کد خبر: 943835
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
رئیس مشترک هیئت اجرایی نهاد موسوم به شورای دموکراتیک سوریه اعلام کرد که اگر مجبور شوند بین ترکیه و سوریه یک طرف را انتخاب کنند، قطعاً دولت سوریه انتخاب آنان خواهد بود. اخیراً نیرو‌های کرد برای جلوگیری از ورود ارتش ترکیه به شمال سوریه، برخی مناطق تحت کنترل خود را به دمشق تحویل داده‌اند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: تلاش ترکیه برای ورود به مناطق کردنشین در شمال سوریه و مقابله با نیرو‌های دموکراتیک سوریه، سبب نزدیکی هر چه بیشتر کرد‌ها به دمشق شده است. الهام احمد، رئیس مشترک هیئت اجرایی نهاد موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» روز یک شنبه تأکید کرد که اگر نیرو‌های نظامی ترکیه وارد سوریه شوند، با آنان مبارزه خواهند کرد. احمد در گفت‌وگو با خبرگزاری «بلومبرگ» گفت: «در واقع وضعیت برای ما خوشایند نیست، ولی چاره دیگری نداریم... اگر در گوشه‌ای قرار بگیریم که بین تٌرک‌ها و دستیابی به توافق با بشار اسد، مخیّر شویم، ما طبیعتاً نظام سوریه را انتخاب خواهیم کرد». احمد که در رأس یک هیئت سیاسی از شورای دموکراتیک سوریه در واشنگتن حضور دارد قرار است مسائل مربوط به اختلافات آنان با ترکیه را با امریکا بحث و بررسی کند. الهام احمد در ادامه سخنان خود درباره ادعا‌های ترکیه و امریکا مبنی بر ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، اعلام کرد که «این منطقه به هیچ عنوان برای کُرد‌ها امن نخواهد بود، بلکه باتلاق تروریسم خواهد بود». این مسئول کُرد تصریح کرد که اگر رئیس‌جمهور ترکیه نیرو‌های این کشور را به سمت سوریه روانه کند، با آنان مقابله خواهند کرد، زیرا «خودمان می‌توانیم از منطقه امن دفاع کنیم». رئیس مشترک هیئت اجرایی شورای دموکراتیک سوریه با اشاره به اینکه به امریکا سفر کردند تا نظرات خود را به طرف امریکایی اعلام کنند، تأکید کرد که «هنوز زمان مشخصی برای خروج نیرو‌های امریکایی وجود ندارد». شورای دموکراتیک، شاخه سیاسی گروه موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» است.
اکثریت این گروه، شبه‌نظامیان کُرد هستند و تحت حمایت امریکا قرار دارند. پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا اعلام کرد که قصد دارد نیرو‌های نظامی این کشور را از سوریه خارج کند، شبه‌نظامیان کُرد خود را در برابر تهدید‌های ترکیه تنها دیدند و این تصمیم امریکا را «خنجر از پشت» قلمداد کردند. نیرو‌های کرد برای اینکه از ورود نیرو‌های ترکیه به مناطق کردنشین جلوگیری کنند، ماه گذشته برخی مناطق تحت کنترل کرد‌ها را به ارتش سوریه تحویل دادند و همین مسئله سبب شد عملیات ترکیه متوقف شود. با اعلام خروج امریکا از سوریه، ترکیه درصدد است عملیات نظامی جدیدی را علیه نیرو‌های دموکراتیک سوریه آغاز کند که این مسئله نگرانی واشنگتن را در پی داشته است. مقامات امریکایی به دنبال گرفتن تضمین‌هایی از آنکارا هستند که پس از خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه، ترکیه کرد‌ها را مورد هدف قرار ندهد. ترکیه حضور کرد‌ها در شمال سوریه را تهدیدی برای امنیت مرز‌های جنوبی خود می‌داند و تلاش می‌کند مانع قدرت‌گیری آن‌ها شود. ترکیه نیرو‌های کرد را بخشی از حزب کارگران کردستان می‌داند که در ترکیه غیرقانونی است، اما نیرو‌های یگان‌های مدافع خلق، مهم‌ترین نیروی کرد در شمال سوریه چنین ارتباطی را رد می‌کند. نیرو‌های یگان‌های مدافع خلق در دو سال گذشته با پشتیبانی امریکا، نقش مهمی در شکست دادن تروریست‌های داعش در سوریه داشتند، اما ترکیه حضور آن‌ها در این منطقه را بر خلاف منافع خود می‌داند.
از سوی دیگر، سخنگوی رئیس‌جمهور روسیه گفته است که اقدامات ترکیه در مرز با سوریه باید مطابق توافقنامه آدنا با دمشق در سال ۱۹۹۸ باشد و نباید منجر به نقض تمامیت ارضی سوریه شود. دیمیتری پسکوف در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس، با اشاره به توافقنامه‌ای که میان آنکارا و دمشق به امضا رسیده بود، که بر اساس آن ترکیه حق انجام عملیات سرحدی علیه تروریست‌ها در منطقه سرحدی این کشور با سوریه، را حاصل کرده بود، گفت: «مهم این است که این اقدامات به هیچ وجه منجر به ایجاد شبه انجمن‌های جداگانه ارضی نشود و بر این اساس تمامیت ارضی و سیاسی سوریه را تهدید نکند». رئیس‌جمهور ترکیه درحالی ادعا می‌کند که هدف عملیات این کشور در خاک سوریه، پاکسازی عناصر تروریستی است که آنکارا در هفت سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین حامیان تکفیری‌ها بوده که مرز‌های خود را برای ورود گروه‌های تروریستی به سوریه باز گذاشته بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار