کد خبر: 945487
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۰
بی‌خبری مدیر عامل پشتیبانی امور دام از توقف فروش اینترنتی گوشت قرمز
طرح فروش اینترنتی گوشت قرمز که طی هفته گذشته در بوق و کرنا شد، روز گذشته متوقف شد. این در حالی است که مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام از توقف فروش اظهار بی‌اطلاعی کرد و معاون وزیر صنعت نیز با عذرخواهی از مردم گفت: این طرح مورد تأیید ستاد تنظیم بازار نیست و قابلیت اجرایی ندارد.
بهناز قاسمی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: این روز‌ها توزیع گوشت قرمز در بازار به معمای بزرگی تبدیل شده، اقدامات دولت در سامان بخشیدن به بازار گوشت در پنج ماه گذشته به دربسته خورد‌ه است. توزیع روزانه در میادین و فروش اینترنتی هیچکدام نتوانسته گره کور بازار گوشت قرمز را باز کند. دلال‌بازی، کاهش واردات گوشت گوساله در یک ماه اخیر، دپوی گوشت‌های خارجی در گمرکات به دلایل نامعلوم، احتکار گوشت‌های تنظیم بازاری از سوی سودجویان و... از مشکلاتی هستند که مانع از سرو‌سامان یافتن بازار گوشت قرمز شده‌است.
گمرک در ۲۰ بهمن اعلام کرد ۵/ ۲ میلیون کیلوگرم در حال ترخیص از ۱۰ گمرک کشور است، اما چرا این حجم واردات بازار را کنترل نمی‌کند؟ بازرسی‌هایی که بازرسان وزارت دادگستری اخیراً از توزیع گوشت در بازار داشتند، اعلام کردند که توزیع بسیار نادرست است و دلالی در آن موج می‌زند. ابتدا اعلام شد گوشت‌های وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار توزیع می‌شود. محدودیت مکان‌های عرضه باعث شد صف‌های طولانی برای خرید یکی دو کیلوگرم گوشت تشکیل شود و نارضایتی بین مردم ایجاد کرد.
هفته گذشته از توزیع اینترنتی گوشت تنظیم بازاری خبر دادند و اعلام شد سه سامانه اینترنتی «به‌روز‌رسان»، «یخچال»‌و «مسترقصاب» گوشت تنظیم بازاری به مردم می‌دهند. این طرح فقط عمر دو روزه داشت و روز گذشته مدیران یکی از این سامانه‌ها اعلام کرد که نتوانسته‌ایم سهمیه گوشت از مرکز پشتیبانی امور دام دریافت کنیم و بنابراین توزیع گوشت اینترنتی متوقف شده‌است. از همان ابتدا انتقاداتی بر توزیع اینترنتی مطرح بود، نخست اینکه منتقدان می‌گفتند این واگذاری بدون برگزاری مناقصه انجام شده‌است و مطرح می‌کردند این سایت متعلق به مدیران برند معروف است و باید برای واگذاری توزیع گوشت به شرکت‌ها مناقصه برگزار می‌کردند.

پشتیبانی اموردام: بی‌خبرم
با انتشار خبر توقف فروش اینترنتی، مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشوردر تماس تلفنی با «جوان» از توقف فروش اینترنتی گوشت تنظیم بازاری اظهار بی‌اطلاعی کرد و وعده داد که موضوع را پیگیری کند و تا لحظه تنظیم خبر هیچ پاسخی از دکتر ورناصری دریافت نشد. چند ساعت بعد عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص دلایل توقف فروش اینترنتی نیز اعلام کرد که این طرح مورد تأیید نبوده و قابلیت اجرایی ندارد. وی افزود:این طرح بسیار خوب است، اما هر حرفی باید در شرایط خودش زده شود و پیاده‌سازی آن در شرایط فعلی امکان نداشته و زیر ساخت‌های آن مهیا نیست. وی با عذر‌خواهی از مردم بابت برخی کوتاهی‌ها و مشکلات به‌وجود آمده در توزیع برخی اقلام به ویژه گوشت قرمز تأکید کرد: این طرح مورد تأیید ستاد تنظیم بازار نیست.

از هفته آینده صف گوشت نخواهیم داشت
دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: برای گوشت قرمز هم برنامه‌های خوبی داریم کماکان گوشت قرمز در شبکه‌های توزیع عرضه می‌شود، البته قرار بر این است که گوشت قرمز را در شبکه‌های خاص هم توزیع کنیم از جمله جامعه هدف کارکنان دولت که جزئیات آن در دو سه روز آینده اعلام خواهد شد. قبادی افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از هفته آینده برای گوشت قرمز شاهد صف نخواهیم بود.

وزیر صنعت: بازار با بخشنامه اصلاح نمی‌شود
همچنین وزیر صنعت در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار با زیر سؤال بردن اقدامات چند ماهه وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت بازار و کنترل قیمت‌ها گفت: بازار با بخشنامه اصلاح نمی‌شود و برای تنظیم بازار گوشت و مرغ باید با مکانیزم‌های عملی وارد شد. رضا رحمانی بدون اعلام پیشنهاد جدید برای رفع مشکلات فعلی در توزیع گوشت از باید‌های مدیریت بازار سخن گفت و افزود: با اجرای تصمیمات ستاد تنظیم بازار، قیمت‌ها تعدیل خواهد شد، ضمن اینکه باید برخورد جدی با متخلفان به گونه‌ای باشد که مردم آن را احساس کنند. وزیر صنعت بدون توجه به اینکه مشکلات فعلی مردم مجازات متخلفان بازار نیست، بلکه تأمین اقلام اساسی و مایحتاج زندگی‌شان است، تصریح کرد: مردم باید احساس کنند که با متخلف به طور جدی برخورد می‌شود. برخورد هم، اعلام آمار ۵ هزار نفری از تشکیل پرونده نیست، بلکه ممکن است دو پرونده تشکیل شود، اما این پرونده باید برای تخلف‌های اساسی باشد.
رحمانی گفت: اگر نیاز بود شبانه‌روزی کار کنیم تا برای مردم مشکلی پیش نیاید. باید درباره کالا‌های پُرمصرف همچون گوشت و مرغ تصمیمات شفافی گرفته شود تا مطمئن شویم در دو ماه آینده با مشکلی مواجه نیستیم. وی از دستور به رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان برای تشدید نظارت خبر داد و گفت: در موقعیت‌هایی باید از مکانیزم بازار برای کنترل و نظارت استفاده کرد. در موقعیتی دیگر هم که از سوی عده‌ای طمع‌کاری وجود دارد، ما باید ورود کنیم و این هم باید محسوس باشد.
وی همچنین از تفویض اختیارات تنظیم بازار شب عید به وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: ستاد تنظیم وظیفه تنظیم بازار شب عید را به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار