاب اسلامی است؛ برگهایی مربوط به دشمنان داخلی این مردم که بسیاری شجاعت و صداقت روبهرو شدن با آن را ندارند. ضمن اینکه از نظر تکنیکی نیز به وضوح نشانگر پیشرفتهای کارگردان جوان آن است. هیئت داوران جشنواره ققنوس به عنوان خادمانی کوچک در جریان سینمای انقلاب اسلامی تلاش کرده است با توجه به این رویکرد وظیفه خود را در قبال ملت انقلابی ایران انجام بدهد.» در ادامه این مراسم، با حضور سیدمحمود رضوی و مجتبی فرآورده و همچنین اهدای جوایزی به کارگردانان از دو فیلم «۲۳ نفر» و «ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون» تقدیر شد.