کد خبر: 946498
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
گزارش «جوان آنلاین» از مصوبه مجلس برای رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس دولتی:
مصوبه رایگان شدن هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس که برای نخستین بار در سال ۹۷ لحاظ شده بود بالاخره در آخرین ماه سال و با ۱۱۶ رأی موافق از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید. سید محمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تصویب این لایحه می‌گوید: «از مخالفت دولت با این پیشنهاد خوب تعجب کردیم. اما در نهایت پس از ۱۱ ماه این لایحه مصوب شد.»
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: مصوبه رایگان شدن هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس برای نخستین بار در سال ۹۷ لحاظ شد و براین اساس قرار بود که مدارس از اول فروردین ۹۷ معاف شوند، اما این مسئله عملیاتی نشد. حالا پس از کش و قوس‌های فراوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر امروز؛ چهار‌شنبه، یکم اسفند ماه در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور با الحاق یک بند به تبصره (۶) ماده واحده این لایحه موافقت کردند که به موجب آن هزینه آب، برق و گاز مدارس دولتی رایگان خواهد شد.
در پیشنهادی که از سوی جبار کوچکی نژاد مطرح شد به رایگان شدن هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس با رعایت الگوی مصرف تأکید شده بود که نمایندگان با ۱۱۶ رأی موافق، ۴۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در جلسه امروز با آن موافقت کردند. در این بند الحاقی آمده است که کلیه واحد‌های آموزشی دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز در صورت رعایت الگوی مصرف، معاف هستند. همچنین سقف الگوی مصرف طی دستورالعملی توسط وزارتخانه‌های نفت، نیرو و آموزش و پرورش حداکثر تا دو ماه ابلاغ و اجرا می‌شود.

تعیین «الگوی مصرف» با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس دولتی به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «چندین سال است که عملا سرانه‌ای به مدارس یا واریز نمی‌شود یا اگر هم واریز می‌شود آنقدر ناچیز است که فقط صرف هزینه‌های گچ و ماژیک آن‌ها می‌شود. از سوی دیگر، اما با مجهزتر شدن مدارس دولتی هزینه‌های آب، برق و گاز آن‌ها رو به افزایش بوده است.»

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به شرط رعایت الگوی مصرف برای رایگان بودن آب، برق و مدارس دولتی اظهار می‌دارد: «الگوی مصرف را باید وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو با هماهنگی یکدیگر معین کنند و نیاز است که وزارت آموزش و پرورش سریع‌تر پیگیر این مسئله باشد و از این فرصت استفاده کند تا برای سال جدید با رعایت این الگو از پرداخت هزینه‌ها معاف شود.»

او با اشاره به اینکه مصوبه امروز مجلس بسیار موثر در کاهش هزینه‌های مدارس خواهد بود، می‌گوید: «آموزش و پرورش می‌تواند با حذف هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس بخشی از مشکلاتش را حل کند و این هزینه را صرف کیفیت آموزش کند.»

دولت هیچ سالی برای مدارس دولتی سرانه کافی درنظر نمی‌گیرد

سید محمدباقر عبادی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز درباره مصوبه امروز به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «پیشنهادی که درباره رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس دولتی در صورت رعایت الگوی صحیح مصرف مطرح شد که نتیجه آن بسیار مهم بود، زیرا که در لایحه دولت اصلا توجهی به آن نمی‌شد.»

این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «با رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس دولتی کمک بسیاری به آموزش و پرورش خواهد شد. زیرا که هزینه‌های مدارس فوق‌العاده بالاست و متاسفانه دولت هیچ سالی برای مدارس دولتی سرانه کافی درنظر نمی‌گیرد. این در حالی است که همواره مدیران مدارس با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شدند و از اولیای دانش‌آموزان پول می‌گرفتند. در صورتی که این کار برخلاف قانون اساسی بود و باید آموزش پرورش رایگان در اختیار همه قرار بگیرد.»

بودجه‌ای که تخصیص داده شد، اما آب رفت!

عبادی با اشاره به اینکه لایحه رایگان شدن آب، برق و گاز مدارس دولتی کمک بسیار خوبی بود، اظهار می‌دارد: «در لایحه سال گذشته دولت یک ردیفی آمد که برای کمک در هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس دولتی مبلغی مشخص شد. اما متاسفانه تخصیص آنچنانی پیدا نکرد و بسیاری از مدارس ما امروز بدهی سنگینی برای قبوض دارند.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید: «دولت باید برای بودجه‌ای که امسال تخصیص داده شد، اما کمکی در هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس دولتی نشده است، پاسخگو باشد و مجلس حتما پیگیر آن خواهد بود.»

هرگز ندیدیم دولت به آموزش و پرورش بهای لازم را بدهد

او با بیان اینکه مصوبه امروز مجلس موجب کاهش هزینه‌های آموزش و پرورش خواهد شد، اظهار می‌دارد: «اینکه مدارس دولتی در صورت رعایت الگوی مصرف، آب، برق و گاز رایگان خواهند داشت، باعث می‌شود تا برای رعایت این الگوی مصرف نهایت تلاش خود را انجام دهند. این مسئله حتی ممکن است منجر به آموزش‌های کافی به دانش‌آموزان نیز شود و به طور کلی این مسئله به کل جامعه سرایت خواهد کرد.»

عبادی با اشاره به مخالفت‌های دولت نسبت به این بند به لایحه بودجه تصریح می‌کند: «هرگز ندیدیم که دولت به آموزش و پرورش بهای لازم را بدهد. حتی برای مخالفت‌های دولت به این پیشنهاد خوب نیز تعجب کردیم. اما در نهایت پس از ۱۱ ماه این لایحه مصوب شده است و شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار