کد خبر: 940066
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
کرد‌ها از ترس حمله ترکیه یکی پس از دیگری مناطق تحت کنترل خود را تحویل ارتش سوریه می‌دهند تا حتی مخالفان سرسخت بشار اسد نیز بر پیروزی او مهر تأیید بزنند و جنگ هفت ساله سوریه را پایان شده اعلام کنند.
ارتش سوریه در راستای توافق با نیرو‌های کرد سوریه دموکراتیک، کنترل سد استراتژیک «تشرین» بر روی رود فرات را در دست گرفت. سد تشرین در ۳۳ کیلومتری جنوب شهر منبج و ۱۱۵ کیلومتری شرق حلب واقع است و با مرز‌های سوریه با ترکیه در شمال ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. این سد از اهمیت استراتژیکی به ویژه در زمینه برق سوریه برخوردار است و به منزله پل ارتباطی میان استان‌های حلب و رقه است. همچنین منبع مهم و اصلی تولید برق در استان حلب به شمار می‌رود. ارتش سوریه نوامبر ۲۰۱۵ کنترل خود را بر این سد از دست داد و گروه تروریستی داعش بر آن سیطره یافت و سپس کرد‌ها بر آن مسلط شدند.
کرد‌ها در طول دو سال گذشته به ابزار زمینی امریکا درآمده بودند و در مقابل درخواست‌های دولت سوریه برای تحویل مناطق تحت کنترل خود مقاومت می‌کردند، اما زمانی که ترامپ به صورت ناگهانی خروج نیرو‌های امریکایی را از سوریه اعلام می‌کند و احتمال حمله ترکیه جدی‌تر شد آن‌ها وارد مذاکره با دولت سوریه شدند و موافقت کردند کنترل شهر منبج را به ارتش سوریه واگذار کنند. ارتش سوریه می‌گوید براساس توافق با نیرو‌های کرد وارد شهر منبج شده است. این اقدام بعد از درخواست رسمی کرد‌ها برای حفاظت از این شهر در برابر حمله احتمالی ترکیه صورت گرفت.

گاردین: اسد پیروز شد
بازگشت سریع و بدون درگیری حاکمیت مرکزی سوریه بر مناطق شمالی و شرقی با بازگشایی سفارت‌های کشور‌های عربی در دمشق همزمان شده است. این تحولات باعث شده حتی ناظران مخالف سرسخت بشار اسد نیز به پیروزی او مهر تأیید بزنند. روزنامه «گاردین» روز یک شنبه در گزارشی در مورد تحولات اخیر در سوریه، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را پیروز این تحولات خوانده و نوشته است که خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه و عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با سوریه چالش‌های باقی‌مانده پیش روی دمشق را از میان برداشته است. «حسن حسن» که در طول هفت سال گذشته همواره یکی از مهم‌ترین منابع مخالفان بوده و به دشمنی با اسد معروف است طی یادداشتی در گاردین، با اشاره به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور امریکا برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه و اقدام کشور‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با سوریه، نوشته است: «امسال (میلادی) با نوای پیروزی رژیم بشار اسد در حال پایان است.» وی می‌افزاید: «جمع‌بندی تحولات نظامی و دیپلماتیک شش ماه اخیر جایی برای تردید باقی نمی‌گذارد؛ اسد قاطعانه در این منازعه پیروز شده است. حامیان سابق شورشی‌ها نه‌تن‌ها از به چالش کشیدن رژیم دست برداشته‌اند، بلکه حالا چه علناً و چه در خفا، با آغوش باز از این رژیم استقبال می‌کنند.» در پایان این یادداشت آمده است: «از زمانی که رژیم در اواخر سال ۲۰۱۶ حلب را تحت کنترل گرفت، کمتر کسی توان اسد برای احیا را زیر سؤال برده، اما تا همین چند وقت پیش بسیاری تردید داشتند که او بتواند بار دیگر به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای که روابطی عادی با دیگر کشور‌ها دارد، ظهور کند. اکنون، سالی که گذشت نشان داده که او شانس زیادی برای انجام این کار دارد. در منطقه و فراتر از آن، خیلی‌ها هستند که آماده‌اند به او کمک کنند.»

حمایت امریکایی از تصمیم ترامپ
اکثریت محدود امریکایی‌ها موافقت خود را با خروج نظامیان این کشور از سوریه و کاهش شمار نیرو‌ها در افغانستان اعلام کردند. وبگاه نشریه «هیل» شنبه شب در مطلبی در این زمینه نوشت: بر اساس نظرسنجی‌های مشترک مؤسسه «هاروارد کپس» و «هریس»، ۵۲ درصد امریکایی‌ها از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در زمینه خروج از سوریه و کاهش تعداد نظامیان در افغانستان حمایت کردند و در نقطه مقابل نیز ۴۸ درصد مخالف تصمیم ترامپ بودند. ۶۹ درصد پرسش‌شوندگان در این نظرسنجی گفتند که حضور قوای زمینی «امریکا» در خاورمیانه «مهم» است. ۲۳ درصد این مسئله را «خیلی مهم» و ۴۶ درصد نیز «تا حدی مهم» اعلام کردند. به نوشته هیل، نظر پرسش‌شوندگان در مورد لزوم حضور قوای زمینی امریکا در کشور هایی، چون سوریه و عراق یا عقب‌نشینی از این دو کشور نیز این بود که ۵۴ درصد حفظ قوای زمینی در منطقه را «بهتر» برشمردند، در حالی که ۴۶ درصد به لزوم خروج نظامیان امریکا از منطقه اشاره کردند.

استقبال از شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه
سفیر سوریه در ایران با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور سوریه برای بازسازی این کشور توسط شرکت‌های ایرانی گفت: این موضوع امکان توسعه فعالیت‌های اقتصادی بین دو کشور را فراهم می‌کند. عدنان محمود روز گذشته در همایش مشترک ایران و سوریه گفت: این دیدار‌های رودررو فرصت بزرگی برای تاجران ایرانی است تا بتوانند وارد پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک در جمهوری سوریه شوند، به ویژه با توجه به اینکه مرحله بازسازی در سوریه آغاز شده است. سفیر سوریه در ایران گفت: با توجه به توصیه بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مبنی بر اینکه شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی در بازسازی سوریه شرکت کنند، بنابراین این مسئله فرصت مناسبی را برای حضور ایرانیان در فعالیت‌های اقتصادی در کشور ما فراهم می‌کند. وی با تأکید بر اینکه تمام در‌ها برای فعالیت‌های تجاری به سوی شرکت‌های ایرانی باز است، گفت: با توجه به امضای موافقتنامه بلندمدت، گام بزرگی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی برداشته‌ایم و این آغاز حرکت بزرگ‌تری برای توسعه فعالیت‌های تجاری دو کشور است و زمینه فعالیت بخش خصوصی را در سوریه بیشتر فراهم می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار