کد خبر: 941123
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۰
برخلاف آنکه امریکایی‌ها و ترامپ هر روز از احتمال تسلیم‌شدن ایران در آینده نزدیک و درخواست مذاکره دم می‌زنند اظهارات شمخانی درباره پیغام نمایندگان امریکا در افغانستان به وی برای انجام مذاکره با ایران، نشان می‌دهد این امریکایی‌ها هستند که تحت فشار برای مذاکره با ایران قرار گرفته‌اند!
سرویس سیاسی جوان آنلاین: برخلاف آنچه هیئت حاکمه امریکا و شخص ترامپ در فضای رسانه‌ای می‌نمایانند که جمهوری اسلامی ایران تحت فشار تحریم‌ها به زودی تسلیم شده و به مذاکره با امریکا تن خواهد داد، این ایالات متحده امریکاست که تلاش گسترده‌ای را برای مذاکره با ایران آغاز کرده است. این پیغام و پسغام‌ها که به اشکال مختلف در جریان است، در حالی صورت می‌گیرد که ترامپ هر از گاهی در جملات کوتاهی در صفحه شخصی خود در توئیتر، از تاثیر فشار تحریم‌ها برای واداشتن ایران به مذاکره خبر می‌دهد. او در واقع می‌کوشد آرزو‌های خود را خبر کند و به خورد افکار عمومی جهانی بدهد، اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

همین دیروز بود که شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در حاشیه همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «در سفرم به افغانستان دو نماینده امریکا به بنده مراجعه کردند و گفتند امریکا می‌خواهد با شما مذاکره کند.».

اما آیا مذاکره با دولت کنونی امریکا شدنی است؟ شمخانی در این زمینه می‌گوید: امریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد. برای این موضع هم البته دلایل منطقی و روشنی می‌توان شمرد. دولتی که طی دو سال گذشته به بسیاری از معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله برجام پشت پا زده و به صورت یکجانبه خارج شده، چه تضمینی وجود دارد که مجدداً به تعهدات خود عمل کند.

مردادماه گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از اقشار مختلف مردم، در خصوص موضوع مذاکره با امریکا تأکید کردند: «با امریکایی‌ها به علت وجود استدلال‌های دقیق، تجربه گذشته و ضرر‌های فراوان مذاکره با یک رژیم متقلب و زورگو مذاکره نمی‌کنیم و در پرتو وحدت و همدلی مردم و مسئولان، این مرحله را به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت.» معظم له تصریح کردند: «حتی اگر به فرض محال قرار بود با امریکایی‌ها مذاکره‌ای کنیم قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی‌کردیم»؛ موضعی که همه ارکان نظام بر آن اشتراک نظر دارند و معتقدند دولت ترامپ صلاحیت مذاکره با جمهوری اسلامی ایران را ندارد، بنابراین تلاش‌های پیدا و پنهان امریکا برای بازگشتن ایران به میز مذاکره بیش از آنکه ناشی از نتیجه فشار تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی ایران باشد، به عکس ناشی از بی‌اثر شدن تحریم‌هاست؛ مسئله‌ای که در صورت تداوم آن شرکای منطقه‌ای امریکا در همراهی با تحریم‌ها دچار تردید شده و طرح تحریم اقتصادی ترامپ با شکست همراه خواهد شد.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امریکا با خصوصیات فعلی نمی‌تواند طرف مذاکره هیچ کشوری قرار بگیرد. فهرستی که از خروج امریکایی‌ها از پیمان‌های مختلف بین‌المللی اعلام کردم و در شعار‌های انتخاباتی ترامپ بود، کدامش محقق شد، هیچ کدام. وی افزود: ایران راهبرد عدم تسلیم و مأیوس‌سازی امریکا را اتخاذ کرده است.

شمخانی در پاسخ به سؤالی درخصوص حضور ایران در منطقه نیز گفت: ایران نیرویی در سطح منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند. نیرو‌های ما مستشاران نظامی بودند و تنها بحث مشاوره را انجام می‌دادند. ملت‌های منطقه در عراق، سوریه، افغانستان و یمن خودشان از کشورشان دفاع می‌کردند و ما هیچ نیرویی در منطقه نداریم.

به گزارش فارس، وی در خصوص موضوع مذاکره با امریکا نیز تصریح کرد: مسئله دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با امریکا نداده و امریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند، تاریخ مذاکرات هم این موضوع را تأیید می‌کند. شمخانی یادآور شد: مسئله دیگر این است که این امریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کنند نه جمهوری اسلامی ایران و آن‌ها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند. شمخانی تصریح کرد: در سفرم به افغانستان دو نماینده امریکا به بنده مراجعه کردند و گفتند امریکا می‌خواهد با شما مذاکره کند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات ایران با طالبان و دولت افغانستان نیز خاطرنشان کرد: به دنبال کمک به دولت این کشور برای تحقق ثبات هستیم. طالبان به دنبال این است که بتواند با دولت این کشور به مصالحه برسد. جمهوری اسلامی نیز به دلیل نیات عدم سلطه‌گری و صلح طلبی در پی کمک به دولت افغانستان برای رسیدن به یک فرمول به منظور صلح و ثبات است.

شمخانی در پاسخ به سؤالی درباره ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه در مورد سوریه نیز عنوان کرد: ما روند مذاکرات آستانه را دنبال می‌کنیم و بعد از سرکوب تروریست‌ها یک کار مشترک بین طرفین درحال اجراست تا بتوانند در روند تکمیل قانون اساسی و واگذاری قدرت به مردم همکاری داشته باشند، این همکاری به دلیل پیروزی‌های اخیر فراهم شده است، البته در شرق فرات موضوع پیچیده‌تر است و نیاز مذاکرات بیشتری بین طرفین احساس می‌شود. وی در پایان درباره همایش امروز تأکید کرد: حضور گسترده نمایندگان کشور‌های مختلف در این همایش نشان دهنده عدم انزوا پذیری ایران است و بهترین نمونه برای نشان دادن ناکارآمد بودن راهبرد امریکا در انزوای ایران است.

ضرورت گسترش همکاری‌های بین‌المللی

همچنین شمخانی در سخنرانی خود در این همایش تصریح کرد: دشمنان از خلأ‌های ناشی از فقدان مفاهمه راهبردی و تبادل نظر مستمر کشور‌های منطقه سوءاستفاده می‌کنند و با بهره‌گیری از بستر فضای مجازی، رسانه‌ها و القای شایعات و عملیات روانی درصدد جلوگیری از شکل‌گیری امنیت جمعی و همکاری میان کشور‌های منطقه هستند.

وی توقف خرید و انبار سلاح‌های خارجی را الزامی غیرقابل اجتناب برای کاهش تنش و فراهم شدن زمینه مدیریت تنگنا‌های امنیتی میان کشور‌های منطقه دانست و خاطر نشان ساخت: تداوم مقابله قاطع، گسترده و بدون اغماض با گروه‌های تروریستی در سطح منطقه با همکاری مشترک راهبردی ضرورتی غیرقابل اجتناب برای تأمین امنیت در منطقه تروریسم زده غرب آسیاست.

شمخانی در ادامه با اشاره به تهدیدات نوظهور در سطح امنیت ملی، مقابله سازمان یافته با تهدیدات سایبری در حوزه‌های سخت، نیمه سخت و نرم را برای دفاع از مرز‌های مجازی کشور‌ها ضروری اعلام کرد و گفت: برنامه‌ریزی و اقدام همه جانبه کشور‌ها با تهدیدات سایبری به ویژه در حوزه نرم باید در کنار و همگام با مقابله با تهدیدات فیزیکی در دستور کار مشارکت‌های منطقه‌ای قرار داشته باشد.

مسائل امنیتی در سوریه در حال گذر به سمت مسائل سیاسی است

سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی نیز در این همایش، اظهار داشت: دنیا از نظم حاکم بر خود خسته است و هندسه قدرت بسیار معیوبی دارد که این در عملکرد کشور‌های اروپایی و اعتراضات اخیر در فرانسه هم مشخص است.

وحیدی با بیان اینکه کشور‌های اروپایی هم از اینکه باید نعل به نعل دستورات امریکا را اجرا کنند خسته هستند، گفت: نظم‌های شکل گرفته در سایر مناطق تا حدودی تثبیت شده، اما در غرب آسیا تحولات پیچیده و حساس است. وی تصریح کرد: این منطقه، زخم خورده و خونین از بحران‌هایی است که به آن تحمیل شده، اما با این حال منطقه ما در حال گذر به سمت آینده‌ای بهتر است.
وزیر اسبق دفاع اضافه کرد: امروز مسائل امنیتی در سوریه در حال گذر به سمت مسائل سیاسی است و در عراق هم دولت پساداعش مستقر و در حال کار کردن است. در یمن هم لااقل روی کاغذ توافقاتی صورت گرفته و همه این‌ها نشانگر حرکت منطقه به سمت بهتر شدن است.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در منطقه، حیات خود را در ایجاد تنش می‌بیند، خاطرنشان کرد: جریان تروریسم مبتنی بر تکفیر و مداخله‌گری در منطقه از جمله چالش‌های منطقه است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امریکایی‌ها اگرچه اعلام کردند از سوریه می‌روند، اما عملی شدن آن چندان معلوم نیست، گرچه رفتن و ماندن در سوریه تاثیری ندارد و آن‌ها شکست خورده‌اند. وحیدی ادامه داد: امروز گرایش زیادی به محور مقاومت در منطقه وجود دارد و قدرت امریکا در اینجا نتوانسته هیچ‌کدام از سیاست‌های خود را اجرا کند.

غرب دیگر محور امنیت منطقه نیست

همچنین امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز در این همایش گفت: حرص و طمع استعماری غرب مؤلفه مهمی در شکل‌گیری تحولات منطقه بوده و منبعث از اندیشه و منفعت طلبی غربی است. حاتمی افزود: این منطقه پس از جنگ جهانی دوم زیارتگاه اردوگاه شرق و غرب شد و ایجاد اسرائیل مانند یک دمل چرکین در اذهان مردم منطقه مانده است.

وی تصریح کرد: وضعیت کنونی حکایت از آن دارد که به رغم همه الگو‌های وارداتی غربی، منطقه ما هنوز روی آرامش ندیده است. معتقدیم دوران فعلی مهم است و تحولات سال‌های آینده را رقم خواهد زد و با صلح و ثبات در منطقه فاصله چندانی نداریم. حاتمی با بیان اینکه مردم منطقه ما برنده و پیروز جریان آینده خواهند بود، خاطرنشان کرد: نظم جدید در غرب آسیا تفاوت زیادی با نظم مدنظر بازیگران سابق خواهد داشت چراکه این نظم جدید استکبارستیز و بومی خواهد بود. وی افزود: تحولات سال‌های گذشته نشان می‌دهد دیگر غرب، محور امنیت‌سازی در منطقه ما نیست و خروج امریکا از سوریه نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: پیام روشن ما به برادران و دوستان این است که زمان همکاری و همگرایی امروز است و صلح و ثبات حق همه ملت‌ها و دولت‌های مردمی است که با تکیه بر رژیم‌های همکاری منطقه‌ای میسر خواهد بود. وزیر دفاع تصریح کرد: کسانی که تصور می‌کنند و مدعی هستند توان دفاعی ما باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود، لازم است مروری بر اقدامات بی‌ثبات کننده خود و متحدان مرتجع و کودک‌کش و قرارداد‌های تسلیحاتی خود داشته باشند. حاتمی اضافه کرد: آیا در برابر کسانی که به تاسیسات و زیرساخت‌های ما حملات سایبری می‌کنند باید ساکت نشست؟ پاسخ ما به دشمنان این است که الان زمان مناسبی برای آزمودن توان ما نیست. وی تأکید کرد: قدرت دفاعی خود را متعلق به همه برادران مسلمان می‌دانیم و معتقدیم قدرت‌های مداخله‌گر خودشان می‌دانند که نمی‌توانند با دامن زدن به ناامنی در منطقه، از آثار آن مصون بمانند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
اقای شمخانی اگر توافق با امریکا برای ما زیان اور است راهکار مناسب به دولت بدهید لطفا!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار